P
Hej alla, jag försöker planera värme och ventilation för ett nybygge. Huset är permanentstandard, men kommer användas som fritidshus (dvs mkt på sommaren, en del höst/vår och väldigt lite under vintern). Det ligger i Stockholm.
Tanken är att bygga ett välisolerat ladhus med platta på mark med permanentstandard. Stora välisolerade fönsterpartier. Det jag klurar på är hur jag skall få låga energi- och installationskostnader givet att jag behöver uppfylla energikraven (permanenthus) men kommer använda det som ett fritidshus.

ca 125 kvm + 80 kvm isolerad uppvärmd vind.

Enbart LLVP uppfyller inte energikraven, men skulle kunna användas som komplement och kyla.
FLVP verkar vara poppis, men har dålig verkningsgrad under kalla delar av året om man inte använder huset.
LVVP verkar dyrt för min användning?
FTX också dyrt?
Bergvärme går bort pga installationskostnad.

Tips mottages gärna! Golvvärme känns komfortabelt, men är inget måste. Funderade ett tag på om jag skulle låta installera en LVVP/FLVP och efter slutbesked sälja den, men givet installationskostnaden blir det väl en dålig besparing ändå.
 
Jag gissar att du redan beaktat, och förkastat, möjligheten att få byggnaden klassad som fritidshus? Det underlättar mycket när det gäller byråkratin kring energieffektivitet. I praktiken går det att värma ett modernt, välbyggt hus även på direktverkande el utan att bli ruinerad, speciellt om det inte krävs 20 grader inne året om.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
Jag har velat fram och tillbaka kring det. När jag pratat med bygglovshandläggarna så låter det som att om jag vill frångå detaljplanen eller tex senare inreda vinden (vilket behöver godkännande) så kommer det vara lättare att få igenom det om jag har byggt ett permanenthus.

Jag har följt din tråd och ditt resonemang kring din eluppvärmda platta och hade det klarat energikraven så hade jag nog kopierat den lösningen.
 
P Posselosse skrev:
Hej alla, jag försöker planera värme och ventilation för ett nybygge. Huset är permanentstandard, men kommer användas som fritidshus (dvs mkt på sommaren, en del höst/vår och väldigt lite under vintern). Det ligger i Stockholm.
Tanken är att bygga ett välisolerat ladhus med platta på mark med permanentstandard. Stora välisolerade fönsterpartier. Det jag klurar på är hur jag skall få låga energi- och installationskostnader givet att jag behöver uppfylla energikraven (permanenthus) men kommer använda det som ett fritidshus.

ca 125 kvm + 80 kvm isolerad uppvärmd vind.

Enbart LLVP uppfyller inte energikraven, men skulle kunna användas som komplement och kyla.
FLVP verkar vara poppis, men har dålig verkningsgrad under kalla delar av året om man inte använder huset.
LVVP verkar dyrt för min användning?
FTX också dyrt?
Bergvärme går bort pga installationskostnad.

Tips mottages gärna! Golvvärme känns komfortabelt, men är inget måste. Funderade ett tag på om jag skulle låta installera en LVVP/FLVP och efter slutbesked sälja den, men givet installationskostnaden blir det väl en dålig besparing ändå.
Du skriver "Enbart LLVP uppfyller inte energikraven".
Egentligen har ju LLVP bättre värde en t.ex. LVVP. Högre SCOP etc. Om man dimensionerar med flera LLVP enligt energibehovet av huset, så skulle jag tänka, att det har bättre verkningsgrad en LVVP.
 
P
H he-peter skrev:
Du skriver "Enbart LLVP uppfyller inte energikraven".
Egentligen har ju LLVP bättre värde en t.ex. LVVP. Högre SCOP etc. Om man dimensionerar med flera LLVP enligt energibehovet av huset, så skulle jag tänka, att det har bättre verkningsgrad en LVVP.
Jag motbevisas gärna! Men när jag försökte testa energiberäkningen genom approximativa värden så verkar det som att jag måste ha mekanisk frånluft som tillvaratar energi, annars faller något av energikraven. Kan ju dock villigt erkänna att delar av det man skulle fylla i var högst oklara.
 
En kombination av FLVP och LVVP? Jag ser att CTC har någon sådan lösning. Kolla in CTC EcoVent. Jag har själv ingen erfarenhet alls av dessa system, men det låter ju som att något liknande är vad du kanske behöver.
 
CTC EcoVent har bara en inbyggd fläkt i innermodulen, det är inte någon form av frånluftsvärmepump alls.
 
P Posselosse skrev:
Jag motbevisas gärna! Men när jag försökte testa energiberäkningen genom approximativa värden så verkar det som att jag måste ha mekanisk frånluft som tillvaratar energi, annars faller något av energikraven. Kan ju dock villigt erkänna att delar av det man skulle fylla i var högst oklara.
Det är nog där skon klämmer, att man kräver nån form av värmeåtervinning på frånluften oavsett vilken primärenergilösning du har.
Nån sorts vent måste du ju ha och jag skulle tro att LLVP och FLVP är lösningen för dig. Om du kör LVVP måste du nog ändå ha ett ventsystem (typ FTX eller FX)

Dimensionera ned FLVP så mycket det går och kör LLVP för värme och FLVP på minmal effekt.
 
P Posselosse skrev:
FTX också dyrt?
Vad tycker du är dyrt? Hur hade du tänkt lösa ventilationen annars? Den stora kostnaden för FTX är i princip ventilationen, som du säkert ändå vill ha.

Själva FTX-aggregaten har ju humana priser och håller runt 30+ år (så när du vill byta behöver du inte göra mer än köpa nytt aggregat; ventilation är redan på plats). FTX har bra luftfilter/etc för innemiljön och så slipper du kall tillluft på vintern...

I FLVP har du kanaler inom huset för frånluften så det är ju ändå en kosnad som tillkommer på 125 tkr för aggregatet eller vad den storlek du behöver nu kostar. Och tillluften direkt från utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.