Anonymiserad 137805 skrev:
man öppnar inte undersidan för att byta spolarmsväxlare
Hur gör man då? Jag håller på med min DM560 för att byta spolarmsväxlare men hittar inte hur tusan jag kommer åt den….
 
F Frosties skrev:
Hur gör man då? Jag håller på med min DM560 för att byta spolarmsväxlare men hittar inte hur tusan jag kommer åt den….
lossar den högra klämlåsninen och vrider neråt
lossa pumpen först
och ta ut allt som en enhet
men känner man för det kan man dela maskinen
lossa 6 st torx inne i diskutymmet
luckans fjädrar
vänd den upp och ner
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
returen returen skrev:
lossar den högra klämlåsninen och vrider neråt
lossa pumpen först
och ta ut allt som en enhet
men känner man för det kan man dela maskinen
lossa 6 st torx inne i diskutymmet
luckans fjädrar
vänd den upp och ner
Har du möjligen någon länk till en servicemanual?

Det känns som att bottenplattan och lite upp på sidorna sitter ihop, inget jag kan vrida nedåt.
Ena sidan är lite lösare ( vänster sida, om man tittar in i maskinen)
Men hittar inget som göra att jag kan komma åt något, men det känns som jag måste lossa något på höger sida, där det sitter någon form av liten "plastbehållare" ?
Blir tokig snart och frun är orolig att jag kommer ha sönder maskinen.. vilket inte ligger långt bort :D
 
F Frosties skrev:
Har du möjligen någon länk till en servicemanual?

Det känns som att bottenplattan och lite upp på sidorna sitter ihop, inget jag kan vrida nedåt.
Ena sidan är lite lösare ( vänster sida, om man tittar in i maskinen)
Men hittar inget som göra att jag kan komma åt något, men det känns som jag måste lossa något på höger sida, där det sitter någon form av liten "plastbehållare" ?
Blir tokig snart och frun är orolig att jag kommer ha sönder maskinen.. vilket inte ligger långt bort :D
servicemanualen visar inte detta
du går in bakifrån lossar den nedre plåten och jobba därifrån med själva växlaren
 
returen returen skrev:
servicemanualen visar inte detta
du går in bakifrån lossar den nedre plåten och jobba därifrån med själva växlaren
Okej, jag lossade 4 skruvar där, två på varje sida, men det satt som berget ändå så antog att det var något mer man va tvungen att lossa.
 
F Frosties skrev:
Okej, jag lossade 4 skruvar där, två på varje sida, men det satt som berget ändå så antog att det var något mer man va tvungen att lossa.
ofta rinner isoleringen ner över så lite bearbetning av det svarta
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
returen returen skrev:
ofta rinner isoleringen ner över så lite bearbetning av det svarta
Tack! Nu fick jag loss baksidan och jag ser pumpen och växelväljaren!
Men ser inte riktigt hur det sitter fast. Antar att jag måste lossa ringen som växelriktaren sitter ansluten med upp till nedre spolarmen?
 
F Frosties skrev:
Tack! Nu fick jag loss baksidan och jag ser pumpen och växelväljaren!
Men ser inte riktigt hur det sitter fast. Antar att jag måste lossa ringen som växelriktaren sitter ansluten med upp till nedre spolarmen?
nej du har två hakar en på varjesida som går ner från ringen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
returen returen skrev:
nej du har två hakar en på varjesida som går ner från ringen
Okej, så pumpen och växelväljaren sitter ihop som en enhet, som man släpper med hakarna?
 
F Frosties skrev:
Okej, så pumpen och växelväljaren sitter ihop som en enhet, som man släpper med hakarna?
japp bara en liten gummislang emellan
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
returen returen skrev:
japp bara en liten gummislang emellan
Okej, tack.
Jag går och testar direkt!
 
returen returen skrev:
japp bara en liten gummislang emellan
Okej, kan få av den ena plastlåsningen men den andra, som är närmast pumpen går knappt att nå, går inte med fingrarna eller naglarna.
Måste man släppa loss pumpen från gummislangen för att komma åt?
 
returen returen skrev:
japp bara en liten gummislang emellan
Har fått ut pumpen och växlaren nu, men det sitter någon form av permanent slangklämmor som jag inte får upp, är detta något man måste ha sönder och ersätta med vanliga med skruvar eller går dom att öppna?
 
F Frosties skrev:
Har fått ut pumpen och växlaren nu, men det sitter någon form av permanent slangklämmor som jag inte får upp, är detta något man måste ha sönder och ersätta med vanliga med skruvar eller går dom att öppna?
går att öpppna med försiktighet
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
går att öpppna med försiktighet
Jag var inte försiktig... så nu måste jag köpa nya klammer imorrn..
Men jag fick loss växlaren iaf, så nu skall jag bara försöka få tillbaka allting efter att jag köpt klammer.
Pumpens inre koppling ser lite tricky ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.