Vi funderar starkt på att göra ett redigt gammeldags skafferi som man kan gå in i, är det någon som har erfarenhet av detta, vore tacksam för råd och tips gällande mått mm. Vi funderar även på använda oss av IKEA-kök som får lovord från många, är det någon som har satt in Ståt eller Duvbo, tacksam för kommentarer och gärna bilder.
Tack på förhand!
Lisa
 
Vi har skafferi, det är 70 x 155, men det är lite svårt att utnyttja hela ytan. När jag bygger om köket kommer jag att göra det lite djupare.:)
 
Tack för informationen! Bredden innan vi satt in hyllor blir 2 meter för oss men däremot blir inte djupet mer än 1 m vad tror du om det? Det kommer ju inte bli ett skafferi som man kan promenera i direkt, men man kan ta ett steg in i alla fall. Tycker att det vore praktiskt med ett sånt här skafferi, man kan ju även förvara hushållsapparater där som jag tycker tar sån plats i vanliga skåp. Hur har ni det organiserat i ert skafferi?
Lisa
 
Vi har planerat in ett stort skafferi (3,4 kvadratmeter :) ) i vårt blivande hus. Vi har tidigare bott i ett gammalt hus med kallskafferi och det var jättebra! Nu bor vi i ett 80-talshus helt utan skafferi så vi har fått ta en del av städskåpet till förvaring av kökssaker. Inte helt optimalt då dammsugaren blev bostadslös :(.

Skafferiet i vårt nybygge är bara tänkt till torrvaror, diverse storköp samt brödrost, våffeljärn och sånt som man inte använder dagligen. Kaffebryggaren är ytterligare en sån pryl i vårt hem! Jag har mycket svårt att tänka mig att leva utan stort skafferi, minst två fullhöjdsskåp i bredd tycker jag behövs! Det är det i mtt föräldrahem. Jag minns att mamma tyckte att det var mycket när vi flyttade in. Hon undrade vad hon skulle ha där. Men jag kan lova att det är fullt!

När det gäller mått är mitt tips att rita in rejäla hyllor och se till att man lätt kommer åt dem!
 
Jovisst är det bra med ett skafferi!

I vårt hus blir det ett med 120cm bredd och 340cm längd. Vi kommer att ha 4 st 340cm långa hyllplan längs ena väggen och en 80cm bred passage parallelt. Ev blir det vinställ på bredden längst in.

Tack vare detta har vi kunnat minimera antalet skåp i köket, inga överskåp överhuvudtaget och istället ett stort panoramafönster i sydöstläge - mums!

Inget att tveka på, skafferi ska man ha!


MRK
 
Tack snälla för era upplysningar! Det blir nog ett gammeldags skafferi i slutändan ;)
 
Funderar nu även på ett hörnskafferi, det kanske inte är så tokigt?
 
Bra ide, det blir lättare att komma åt allt då. I mitt rektangulära skafferi så är hörnen lite jobbiga att nå.
 
Vi har ett IKEA Duvbo-kök med ett skafferi som man kan kliva in i (modell mindre ca 1,2 x1,2 m) Vi är jätte nöjda. Klädde skafferiets yttre med pärlspont som vi målade i samma kulör som skåpluckorna, tog med en lådfront till en färghandel och dom blandade till rätt färg med rätt glans. Vi beställde en likadan dörr till skafferiet som vi har i övriga huset fast denna var smalare. Köket på bilderna är tagna innan köket blev klart.
 
  • PC090127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB160097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Teta!
Vilket ncs-kod är det på kulören?
 
Nu blir det ett hörnskafferi, för annars så blir det platsbrist. Vilka mått bör man ha? Någon som kan dela med sig av sina måtterfarenheter på ett hörnskafferi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.