Hej!

Jag har fått en dyckertpistol som hanterar spiklängder mellan 25-50 mm och med en diameter på 1,2 mm. Tyvärr finns inte spik av samma varumärke i den optimala längden för mitt projekt, så jag har övervägt att använda spikar från andra märken.

Min fråga är om jag behöver ta hänsyn till något mer än längd och diameter för att säkerställa kompatibiliteten mellan spik och pistol? Jag är medveten om att tillverkare ofta rekommenderar sina egna produkter, men i de flesta fall brukar det fungera hur bra som helst att blanda varumärkens produkter (t.ex. mobilladdare).

Men som helt novis inom dyckertvärlden undrar jag hur försiktig jag bör vara i valet av spik och om det finns andra viktiga faktorer att beakta.

Tack! :)
 
Du kan absolut använda dyckert av annat märke. 👍
Längd och diameter är det som avgör.

Har själv Senco pistoler och använder mig genomgående av Essves dyckert och spik.
 
  • Gilla
Alexander Gustafsson2
  • Laddar…
A Alexander Gustafsson2 skrev:
Min fråga är om jag behöver ta hänsyn till något mer än längd och diameter för att säkerställa kompatibiliteten mellan spik och pistol?
Samt vinkel.
18 G (gauge), som 1,2 mm ofta benämns, brukar vara raka men pistoler för tex 15 och 16 G ofta har vinklade magasin.
 
  • Gilla
Alexander Gustafsson2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.