Tjena. Fullständigt novis på el, varsegod att förklara som för en femåring. :p

Så för ett tag sen så föll ett träd över en elledning i närheten vilket gjorde att "nollan bröts" eller nåt i den stilen, vilket i sin tur ledde till att massa lampor smällde, alla telefonladdare gick sönder, diverse större elektronik dog fullständigt och min dator bokstavligen exploderade. Sitter nu och kikar på överspänningsskydd, men är ganska vilse. Bor litet och har inte mycket grejer så det är typ max två, tre uttag jag vill säkra. Typ den här från biltema (https://www.biltema.se/bygg/el/gren...med-brytare-och-overspanningsskydd-2000048335) hade varit perfekt, men eftersom det står att den bara ger visst skydd så är jag osäker på om den räcker. Men den skyddar för upp till 13.500A, samtidigt har Jula en som bara skyddar för 4.500A, kostar nästan tre gånger så mycket, och där står det den skyddar för bl.a åsknedslag. Så vad gäller? Hur många ampere behöver jag skydd mot?

Tusen tack för svar. :)
 
Ingen exper här heller men vad vill du skydda dig emot? Åsknedslag eller PEN släpp? Jag tror grenuttaget ifrån biltema har litet eller inget skydd mot något av dem.

Bortfall av PEN (kombinerad nolla och jord) är allvarligt och elnätsbolaget bör ersätta dig för förstörd utrustning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ingen exper här heller men vad vill du skydda dig emot? Åsknedslag eller PEN släpp? Jag tror grenuttaget ifrån biltema har litet eller inget skydd mot något av dem.

Bortfall av PEN (kombinerad nolla och jord) är allvarligt och elnätsbolaget bör ersätta dig för förstörd utrustning.
Vill skydda mig mot det som hände, träd på ledningen som gör att dator exploderar. :p Om det skyddar mot åsknedslag också så är det en bonus såklart, men det har åtminstone inte hänt än. Har bara i sommar haft tre träd som fallit över ledningar. Bara en ledde till explosion, resten gav bara strömavbrott i några timmar.

Har såklart blivit ersatt av försäkringsbolag, men vill gärna minska risken att det händer igen oavsett.
 
Bästa lösningen vore att tjata på nätägaren så att du får kabeln nedgrävd.

Det finns inga (överspännings)skydd som ger ett garanterat skydd av din utrustning. Du behöver lite tur. De strömmar du anger handlar om mycket korta strömspikar från åsknedslag. Vid tappad nolla har du en långvarig låg belastningsström som troligen inte kommer att lösa en säkring och som dessa överspänningsskydd egentligen inte är gjorda för. Tyvärr ser inte JFBn denna ström heller. Det finns dyra nätövervakningsreläer, men som sagt de ger ingen garanti.

Det kanske mest prisvärda ändå är då att gödsla med enskilda överspänningsskydd som man pluggar in i ett uttag, gärna flera i samma uttag. Eller de grendosor du länkar till, men de kostar ju lite mer.

Det finns även en annan lösning som kan dämpa överspänningen vid tappad nolla. Det är ett eget jordtag. Det behöver då vara väl utfört med låg övergångsresistans för att ha någon verkan. Men lite är bättre än ingenting.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.