Det är väl ganska självklart att det som vi kallar kaptenshus är ett hus där en sjökapten har bott. Men vad är det mer som karaktäriserar en kaptensvilla? Det tänkte jag titta närmare på här.

Du kan läsa blogginlägget här: Kaptenshus: Vad gör dessa hus vid kusten så speciella?
 
D
För mig är detta drömmiga hus, så fina! Och havet är vackert med.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Kul vinkel på en artikel, har hört "kaptenshus" som begrepp förut, roligt att Marlen dök ned lite mer i det :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
... men kaptenshusen i min lilla by är mycket mer modesta ... 😉
 
Synd bara att de flesta nyproducerade varianterna missar ett antal fundamenta; ofta för små, låga fönster, för låg takhöjd och mer rektangulära än kvadratiska rum. Den speciella känslan med en gammal kaptensvilla går inte att få till med ett nybygge

Här ett exempel, från Gamla Enskede i Stockholm, en villa som byggdes av en sjökapten, dock inte vid havet (jag bodde själv i det gula huset bakom i 12 år) och villan var riktigt nedgången men renoverades varsamt. Här snackar vi takhöjd

Vit villa med rött tak och takkupor i Gamla Enskede, Stockholm. Huset har högt tak och dubbelrader av fönster, och en parkering-skylt står framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
O
K krambriw skrev:
Synd bara att de flesta nyproducerade varianterna missar ett antal fundamenta; ofta för små, låga fönster, för låg takhöjd och mer rektangulära än kvadratiska rum. Den speciella känslan med en gammal kaptensvilla går inte att få till med ett nybygge
Det beror med största sannolikhet på att folk tvingas kompromissa med detaljplaner och hålls tillbaks av starka godtyckliga åsikter hos enskilda handläggare. Det avviker helt enkelt för mycket. Om vi avskaffade möjligheterna att styra gestaltning och att inskränka byggrätt skulle fler kunna bygga större och mer fantasifulla hus.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Kanske, men jag tror det mer är ekonomin som styr, det är betydligt dyrare idag att bygga som förr. Men har man "tillräcklig" ekonomi och får tag i rätt hantverkare så finns större möjligheter
 
När man var sjökapten var man borta länge och tjänade hyfsat bra. När man kom hem kunde man bygga ett hus lite större, lite finare än de små fiskarstugorna i byn. Så tänker jag att begreppet kaptensvilla föddes och då talar vi sjökapten inom handelsflottan. Det var ju också så att en sjökapten sett lite mer än de som aldrig rörde på sig, men dessa influenser kanske mer sågs i interiören, som kuriosakabinett och möbler av tropiska träslag. Sedan finns ju också begreppet byggmästarvilla. Lite andra förutsättningar bakom det namnet, skulle jag tro. Kul att vårt hus fick vara med! Det ligger på Långholmen ute på Hisingen.
 
  • Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
...och "Grosshandlarvilla" icke att förglömma
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
K krambriw skrev:
...och "Grosshandlarvilla" icke att förglömma
Vilka fler begrepp som signalerar "ett bättre/större hus" finns det? Prästgår'n är ju altid rymlig nog för större sällskap, men mer av ett ämbetsmannaboställe. Hade ett projekt vid Martrand som kallades Vallhjonsstugan, alltså en sorts bohuslänsk cowboyboning.
 
Disponentvilla
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.