Hej, kan detta fönster fixas eller ska jag byta ut det?
Tack
 
  • Skadat träfönster med slitet karm och ett ovalt hål, omgiven av smuts och färgflagor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild på ett fönster med synlig röta och skador på ramen, vattenskador och slitage på karmen inomhus med gräsyta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat träfönster med synliga sprickor och slitage, frågeställning om reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet träfönster med sprucken kittning och fuktskador, visar även ett smutsigt fönsterbräde och några tegelstenar på utsidan. Frågeställare undrar om reparation eller byte behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet fönsterhandtag och ram med synliga skador och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet fönster inifrån med färgsprickor på karmen, utsikt mot tegelvägg och träd på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med sprucken och flagnande färg på karmen, utsikt över gräsmatta utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet fönster med skadat trä och rostig fönsterhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träfönster med enkelglas och vit ram, med utsikt över träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
ByggNV ByggNV skrev:
Hej, kan detta fönster fixas eller ska jag byta ut det?
Tack
Vad är det som inte fungerar med fönstret? det estetiska är inga problem att förbättra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Klart det kan fixas, slipa och måla 👍
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Kan målas om man vill, men många gamla fönster börjar även bli slitna mekaniskt och kräver putsnings på fyra sidor. Du har inte lagt in någon bild på utsidan hur den ser ut, böjar den bli dålig.... Och många sådan här gamla fönster brukar ha fått glas som har repor.
Jag hade bytt ut det "alla dagar i veckan" mot ett nytt med 3-glas, alu-utsida, färdigmålat, bara två sidor att putsa och med det följer bättre isolervärde. Har gjort så både på bostad och fritidshus med fönster från tidigt 60-tal, där bostad fått färganpassad alu-utsida.
De jag renoverat är källarfönster som haft inmurad karm och då har jag gjort om dem med 2-glaskassettter med argon/energiglas.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
surris surris skrev:
Vad är det som inte fungerar med fönstret? det estetiska är inga problem att förbättra.
Fönsterhandtaget är trasigt och jag vet inte hur det kan hända men utrymmet mellan två glas är smutsigt
 
A AndersS skrev:
Kan målas om man vill, men många gamla fönster börjar även bli slitna mekaniskt och kräver putsnings på fyra sidor. Du har inte lagt in någon bild på utsidan hur den ser ut, böjar den bli dålig.... Och många sådan här gamla fönster brukar ha fått glas som har repor.
Jag hade bytt ut det "alla dagar i veckan" mot ett nytt med 3-glas, alu-utsida, färdigmålat, bara två sidor att putsa och med det följer bättre isolervärde. Har gjort så både på bostad och fritidshus med fönster från tidigt 60-tal, där bostad fått färganpassad alu-utsida.
De jag renoverat är källarfönster som haft inmurad karm och då har jag gjort om dem med 2-glaskassettter med argon/energiglas.
Att byta dem är för framtiden, jag har mer brådskande saker i år. Vill veta gåt att byta fönsterhandtaget och rensa utrymmet mellan två glas
 
G Ganescha skrev:
Klart det kan fixas, slipa och måla 👍
Går det att byta fönsterhandtaget och rensa utrymmet mellan två glas ?
 
Hur tänker du med hela huset och underhåll/renovering?
Det ser ut som det saknats underhåll under längre tid! Är hela huset i samma skick? Är det nyinköpt?
Jag tänker helhet i underhåll och renovering av vad som krävs och behöver göras. Hur ser din plan ut om det är eget hus?
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Att öppna upp och rengöra går utmärkt, det görs ju så vid fönsterputsning av de här fönstren.
Du kan kan få snurra fönstret för att hitta hakarna.
Handtag kanske kan bytas om mekanismen är hel, men på våra av samma modell var mekanismen slut och hakade upp sig.
 
A AndersS skrev:
Hur tänker du med hela huset och underhåll/renovering?
Det ser ut som det saknats underhåll under längre tid! Är hela huset i samma skick? Är det nyinköpt?
Jag tänker helhet i underhåll och renovering av vad som krävs och behöver göras. Hur ser din plan ut om det är eget hus?
Bra sagt. Är den nyinköpt och som sagt bristande underhåll i hela huset.
För mig tills jag vet är detta prio
Uppvärmningssystem
El
Kök
Badrum
golv och väggar
Och nu ska vi underhålla fönstren tills vi byter dem i framtiden. Det finns många fönster vi kan inte byta dem denna gång
 
Fantastiskt fint fönster tycker jag, och väldigt tidstypiska. Lite läskigt att putsa mellan rutorna, man fäller det inåt och öppnar i ovankant. Bra ifall man är två när fönstret är så stort.
Fungerar mekanismen när fönstert är öppet
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
T topmount skrev:
Fantastiskt fint fönster tycker jag, och väldigt tidstypiska. Lite läskigt att putsa mellan rutorna, man fäller det inåt och öppnar i ovankant. Bra ifall man är två när fönstret är så stort.
Fungerar mekanismen när fönstert är öppet
Jag är inte den som kan göra det, men vem ska jag hitta för det? En vanlig snickare eller ska han eller hon vara expert på något område?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.