Hallå där!

Flyttade in i hus i höstas, 1 vån. plus källare. Huset är byggt -68.

Har märkt av att det är lite av en avloppslukt precis när man kommer ner i första rummet i källaren.
Det finns 3st golvbrunnar där nere. 1 i tvättstugan, 1 i pannrummet och 1 i duschen. Känner inte riktigt någon lukt i närheten av dem men kan såklart ha fel.
Brukar hälla i 1-2 hinkar vatten i de två som inte används (pannrum/dusch) ungefär 1 gång varannan vecka.

Känner absolut ingen mögellukt och det luktar heller inte avlopp i den ena delen av källaren (duschen, bastu/förråd, gillestuga, förråd)

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja kolla efter vad det kan vara, om det ens går att lösa?
Börjar även tänka att det kan vara tvättmaskinen som förra ägarna lämnade, en Cylinda Sverigetvätt som ser ut att vara säkert 10år.

Tacksam för förslag och om ni varit med om liknande.

/
Slänger med bilder på avloppsbrunnen i tvättstugan, ett rör som går ner i golvet (vettefan, kanske är det som luktar) och tvättmaskinen i fråga.
Jag är som sagt jävligt novis på allt som har med hus och avlopp och göra, så det kommer nog vara många dumma frågor men hoppas jag förklarar lagom bra så att ni förstår.
 
  • Närbild av en golvbrunn i tvättstugan med vatten och rostformationer. Den omgivande golvytan visar tecken på slitage och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt PVC-rör som går ner i ett äldre och mörkare rör i ett källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på specifikationerna för en Cylinda Sverigetvätt tvättmaskin, inklusive modellnummer, och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Renspluggen saknas.
En avloppsbrunn med en markerad öppning där renspluggen saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Renspluggen saknas.
[bild]
Haha tack! Helt sjukt att det var en sån enkel grej. Visst lär jag kunna köpa en från valfri bygghandel?
 
P potatomaster skrev:
Haha tack! Helt sjukt att det var en sån enkel grej. Visst lär jag kunna köpa en från valfri bygghandel?
eller en kork, rundstav, ja du fattar
 
D Dilato skrev:
eller en kork, rundstav, ja du fattar
Åfan, ännu bättre! Stort tack!
 
Claes Sörmland
Det kan vara så att rensproppen bara har gått förlorad av misstag (men den är i metall i original så det är mindre sannolikt). En annan variant är att det är problem med partiellt stopp eller bakfall på avloppsledningen längre nedströms och att man har lämnat renshålet öppet för att få ut luften ur avloppsledningen så att vattnet flödar bättre. Om detta är fallet så blir det problem med avloppet när propp sätts i. Bli inte förvånad då.

60-talsledningar är ofta hög tid att byta nu. Jag bytte i somras.
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
P potatomaster skrev:
Åfan, ännu bättre! Stort tack!
Du kan även ta en kork till en vinflaska för en snabb lösning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så att rensproppen bara har gått förlorad av misstag (men den är i metall i original så det är mindre sannolikt). En annan variant är att det är problem med partiellt stopp eller bakfall på avloppsledningen längre nedströms och att man har lämnat renshålet öppet för att få ut luften ur avloppsledningen så att vattnet flödar bättre. Om detta är fallet så blir det problem med avloppet när propp sätts i. Bli inte förvånad då.

60-talsledningar är ofta hög tid att byta nu. Jag bytte i somras.
Suveränt svar! Tack! Vad för problem kan jag vänta mig när proppen sätts i och det blir strul? Likt översvämning eller ökad lukt?
 
Claes Sörmland
P potatomaster skrev:
Suveränt svar! Tack! Vad för problem kan jag vänta mig när proppen sätts i och det blir strul? Likt översvämning eller ökad lukt?
Om det finns problem med bakfall eller nästan stopp längre ned i ledningen så kommer det rinna långsamt i vissa avlopp och eventuellt bubbla och klucka.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så att rensproppen bara har gått förlorad av misstag (men den är i metall i original så det är mindre sannolikt). En annan variant är att det är problem med partiellt stopp eller bakfall på avloppsledningen längre nedströms och att man har lämnat renshålet öppet för att få ut luften ur avloppsledningen så att vattnet flödar bättre. Om detta är fallet så blir det problem med avloppet när propp sätts i. Bli inte förvånad då.

60-talsledningar är ofta hög tid att byta nu. Jag bytte i somras.
Gav mig på att rensa lite i golvbrunnen och jag hittade rensproppen! Haha, så nu sitter den iaf.
Sen kanske jag nojjar mig för mycket men vattnet längst ner i golvbrunnen är verkligen toksvart, och färgar av sig på gummihandskar men det kanske bara är övertänkande från mig? Kanske är fullt normalt haha

Alltså, efter att ha testat en del, så spolar toan i källaren fruktansvärt långsamt (vattennivån är väldigt hög innan det börjar rinna undan) och vissa gånger (inte alla) så bubblar det i handfatet samtidigt.. Så misstänker att din gissning var 100%ig
 
  • Golvbrunn med mörkt vatten syns, samt en vit plastbehållare fylld med svart vatten placerad på ett mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P potatomaster skrev:
Alltså, efter att ha testat en del, så spolar toan i källaren fruktansvärt långsamt (vattennivån är väldigt hög innan det börjar rinna undan) och vissa gånger (inte alla) så bubblar det i handfatet samtidigt.. Så misstänker att din gissning var 100%ig
Då vet du vad det handlar om i alla fall, det är nästan stopp eller bakfall på ledningen efter golvbrunnen. Kan vara under golvet i källaren eller i trädgården.

Dags att ha hem en spolbil och filma avloppet för att se vad problemet är så att det kan repareras? Bättre att lösa nu i förväg än att sitta med meterdjup snö, minusgrader och utan avlopp en jul och nyårshelg. Där har många hamnat. Jag hade tur och fick generalstoppet i slutet av juli. Men det var inte lätt att hitta en spolbil mitt i semestern.

(Att det är mycket svart i gamla gjutjärnsbrunnar och rör är normalt, det är svartrost, järnoxid. Bara att skrubba och skölja envist så försvinner det värsta.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då vet du vad det handlar om i alla fall, det är nästan stopp eller bakfall på ledningen efter golvbrunnen. Kan vara under golvet i källaren eller i trädgården.

Dags att ha hem en spolbil och filma avloppet för att se vad problemet är så att det kan repareras? Bättre att lösa nu i förväg än att sitta med meterdjup snö, minusgrader och utan avlopp en jul och nyårshelg. Där har många hamnat. Jag hade tur och fick generalstoppet i slutet av juli. Men det var inte lätt att hitta en spolbil mitt i semestern.

(Att det är mycket svart i gamla gjutjärnsbrunnar och rör är normalt, det är svartrost, järnoxid. Bara att skrubba och skölja envist så försvinner det värsta.)
Stort tack igen! Bokar spolbil asap, haha. Då känner jag mig någorlunda lugnare iaf
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.