Köpt ett hus där väggar och snedtak i ”hallen” på ovanvåning till hälften består av tretex med glasfiberväv. Bakom tretexen finns spontade brädor, iallafall där jag kan se bakifrån genom kattvinden.

Har läst flera här på forumet som beskrivit att det funkar bra att skruva renoveringsgips ovanpå tretexen och in i brädorna bakom. Men frågan är om det är lugnt att vävtapeten sitter kvar eller bör jag ta bort den först?
 
F F.Persson skrev:
Köpt ett hus där väggar och snedtak i ”hallen” på ovanvåning till hälften består av tretex med glasfiberväv. Bakom tretexen finns spontade brädor, iallafall där jag kan se bakifrån genom kattvinden.

Har läst flera här på forumet som beskrivit att det funkar bra att skruva renoveringsgips ovanpå tretexen och in i brädorna bakom. Men frågan är om det är lugnt att vävtapeten sitter kvar eller bör jag ta bort den först?
Ja, den lär ju bara förbättra hållbarheten i väggen med det skitmaterialet. :)
Ska du skruva fast gispet så är det absolut inget problem.
Om du tänker limma upp den hänger det mer på om tapeten sitter fast bra nog mot tretexen.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, den lär ju bara förbättra hållbarheten i väggen med det skitmaterialet. :)
Ska du skruva fast gispet så är det absolut inget problem.
Om du tänker limma upp den hänger det mer på om tapeten sitter fast bra nog mot tretexen.
Tack för svar!
Ja, tretexen verkar vara ett mindre populärt material här på forumet :).
Då kör jag på att skruva upp renoveringsgips i hallen. Sovrummen kommer jag inte åt för att undersöka vad som finns bakom, så där får det nog bli att riva och sätta upp 13mm gips istället. Men skönt att inte behöva riva överallt.
 
Skruva upp 6mm renoveringsgips är egentligen inte ok och risken är överhängande stor att det kommer släppa och bli ett riktigt dåligt slutresultat.
Anledningen är att den är för tunn för att skruvas.
Samma tjocklek som skruvskallen är vilket gör att den går genom och då tappar man hållfastheten.
Lyckas man få skallen att precis precis sjunka in i pappen ytterst jäkla lite överallt så kan det kanske funka men med så pass mjukt underlag som tretex så skulle jag inte tycka det vore en optimal lösning alls.
Renoveringsgips är avsedd för att limmas upp.

Om du inte orkar ta bort och ersätta tretexen med 13mm gips så hade jag iaf satt 13mm utanpå tretexen.
Själv hade jag dock dragit bort tretexen för jag gillar inte att göra halvjobb. ;)
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Och jag som gillar min tretex undrar varför du måste göra nått annat än att bara måla vävtapeten.
Tretexen ger mindre ekoljud och grymt smidigt att sätta upp saker på när det är plank bakom. Eller snarare är det lätt att få mindre märken att försvinna efter en spik eller skruv genom att bara gnugga lite så sluter den sig.
Men visst är det jobbigt att försöka spackla den helt slät och kan strula i skarvarna om det inte är målat innan spackel och tapet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klarar inte av vävtapeten, utan vill ha släta väggar, dessutom följde tapeten med ner från tretexen när vi tog bort golvsocklarna, även om vi försökte göra det försiktigt.

Slutade med att vi tog bort tretexen överallt och sätter 13mm gips istället.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.