Jag håller på att renovera mitt badrum (eller totalt bygga om). Badrummet är nu nästan färdigt, endast inredning som skall monteras och trådarna dras till elen.

Belysningen i badrummet är 230v LED Spotlights i taket och en spegel med inbyggd belysning över handfaten. Badrummet har en ny altandörr ut till altanen och SPA badet.

Tanken är att det skall sitta en dimmer till takbelysningen och en separat tändknapp för spegelbelysningen vid ingången. Dessa skall monteras i en trefacksram ihop med golvvärmetermostaten.

Båda belysningarna skall även gå att tända och släcka (men ej dimra) ifrån altandörren med en dubbeltrapp. Ifrån knappen vid altandörren så går det också en matning upp till en (dubbelisolerad) frånluftsfläkt som suger ut luft genom väggen ovanför altandörren.


Mellan dosan vid altandörren och ingången till badrummet går det 1st 16mm flex-slang. Böjarna är relativt snälla men det är ändå en sträcka på ca 8m. Slangarna till båda belysningarna går ifrån dosorna vid entren.

Nu till mitt huvudbry. Jag har aldrig kopplat en dubbeltrapp förut. Men jag får det till att jag behöver dra i 6 trådar mellan dessa dosor? Fas, Nolla (för fläkten) samt 4 mellantrådar. Stämmer detta eller kan man på något finurligt sätt få ner de 4 mellantrådarna till bara 3?
En del av ett badrum med grå kakelväggar och golv, en vit dörr och en trefacksram för elinstallationer bredvid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med nylagd kakel, altandörr, och verktyg samt material på golvet. Elektriska kablar syns hängande från väggen och taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får det till sju trådar (sparkoppling). Du måste ha skyddsjord med också hela vägen till fläkten. Det blir tufft för en 16-slang. Det är endast teoretiskt genomförbart, och teoretiskt tar då den sjunde ledaren ingen extra plats, teoretiskt.

Med en kopplingdosa emellan kanske det hade gått.

Du får söka en trådlös lösning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag får det till sju trådar (sparkoppling). Du måste ha skyddsjord med också hela vägen till fläkten. Det blir tufft för en 16-slang. Det är endast teoretiskt genomförbart, och teoretiskt tar då den sjunde ledaren ingen extra plats, teoretiskt.

Med en kopplingdosa emellan kanske det hade gått.

Du får söka en trådlös lösning.
Varför måste jag dra med skyddsjord till fläkten när den ändå inte går att koppla in? Det blir ju bara en tråd utan nytta (annat än den dagen någon byter till en icke-dubbelisolerad fläkt).

Går det inte så skippar jag helt enkelt trappkoppling på lampan över spegeln.

Vad är sparkoppling och hur sparar jag något?
 
tommib
Använd dosdimmers eller "smarta puckar" som t.ex. Plejd eller liknande. Då klarar du dig med en "signalkabel" som tändtråd istället för att ha två mellantrådar.

Rita gärna upp hela installationen, hur rören går. Då blir det enklare att se hur man ska tänka och planera. Om det är separata slangar till belysningen från dosorna vid dörren får jag det till fem ledare i röret mellan altandörr och innerdörr. Frågan är om du får plats med två puckar där. Man kan också tänka sig att montera puckarna uppe i belysningen om det finns dosor där.
 
tommib
V vectrex skrev:
Varför måste jag dra med skyddsjord till fläkten när den ändå inte går att koppla in? Det blir ju bara en tråd utan nytta (annat än den dagen någon byter till en icke-dubbelisolerad fläkt).
Av just det skälet. Elinstallationsreglerna säger att du måste ha skyddsjord framdraget till varje anslutningspunkt, oavsett om du använder den just nu.

V vectrex skrev:
Vad är sparkoppling och hur sparar jag något?
Googla. Eller sök på forumet.

Men som sagt, lägg upp en schematisk bild på hur alla rören går så kanske det går att få ihop på annat sätt. Dosdimmers löser mycket.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Varför måste jag dra med skyddsjord till fläkten när den ändå inte går att koppla in? Det blir ju bara en tråd utan nytta (annat än den dagen någon byter till en icke-dubbelisolerad fläkt).

Går det inte så skippar jag helt enkelt trappkoppling på lampan över spegeln.

Vad är sparkoppling och hur sparar jag något?
Och behöver man 7 trådar i slangen så brukar man dra en 20 mm slang.
 
tommib
Ser ju lite ut som att stadiet där man drar slang är passerat.

Men det är en bra påminnelse om varför man ska ha kretslösningarna klara i sitt huvud (eller på papper) innan man drar på ytskikten.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Man hoppas ju att någon mer "amatör" läser och får lära sig att FÖRST har man klart för sig hur det ska kopplas och SEDAN drar man rör/slang efter behov.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man hoppas ju att någon mer "amatör" läser och får lära sig att FÖRST har man klart för sig hur det ska kopplas och SEDAN drar man rör/slang efter behov.
Säger bara en sak, kulo, snygg kulo där fick man anstränga sig FÖRE men det var då det,, nu är jag ringrostig och får nog rita upp det med innan om det skulle bli aktuellt.
OT:
En stor del av yrkesstoltheten försvann när slangjävlarna infördes minns första gången jag såg det när vi gjorde en villa och inte långt efteråt kom röris med sina slangpaket och där var en epok på väg bort.
Allt var inte bättre förr men mycket.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
tommib
Problemet kan som sagt med stor sannolikhet lösas genom att använda dosdimmers eller dosmonterade reläer (eller smartpuckar). Det reducerar antalet trådar med två och då borde det vara lugnt med ett 16-rör. Kör man med smartpuckar typ Plejd så kan man skippa trådarna helt men då går det åt en extra puck (om de har två ingångar).

