Hej,

Luktar lite unket från ena sidan av en vägg där det finns en tapet, med masonitboard bakom. När det är varmt och fuktigt blir lukten tydligare. Gissar att det är tapeten eller tapetlimmet, eftersom den otapetserade sidan av väggen inte luktar alls.

Tänkte nåt av dem här alternativen:

1) spärrmåla tapeten med trälim eller spärrgrund, sen måla?

2) spärrmåla, renoveringstapetsera och måla sist? tror ni gamla tapeten behöver rivas bort innan allt i så fall?

3) det sista alternativet gör jag bara om dem första två alternativen inte funkar, riva ut allt och gipsa sen.

Hur tycker ni jag ska göra?
 
Bump, någon?
 
BirgitS
Spärrgrund är nog det vanligaste. Renoveringstapet lär nog inte göra någon skillnad när det gäller lukter.

Det verkar inte vara direkt ovanligt att det är Treetex-skivor som luktar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Spärrgrund är nog det vanligaste. Renoveringstapet lär nog inte göra någon skillnad när det gäller lukter.

Det verkar inte vara direkt ovanligt att det är Treetex-skivor som luktar.
Eftersom det bara är på vissa ställen och ena sidan av väggen, tror du det kan vara olika skivor de använt när de byggt huset? Byggt 1990. De väggar jag rivit har det stått "masonit" på.

Och vet du om spärrgrund vanligtvis löser problemet?
 
BirgitS
Treetex hade man slutat använda kring 1990 så då är det knappast det. Men både det och masonit är ju träfiberprodukter så masonit kan kanske också lukta. Det är ju rätt ovanligt med masonit i väggarna så det skrivs ju inte mycket om det.

Spärrgrund verkar hjälpa mot många lukter men hur det blir i just ditt fall vet jag ju inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Treetex hade man slutat använda kring 1990 så då är det knappast det. Men både det och masonit är ju träfiberprodukter så masonit kan kanske också lukta. Det är ju rätt ovanligt med masonit i väggarna så det skrivs ju inte mycket om det.

Spärrgrund verkar hjälpa mot många lukter men hur det blir i just ditt fall vet jag ju inte.
Ja får prova helt enkelt de en liten arbetsinsats, tack för din hjälp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.