Vår rabarberplanta är ett drygt år nu och ser inte så glad ut. Den står i skugga och ska vissna ner i höst men augusti är ju för tidigt. Rabarber brukar ju växa rejält och ta sig nästan hur man än bär sig åt

Vad kan ha hänt och vad ska jag göra?

Mvh rabarberpajen
 
  • Närbild av en rabarberplanta med vissnade blad, några gröna blad med hål samt tunn stjälk, liggande på jord med omgivande ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får den någon gödning? Sen vill rabarber gärna stå i halvskugga.
 
  • Gilla
bo-ca och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Är det angrepp (ätet) på stjälkarna till de bladen som är mer eller mindre vissna?
Jag har för mig att sniglarna brukar äta på rabarber och äter de för mycket på stjälkarna så blir det ju dåligt med näring till bladen.

Blad som inte får något solljus brukar nog vissna ner eftersom plantan inte tycker att de gör någon nytta.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det angrepp (ätet) på stjälkarna till de bladen som är mer eller mindre vissna?
Jag har för mig att sniglarna brukar äta på rabarber och äter de för mycket på stjälkarna så blir det ju dåligt med näring till bladen.

Blad som inte får något solljus brukar nog vissna ner eftersom plantan inte tycker att de gör någon nytta.
Tack för svar! Nej, inte ätet, bara visset.

Vi har få eller inga sniglar.

/Pajjen
 
Centano Centano skrev:
Får den någon gödning? Sen vill rabarber gärna stå i halvskugga.
Ja förnågon vecka sen la jag på planteringsjord när jag såg vissna blad. Innan dess ingenting.
 
Rabarber behöver sol. Jag planterade rabarberfrön i våras. De i sol frodas och har växt enormt. De i skugga ser ut som dina ungefär.

Skugga:
Rabarberväxter i en skuggig del av trädgården med vissnade och mindre blad, omgiven av andra växter och en träspaljé i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sol:
Rabarberväxt med stora gröna blad i en låda placerad i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ok så kanske dags att flytta dom!
 
De gillar att placeras på naturgödsel - mycket av det.

Har aldrig sett några rabarber innan som blev så monstruöst stora som när tovan placerades ovanpå en grop med fylld med en skottkärra med hönsgödsel....

Det var det man använde rabarber till förr, att sätta tovan/stocken ovanpå högen av den nytömda torrdasset på vårkanten...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mina rabarber som står mer i halvskugga har också börjat höstvissna, till skillnad mot den i sol som växer på. De i halvskugga är även ganska nyflyttade jämfört med den i sol som nog är ca 40 år.
I alla fall så verkar de inte ta skada utan kommer fint igen på våren.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Mina rabarber som växer som ogräs har sol fram till 14-tiden, sedan börjar det direkta solljuset tunnas ut pga annan växtlighet. De är mycket större nu än när de stod på friland. De är inte så förtjusta i att utsättas för vind heller. De står i lä, delvis skugga från en en. Mina verkar föredra jord med en låg mängd lera. Och gödslad jord uppskattas.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
B bo-ca skrev:
Ja förnågon vecka sen la jag på planteringsjord när jag såg vissna blad. Innan dess ingenting.
Är det inte lite sent i säsongen för rabarber? Mina skördar jag i maj varje år och de vissnar de runt vecka 2-3 i juli. Med sol från norr/öst
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Är det inte lite sent i säsongen för rabarber? Mina skördar jag i maj varje år och de vissnar de runt vecka 2-3 i juli. Med sol från norr/öst
Mina vissnar i september. Jag får nya skott hela sommaren. De tjockaste är tre fingrar tjocka om man inte skördar dem i tid...
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
BirgitS
B bo-ca skrev:
Tack för svar! Nej, inte ätet, bara visset.

Vi har få eller inga sniglar.

/Pajjen
Något verkar ju vara och äta med tanke på hålen i bladen.

För övrigt håller jag med de andra om att de behöver mer ljus och mer näring. När man tar bladen så måste man ersätta med näring eftersom plantan förlorar energin från solen.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Jag lägger bladen under rabarbern när jag bryter av dem.

Jag har mer ätskador från sniglar på mina rabarber än vad det är på dessa, så jag satsar på att det är brist på sol och näring som problemet, inte att någon gnager på dem.
 
  • Gilla
bo-ca och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.