Det hela beror helt på hur rören är dragna. Vi behöver ju inte gnida allt för mycket salt i såren på vectrex.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
TorpAnders TorpAnders skrev:
Säger bara en sak, kulo, snygg kulo där fick man anstränga sig FÖRE men det var då det,, nu är jag ringrostig och får nog rita upp det med innan om det skulle bli aktuellt.
OT:
En stor del av yrkesstoltheten försvann när slangjävlarna infördes minns första gången jag såg det när vi gjorde en villa och inte långt efteråt kom röris med sina slangpaket och där var en epok på väg bort.
Allt var inte bättre förr men mycket.
Som den kollega brukar säga :
Det var inte bättre förr men det är sämre nu.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Varför inte bara sätta in en Plejd?
 
V vectrex skrev:
Jag håller på att renovera mitt badrum (eller totalt bygga om). Badrummet är nu nästan färdigt, endast inredning som skall monteras och trådarna dras till elen.

Belysningen i badrummet är 230v LED Spotlights i taket och en spegel med inbyggd belysning över handfaten. Badrummet har en ny altandörr ut till altanen och SPA badet.

Tanken är att det skall sitta en dimmer till takbelysningen och en separat tändknapp för spegelbelysningen vid ingången. Dessa skall monteras i en trefacksram ihop med golvvärmetermostaten.

Båda belysningarna skall även gå att tända och släcka (men ej dimra) ifrån altandörren med en dubbeltrapp. Ifrån knappen vid altandörren så går det också en matning upp till en (dubbelisolerad) frånluftsfläkt som suger ut luft genom väggen ovanför altandörren.


Mellan dosan vid altandörren och ingången till badrummet går det 1st 16mm flex-slang. Böjarna är relativt snälla men det är ändå en sträcka på ca 8m. Slangarna till båda belysningarna går ifrån dosorna vid entren.

Nu till mitt huvudbry. Jag har aldrig kopplat en dubbeltrapp förut. Men jag får det till att jag behöver dra i 6 trådar mellan dessa dosor? Fas, Nolla (för fläkten) samt 4 mellantrådar. Stämmer detta eller kan man på något finurligt sätt få ner de 4 mellantrådarna till bara 3?
[bild][bild]
7 trådar behövs. Du behöver mycket glidmedel och hjälp med att någon puttar på medans du drar.

Nästa gång så lär du dra i fk efter man satt alla slangar direkt för enkelhetens skull 😅
 
tommib tommib skrev:
Av just det skälet. Elinstallationsreglerna säger att du måste ha skyddsjord framdraget till varje anslutningspunkt, oavsett om du använder den just nu.


Googla. Eller sök på forumet.

Men som sagt, lägg upp en schematisk bild på hur alla rören går så kanske det går att få ihop på annat sätt. Dosdimmers löser mycket.
Skum regel. Hur löser man i så fall spegeln jag har? Den är också dubbelisolerad men dum på så sätt att matande kabel behöver ”hänga löst” bakom den. Det finns en liten kopplingsdosa med dragavlastning där man skall koppla ihop inkommande el och elen till spegeln.

Av den anledningen drog jag 2x1,5 lampsladd fram till den. Förstår inte hur det ska lösas på ett bättre sätt. Givetvis kan jag dra med en FK jord men det känns nästan löjligt. Gjorde likadant till led spottarna i taket. Antar då att det ska dras med jord till dem också (vilket jag inte gjort).

Jag kan lägga upp ett schema men ganska säker på att det inte går att lösa på annat sätt. Jag vill inte ha dosdimmers. Eller framförallt jag vill inte ha återfjädrande tryckknappar. Jag vill ha vriddimmer och vanliga brytare. Kanske går att lösa med 0-10V vridknapp?
 
V vectrex skrev:
Skum regel. Hur löser man i så fall spegeln jag har? Den är också dubbelisolerad men dum på så sätt att matande kabel behöver ”hänga löst” bakom den. Det finns en liten kopplingsdosa med dragavlastning där man skall koppla ihop inkommande el och elen till spegeln.

Av den anledningen drog jag 2x1,5 lampsladd fram till den. Förstår inte hur det ska lösas på ett bättre sätt. Givetvis kan jag dra med en FK jord men det känns nästan löjligt. Gjorde likadant till led spottarna i taket. Antar då att det ska dras med jord till dem också (vilket jag inte gjort).

Jag kan lägga upp ett schema men ganska säker på att det inte går att lösa på annat sätt. Jag vill inte ha dosdimmers. Eller framförallt jag vill inte ha återfjädrande tryckknappar. Jag vill ha vriddimmer och vanliga brytare. Kanske går att lösa med 0-10V vridknapp?
Inga lampsladdar i fasta installationer eller i rör, det skriker hemmapul om något. Till spegeln är det fk och en kabelstump på från väggen.

Klart man drar fram skyddsjord till spegeln för tänk om den du har går sönder, en ny sätts dit men den nya kräver skyddsjord
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.