Hej!
Har precis återflyttat till Sverige från England med min familj behöver lite hjälp om vilken byggkvalite jag kan förvänta mig och vad som är normalt här. Vi håller på att bygga ett hus med en stor hustillverkare i Sverige, huset är dyrt och kostar totalt 8.9m att bygga. Såg fina bilder på hur insidan ska se ut på säljarens telefon och har betalat extra för tillval att få släta tak och väggar med bredspackling. När jag kom in i huset så såg jag springor mellan gipsplattorna och en ganska ojämn och 'knackig' struktur på det sluttande taket i sovrummen. Byggaren och hustillverkaren säger att det är normalt och att de sätter trälister, 2-3 cm breda ca 1cm höga, över alla fogar mellan gipsplattorna i det sluttande taket, även mitt på väggen och mellan vägg och tak. De säger också att det måste vara en list eftersom skarven mellan gipsplattorna inte heller är helt rak så de måste täcka över med en rak trälist. Om jag vill att de spacklar över måste jag betala dem extra, igen, och då ingår det inte i deras 2 års garanti eftersom det kanske spricker. Dessutom är fönstren i sovrummen fyrkantiga på insidan istället för välvda som de var på bilden vi såg med säljaren. Är det verkligen rimligt och normalt att ha hål och springor mellan gipsskivorna mitt på en vägg och mellan tak och vägg och bara täcka över det med en list för ett hus som kostar så mycket att bygga? Ingen i min familj eller vänner jag har har haft det här problemet. Vem kan jag kontakta om jag inte är nöjd med kvaliten på bygget - ARN, Konsumentverket? Väldigt tacksam för hjälp. Jag har alltid upplevt byggkvaliten om högre i Sverige än i England men det här hade inte varit okej...
 
  • Ett sovrum med rosa väggar och fönster där lister används för att täcka springor mellan gipsskivor, särskilt synliga vid hörn, kanter och runt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett sovrum med ett sluttande tak där springor mellan gipsskivorna syns tydligt, markerat med en rosa pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett rum med takfönster, där springor syns mellan gipsplattorna på väggarna och taket. Pilmarkeringar indikerar problemen med byggkvaliteten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggen i ett rum med en synlig springa mellan gipsskivorna nära taket, markerad med en rosa pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger kontrollansvarig?
 
Nej du behöver inte ha lister där, be dem armera och spackla. Det kommer spricka igen när huset torkar men om ett år när huset torkat ut, så kommer de tillbaka och lägger latexfog och målar de nya sprickorna.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Vad säger kontrollansvarig?
Jag har inte pratat med dem än, ingår även finishen på rummen i deras ansvar?
 
I InsidersUnited skrev:
Nej du behöver inte ha lister där, be dem armera och spackla. Det kommer spricka igen när huset torkar men om ett år när huset torkat ut, så kommer de tillbaka och lägger latexfog och målar de nya sprickorna.
Tack! Målaren sa att latexfogen kommer att synas eftersom springan inte heller är rak? Är det verkligen rimligt att de bygger såhär snett med springor och glipor till att börja med?
 
Claes Sörmland
Tyvärr är standarden inte bättre i Sverige. Lågkompetenta medarbetare på företagen och snabbt, snabbt, snabbt.

Vill man ha det snyggt får man leta efter de där enstaka hantverkarna som kan. De jobbar troligen inte för ett småhusföretag.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
N Netwing skrev:
Jag har inte pratat med dem än, ingår även finishen på rummen i deras ansvar?
Nä, kanske inte eftersom det eg. inte ingår i kontrollplanen. Tänkte att hen ändå kunde ha input och ibland kan en kontrollansvarig även vara besiktningsman.
 
  • Gilla
Netwing
  • Laddar…
D
Sätt en stålprofil (LP50) bakom gipset samt spackla med pappremsa. Huset kommer med största sannolikhet att sätta sig lite med lite sprickor som följd, men det får fogas och målas igen sen bara. Inte bara i ett snedtak utan i mötet mellan vägg & tak samt innerhörn.

Men vem som har rätt här beror på vad ni avtalet, det finns många sätt att bygga på.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
N Netwing skrev:
Tack! Målaren sa att latexfogen kommer att synas eftersom springan inte heller är rak? Är det verkligen rimligt att de bygger såhär snett med springor och glipor till att börja med?
Problemet är att köper man hus från "dussintillverkare" så är det ofta så, och dom har en viss nivå på "sin" standard. Det är lite olika sen vad gäller olika tillverkare hur bra det är.

