Något rackarns djur har gnagt av barken runtom toppen på en serbgranplanta. Eftersom de kostar många pengar att köpa in hade jag gärna räddat den. Hur tror ni att jag optimerar förutsättningarna för den att återhämta sig? Bara låta den vara? Klippa av den där barken är avgnagd och hoppas på att den utvecklar en ny topp så småningom?
 
  • Serbgranplanta med avgnagd bark på toppen, stående i en skogsmiljö med gröna buskar och mossa runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vem som gnagt eller fejat på din planta, jag föreslår att du tar bort den helt.
Av Södra kan du köpa en förpackning med drygt 100st blandade granar där serbgran ingår i blandningen för ca 1000kr
 
F fribygg skrev:
Jag vet inte vem som gnagt eller fejat på din planta, jag föreslår att du tar bort den helt.
Av Södra kan du köpa en förpackning med drygt 100st blandade granar där serbgran ingår i blandningen för ca 1000kr
Det är alltså inte en produktionsplanta, utan en trädgårdplanta.
 
P placerej skrev:
Det är alltså inte en produktionsplanta, utan en trädgårdplanta.
Klipp av den och sätt ny
 
F fribygg skrev:
Klipp av den och sätt ny
Du tror inte att det går att få den att överleva?
 
P placerej skrev:
Du tror inte att det går att få den att överleva?
Prova att lämna den så får du kanske en ful ruttnande gran om den överlever.
Köper du dyra trädgårdsplantor så tror jag att de är smakligare för viltet än plantorna avsedda för julgrans odling som södra säljer och vill du minska risken för fejning får du nog hänga in.
 
F fribygg skrev:
Prova att lämna den så får du kanske en ful ruttnande gran om den överlever.
Köper du dyra trädgårdsplantor så tror jag att de är smakligare för viltet än plantorna avsedda för julgrans odling som södra säljer och vill du minska risken för fejning får du nog hänga in.
Varför skulle den börja ruttna?
 
P placerej skrev:
Varför skulle den börja ruttna?
Barken är ju skadad
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Byt ut den, inget att spara på, blir som en buske när toppen nu är död.
Vad är det för speciell gran som kostat så mycket pengar och hur mycket?
 
  • Gilla
Ödevata
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Byt ut den, inget att spara på.
Ser det mest som ett kul projekt att försöka rädda den. Men om skadad bark mer eller mindre är garanterad förruttnelse så blir det väl svårt.
 
Men om skadad bark är illa borde det väl vara bättre att klippa av den där barken fortfarande är oskadad och hoppas på att toppen läker?
 
A AndersS skrev:
Byt ut den, inget att spara på, blir som en buske när toppen nu är död.
Vad är det för speciell gran som kostat så mycket pengar och hur mycket?
Serbgran. Gav 600:- för den. Småpotatis för somliga. För mig är det tillräckligt mycket pengar för att jag ska vilja försöka rädda den.
 
P placerej skrev:
Men om skadad bark är illa borde det väl vara bättre att klippa av den där barken fortfarande är oskadad och hoppas på att toppen läker?
Prova, du får nog flera nya toppskott och ansats till röta.
 
  • Gilla
placerej och 1 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Men om skadad bark är illa borde det väl vara bättre att klippa av den där barken fortfarande är oskadad och hoppas på att toppen läker?
Jag hade tagit bort och ersatt.
Men det är ju bara att prova, med risk för att det är bortkastat arbete. Lär inte bli någon ståtlig gran utan mera busklik.
 
P placerej skrev:
Serbgran. Gav 600:- för den. Småpotatis för somliga. För mig är det tillräckligt mycket pengar för att jag ska vilja försöka rädda den.
Ca 10kr/st får du nog ge om du köper serbgran avsedd för julgrans odling
 
  • Gilla
nilandson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.