Hej,
Jag har tidigare fått råd om dimension på jordkabel mellan markskåp och distributionscentral(5x10mm2) för mina byggnader(4 st). Tack för det!
Nu behöver jag råd om kabeldimension mellan distributionscentral och elcentral i 2 av husen, nämligen till en 50 kvm och en 40 kvm. Båda har golvvärme, varmvattenberedare och kök. Räcker 5x6mm2 eller behöver jag ha 5x10mm2 där också?

Tack på förhand
 
U
Hur lång sträcka är det?
 
Till 50 kvm ca 7 m och till 40 kvm ca 40 m
 
Då kommer du väl ihåg vilka uppgifter som behövs för att kunna svara på frågan? ;) Det kom aldrig fram i förra tråden utan vi gissade. https://www.byggahus.se/forum/threads/antal-ledare-och-kabelarea.459917

Vilken storlek på mätarsäkringen valde du? Blev det 35 A?
Vilka möjligheter finns att säkra ned i denna distributionscentral?

Med 25 meter 10 mm² från mätarskåpet till denna distributionscentral finns det god marginal även vid dåliga förhållanden. Nu ska du har 40 meter till och då behöver man kanske räkna lite noggrannare. Det är då förimpedansen som vi behöver en uppgift på. Det räcker om du säger ifall du har en "stark" matning från nätet inte långt ifrån trafokiosken eller om du bor långt ut på landet med "svagt" elnät.

Båda byggnaderna låter som "normal" bostad? Uppvärmd med BVP som står i en annan byggnad? Dvs inga tunga förbrukare förutom spis?

Var ska elbilarna anslutas?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Jag såg inte heller några uppgifter i den andra tråden.

Huvudledningen mellan mätarskåp och första central är alltså redan förlagd? 5g10 mm2?

Då borde det finnas en beräkning att utgå ifrån eller uppgifter för detta. Är det någon elinstallatör inblandad i detta projekt eller har du fått uppgifterna från nätägaren? Eller finns inga uppgifter?

De uppgifter som behövs (och kan fås av din nätägare) är egentligen bara jordslutningsimpedans vid överlämningspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.