Man kan ju köpa till tjänsten att få det listlöst, antingen från dom men än hellre från en "riktig" målare - som då lär spackla igen det med glasfiberremsor osv, men då kostar det ju extra :/
 
  • Gilla
Netwing och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sätt en stålprofil (LP50) bakom gipset samt spackla med pappremsa. Huset kommer med största sannolikhet att sätta sig lite med lite sprickor som följd, men det får fogas och målas igen sen bara. Inte bara i ett snedtak utan i mötet mellan vägg & tak samt innerhörn.

Men vem som har rätt här beror på vad ni avtalet, det finns många sätt att bygga på.
Tack, ja det är ju det som är problemet, det är inte så klart vad som har avtalats... Jag har spacklade tak och bredspackling för väggar men enligt husbyggaren ingår inte den här spcklingen. Det står varken att det ska läggas list på väggarna eller att den här typen av spackling inte ingår. Var kan jag vända sig för att förstå vilka rättigheter jag har?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problemet är att köper man hus från "dussintillverkare" så är det ofta så, och dom har en viss nivå på "sin" standard. Det är lite olika sen vad gäller olika tillverkare hur bra det är.

Man kan ju köpa till tjänsten att få det listlöst, antingen från dom men än hellre från en "riktig" målare - som då lär spackla igen det med glasfiberremsor osv, men då kostar det ju extra :/
Tack, ja det är det som är problemet. Jag har betalt extra för spackling för tak och väggar men tydligen så ingår inte just den här spacklingen...
 
Claes Sörmland
N Netwing skrev:
Tack, ja det är det som är problemet. Jag har betalt extra för spackling för tak och väggar men tydligen så ingår inte just den här spacklingen...
Vad står det ordagrant i detta avtal för extra spackling för tak och väggar? I och med att du har tecknat det så är det ju i alla fall klart att den delen inte ingår annars i avtalet som du tecknade samtidigt eller tidigare. Det har ni ju kommit överens om i och med att detta läggs till i ett avtal. D v s detta extra avtal måste juridiskt definiera omfattningen av arbetet.
 
Vi har byggt ett hus som är helt utan lister. Inga lister vid varken golv, tak eller fönster men det kräver mycket extra jobb.

Vid golvet så har vi fällt in en mdf längst ner mot golvet för att få en hård och rak kant att jobba på.

I alla hörn och skarvar så finns det plåt bakom, i taken så har vi bandstål bakom för att inte få några sprickor. Se några bilder nedan. Så helt klart är det möjligt men det är inte så man normalt gör. Och nu 4 år senare så har vi inga sprickor där vi har gjort rätt förarbeten, vi fuskade lite i något första rum.

Vit innerdörr utan lister vid golvet eller kanterna, monterad mellan två mörkgröna gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramning av ett fönster utan lister, med en vit MDF-kant och en grön gardin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nybyggd husvägg utan golv- och taklister med en inkapslad mdf vid golvet. En röd kabel hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök utan lister med träskåp, köksö, grå bänkskiva och minimalistisk inredning, visar tydliga raka avslut och inga lister vid golv eller tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R Rickard_C skrev:
Vi har byggt ett hus som är helt utan lister. Inga lister vid varken golv, tak eller fönster men det kräver mycket extra jobb.

Vid golvet så har vi fällt in en mdf längst ner mot golvet för att få en hård och rak kant att jobba på.

I alla hörn och skarvar så finns det plåt bakom, i taken så har vi bandstål bakom för att inte få några sprickor. Se några bilder nedan. Så helt klart är det möjligt men det är inte så man normalt gör. Och nu 4 år senare så har vi inga sprickor där vi har gjort rätt förarbeten, vi fuskade lite i något första rum.

[bild][bild][bild][bild]
Snyggt!
 
Allt beror på vad som står i avtalet och du behöver ta in en besiktningsman som kontrollerar att ni fått det som är avtalat.

Besiktare skulle jag rekommendera dig att ta in oavsett och även göra mellanbesiktningar så man kan se att det är korrekt gjort innan det döljs i väggar, golv osv.
 
  • Gilla
Netwing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.