Först måste jag erkänna att jag är lite dum på sånt här.
Men efter att ha levt halva livet med 100/110 liters varmvattenberedare förstår jag inte hur det kan vara ett problem.
1) Apparaten är felmonterad? När jag köper en VVB så finns det installerat ventilrör med säkerhetsventil, blandningsventil och backventil. Det är bara att koppla ihop med kallvattenintag och ut till varmvattenledning.
Är beredaren felkopplad är det väl bara att klaga hos säljaren?

2) Har haft 100/110 liters beredare nästan hela livet.
I vårt första hus, där vi bodde 24 år, med två barn, en pojke och en flicka, tills de var 15/17 år.
Aldrig några problem med att varmvattnet tog slut.
I fritidsstugan, som delas med släktingar, och där det ibland bor 10 personer.
Och nu på gamla dar där vi två gamlingar klarar oss ypperligt med en 100 L beredare.

Men det är klart, vi har inga "regnskogsduschar" eller liknande.
Vi duschar för att bli rena. En kort stund med fullt ös för att böta ned sig,
sedan lite svagare när man tvålar in och schamponerar sig, och så fullt ös när man sköljer rent.

Har mätt flödet på vår dusch, och vid fullt ös drar den 8 L/min, vid det svagare 3 L/min.
(Vi har rätt lågt vattentryck, för vi bor högt över vattenverket)
Och en hel dusch tar ca 5 minuter.

Om man vill ha dusch i stil med Niagarafallen och stå där i en halvtimme kanske man skall fundera på en annan sorts anläggning. Kan tänka mig ett system med recirkulerande vatten, eller någon typ av spabad.
 
H hus226 skrev:
Den är ställd på max redan. 400 V är på väg, elektrikern ska komma imorgon sägs det. Blandare direkt efter vvb hjälper på vilket vis vad gäller värmen? Legionella kan vi skita i, ingen som dött av
Ingen som dött av legionella? Du skämtar?
 
R RoBo skrev:
Blandningsventilen är väl till för skållningsrisken ?
Ja, så har jag fått lära mig det är. Övriga ställer man ju med reglaget på blandaren när man duschar eller öppnar varmvatten på kranen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.