Tja!!
jag har tänkt gjuta en pelare (ca 20cm bred 15cm djup 2meter hög) och ha som en inredningsdetalj....men den ska ju inte vara för tung! ska ju gå att flytta den!!
Har lurat lite på det men vet inte riktigt vad jag ska avdvända för betong m.m?
först hade jag tänkt ha armering och frigolit i mitten och sen andvända någon cement blandning ca 5cm runtom frigoliten och armeringen!! men de kanske blir för tungt ändå?


någon som har något förslag eller idéer??

ska även göra några kortare varianter och ha till mina stativhögtalare

typ såhär fast bara pelare...denna måste ju gå att flytta ganska lätt!?! http://www.svenssons.se/Controls/th...rtiklar/original/betongklocka.jpg&w=300&h=300

mvh//roy
 
Man kunde ju kanske putsa på frigolit och på så sätt få det fjäderlätt. För att få det att fästa kanske man kunde fästa typ hönsnät med märlor.

Armeringsjärn finns ganska tunna från 5-6 mm och uppåt. Men kan ju bli lite svårt om man inte har svets att få till det. Men man kan ju kanske ta gängstång eller vad rundjärn som helst så får man ju den dimension man önskar. Det är ju inga tunga laster som detta handlar om.
 
jo jag har tänkt lite på det med putsa på frigolit och hönsnät men vet inte riktigt om jag får den betong känslan då?...men de kanske går att få ändå? det hade ju vart det bästa alternativet me tanke på vikten igentligen?!!

Har även tänk på att man kan andvända färdigt "armeringsnät" och böja till lämpligt så behöver man kanske inte svetsa eller ev. lite.
Men vad ska man andvända för betong blandning för bästa känslan och bästa vikt? finns det något som är lättare än de andra?
 
Hej!

Såg på nåt inredningsprogram nån (Isabel ?) som gjorde stora "hyllor" i lättbetong som hon sedan putsade för att få jämn yta. De blev riktigt snygga!
 
Lux-plattor kanske. De finns väl i runda former, men är ju inte så billiga.

Jag har en plan på att bygga ett par halva pelare. Jag tänker såga ut ett antal mallar av MDF eller lite tjockare plywood eller så med radien. De får bli "reglar" eller "spant" i pelaren. Sedan tänker jag använda tunn plywood i två lager och skruva det första runt mallarna och sedan limma det andra på. Sedan spackla och måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.