Det har uppkommit fukt på väggar i källaren som inte står mot utsidan, dvs innerväggar. Fukten har nått ungefär 40 cm upp på väggarna vars stomme är tegel och sedan kalkputs utanpå det.
Kan det bli så mycket fukt enbart från bottenplattan?
Huset är från 30 talet, isolerad platta så förstås.

Dränering var ju längesedan någon gjorde. Men tänker att det inte riktigt löser problemet med fukten som finns på nämnda väggar. Vad tror ni?
 
Är du säker på att det är en isolerad platta: Är huset byggt på 1930 talet är det mest troligt inte det...
Men rimligen kommer fukten underifrån, så om inte från grunden så kanske ngt läckande rör ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är du säker på att det är en isolerad platta: Är huset byggt på 1930 talet är det mest troligt inte det...
Men rimligen kommer fukten underifrån, så om inte från grunden så kanske ngt läckande rör ?
Oj! ja, du har helt rätt! Det har fallit bort ett o via autocorrect, den är oisolerad.
Tror inte att det är ett rör för det är liksom två enskilda väggar som är drabbade. Visserligen ligger den ena väggen i anslutning till ett badrum, och vad vi vet så är de flesta ledningar synliga och de som är i plattan tror vi med säkerhet går på ett annat ställe.
 
Att tillägga är att det ligger plastmattor på alla golv från olika tidsepoker, med och utan asbest enligt provtagning.
Dessa avser vi ju att ta bort tids nog. Kan dessa vara en bidragande faktor till att fukten vandrat upp i väggen?
Hur oroliga ska vi vara, finns det något vi kan göra?
 
Fukten måste ta vägen någonstans och tegel suger bra.

Plastmattor på golvet på en oisolerad platta i källare med tillskjutande fukt är inte att rekommendera. Riv ner till betongen och lägg ett fukttålig golv, ex klinker.
 
  • Gilla
Friteradräka och 1 till
  • Laddar…
I vårt hus så kom det också vatten ur en innervägg i källaren och tog först in en rörmokare som trodde det fanns något ingjutet vattenrör som börjat läcka.
Efter vidare felsökning så visade det sig att dräneringen låg för högt, då hela golvet var målat med industriepoxi så var det helt tätt, kapilärkraften drog vatten upp i väggarna och det letade sig ut där väggfärgen inte var helt tät.
Vårt hus hade klarat sig tidigare då avloppet under bottenplattan var så dåligt så det dränerande ut det sista ända tills jag bytte alla avloppsrör och problemet kom nästkommande höst...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den fukt som du ser kan ju komma av olika anledningar och därmed finns det säkert olika sätt att lösa det. Jag är ingen expert, men jag kan delge dig hur det såg ut i vår källare med liknande problem, fukt i innerväggar men i vårt fall uppreglade väggar i trä men plastmattor på golvet.

När jag grävde ur för golvvärme och ny avloppsstam blev det möjligt att se var fukten fanns. I jorden längs med yttervägg var det kruttort men ju längre in mot mitten av huset jag kom blev det fuktigare. I mitten blev det till och med en vattenspegel där jag grävt som djupast. I mitt fall bestod marken av ren lerjord med bra kapillära egenskaper som kan suga upp vatten effektivt. Så jag antar att jag hade en bra fungerande dränering runt huset som sänkte vattennivån en bra bit under väggar och golv, men i mitten av huset så gjorde kapillära krafter att vattennivån kom högre och blev synlig!

Vi behöll den fungerande dräneringen och tog bort alla plastmattor så att fukten kan ventilleras upp, och vi har inte haft några problem sedan dess. Om vattennivån i mitten av huset skulle vara högre och vara ett problem så kanske en pumpgrop i mitten vore en mer kostnadseffektiv lösning än att förbättra dräneringen!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rappala skrev:
Den fukt som du ser kan ju komma av olika anledningar och därmed finns det säkert olika sätt att lösa det. Jag är ingen expert, men jag kan delge dig hur det såg ut i vår källare med liknande problem, fukt i innerväggar men i vårt fall uppreglade väggar i trä men plastmattor på golvet.

När jag grävde ur för golvvärme och ny avloppsstam blev det möjligt att se var fukten fanns. I jorden längs med yttervägg var det kruttort men ju längre in mot mitten av huset jag kom blev det fuktigare. I mitten blev det till och med en vattenspegel där jag grävt som djupast. I mitt fall bestod marken av ren lerjord med bra kapillära egenskaper som kan suga upp vatten effektivt. Så jag antar att jag hade en bra fungerande dränering runt huset som sänkte vattennivån en bra bit under väggar och golv, men i mitten av huset så gjorde kapillära krafter att vattennivån kom högre och blev synlig!

Vi behöll den fungerande dräneringen och tog bort alla plastmattor så att fukten kan ventilleras upp, och vi har inte haft några problem sedan dess. Om vattennivån i mitten av huset skulle vara högre och vara ett problem så kanske en pumpgrop i mitten vore en mer kostnadseffektiv lösning än att förbättra dräneringen!
Liknande har vi i värt garage där plattan gjöts direkt på natursand på 70-talet och på sommaren kan det ibland bubbla upp vatten i mitten av garaget då det är "rätt" förhållanden.
Har sedan några år tillbaka förbättrat dräneringen runt garaget och ännu inte sett detta fenomen igen.
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Tack för intressanta svar! En tanke har faktiskt varit att det kan bero på att plastmattorna ligger där och att fukten vandrar i väggarna för att det är den vägen som finns. Vi gör vårt första år i huset och har sett fuktspår på väggarna i vinter, men det är först nu som det faktiskt har varit blött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.