Hej,

Köpte en svets med en äldre 3-fashanske och behöver ordna så att jag kan driva med dagens standard på kontakt. Söker efter en adapter men finner ingen?

Det jag finner är bara från hane till hona?
Se bild.

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska gå till väga?
 
  • Adapterkabel med en äldre 3-fashank-anslutning och en modern kontaktkåpa med ett rött lock, använd för att anpassa äldre utrustning till dagens standardkontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, tack för svar!
Finns det någon anvisning om hur man kopplar någonstans?
 
namnbyte
Du bör dessvärre byta ut den gamla handsken helt, den gamla kontakten blir livsfarlig med tiden. Minns jag rätt var det någon isoleringsdel som blir utsliten med tiden, resultatet hela uttaget blir strömförande.

Vår elektriker nämnde det som att det är inte frågan OM det händer, utan NÄR


Edit: läste slarvigt, är inte uttaget det handlade om. Kan ignorera men ändå minnas ovanstående :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det en roterande svets? Då kan du nog inte lita på den gamla handsken är rätt kopplad map roationsriktningen. Säkrast är att titta i svetsen. Dels kan du då identifiera skyddsledaren och dels se ordningen mellan fasledarna på första plint.

Nya CEE-don är märkta L1,L2,L3,PE.
Stiftet för nollan ska förbli oanslutet, om du inte maskinen använder en nolla.
 
Om vi får veta vilken svets det är så får du mycket bättre svar.
Roterande / växelströms eller en likströmssvets, helst med bild på typskylt.

Protte
 
Svetsen är en esab a10 mvc 30!

En liten smidig sak på 170 kg 😅
 
Jaså en sån nätt liten pjäs? 🙂

Bäst vore om du tar bild på märkskylten och postar här, så kommer du säkert att få god hjälp.

Ett kretsschema gick dock att stjäla tämligen enkelt från nätet.

Kretsschema för svetsmaskin, med detalj av komponenter och anslutningar markerade för tydligare förståelse, inklusive färgkodad förklaringsruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla kvaliten på kabeln också, det kan vara läge att byta den samtidigt. Men en del äldre kablar verkar hålla för evigt (till skillnad från nyare kablar).
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Får inte svetsen till att fungera.
Matarverket matar tråd men svetsen låter inget och visar inte heller något på volt och ampere mätarna?

Finns inga säkringar i maskinen, förutom 2 små glassäkringar.

Någon som har nått förslag? 😊
 
skived skived skrev:
Svetsen är en esab a10 mvc 30!

En liten smidig sak på 170 kg 😅
Fast det anger bara matarverket, trafon/underdelen har en egen beteckning t.ex. LAE315
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.