J JensRos skrev:
Det kan nog bara ni själva svara på. Köper ni potentialen, har en tydlig vision vad ni vill göra med det, och känner ni kan(!) fixa det både intressemässigt och kostnadsmässigt, så kan det vara en oerhört givande erfarenhet.

Eller köper ni ett hus som behöver "fixas" utan att så att säga bygga in ert eget hjärta i det? Då kanske det inte är för er.

Jag har varit intresserad av byggnadsvård, trädgård och design i hela mitt liv. Men jag jobbade många år utomlands och i Sverige omväxlande så det föll sig aldrig jag kunde fördjupa mig i detta. Till slut föll bitarna på plats. Jag kunde köpa loss ett hus från 1920-talet i "osäkert skick" och jag gick enbart på potentialen i vad det kunde bli. Till det hörde en öppen tomt med ett mindre torp och en liten vedlada. Kommunalt VA innebar en liten trygghet. Jag visste det skulle bli renoveringsjobb men kunde inte ana hur mycket. Jag fick ett pris som gjorde jag kunde betala kontant, och då fick jag ju utrymme för att ta eventuellt lån att renovera huset med. Min beredskap att det fanns att göra och mitt intresse för att återställa huset gjorde mig bättre beredd på den omfattning det till slut blev.

Slutligen, jag har vuxna barn och är skild från deras mamma och min nuvarande fru har inga barn. Jag skulle aldrig gett mig på det om det funnits små barn att ta hand om. Många klarar det, men det kommer sätta spår i familjelivet att storrenovera. Allt är enda röra när man fixar med bjälklag och golv, el, VA, badrum och kök nästan samtidigt under en längre tid.

Jag ser arbetet och huset som mitts livs stora projekt. Det här kommer jag inte sälja utan här skall jag kunna pensionera mig och låta livet sakta ner efter en intensiv karriär.

Så tänk efter hur ni ser på huset och tomten. Vart är ni på väg i livet?
Köpte en skruttig gammal segelbåt för 200k, la minst 100k på utrustning, material samt nya segel, tio år av hamnavgifter. Jag bryggseglade och renoverade mer än jag var ute på sjön. Sen sålde jag den i gott skick för 150k.

Om man inte kan se det som en investering i själavård och självförverkligande så ska man inte hålla på :)
 
  • Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
Q Qwerty90 skrev:
Hej! Vi har hittat en villa som är ute till försäljning för runt 2 miljoner kronor i närheten av Gävle. Huset och tomten (2600kvm ex fastigheten) är väldigt eftersatt. Bland annat så visar Anticimex besiktning att dräneringen måste fixas, värmesystemet skulle behöva bytas då de är är kombipanna med direktverkande el. Vissa väggar har även fuktskador som måste åtgärdas. Hela källaren ligger över kritiskt nivå för mikriobell tillväxt. Ingen radonmätning är gjord så det måste och göras, elen skulle behövas dras om. Hur tycker ni man ska tänka? Vi ser potentialen i huset, tomten är ett stooooort plus. Det som skrämmer oss är summorna det handlar om att åtgärda allt. Ska man lägga skambud om de inte finns fler intressanta? Tips mottages gärna!
Välj själv, ett fräscht hus billigt där du inte vill/kan bo eller ett renoverbart där du vill bo! Som alltid gäller läget, läget och läget som det viktigaste, både plats i naturen, jobb och grannar!
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
L Lellemars skrev:
Välj själv, ett fräscht hus billigt där du inte vill/kan bo eller ett renoverbart där du vill bo! Som alltid gäller läget, läget och läget som det viktigaste, både plats i naturen, jobb och grannar!
grannar? då är det kört på 90% av jordens yta!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Förstår att det är lite oroande och stressande.. men om det är "rätt eller inte" är det bara ni som kan svara på..

Ni vet ju om att huset är eftersatt, ni vet vilka stora saker som troligen behöver korrigeras/göras om.. ni har den faktan ni behöver för att allmänt kunna ta ett beslut om vad huset är värt för er! Bara ni vet hur mycket ni kan göra själva, hur er ekonomi ser ut, hur mycket byggstök ni står ut med.. hur länge.. osv

Det finns inget rätt eller fel egentligen, det finns bara "ni".. och vad ni känner och har råd med!

Allmänt..
Få saker är så skrämmande som de ser ut från början.. allt behöver sällan göras på en gång (men det är fortfarande bäst att göra de stora sakerna först, kanske rent av innan man flyttar in).. ett hus (alla hus) är jobb och underhåll.. nya som gamla (man kan dock leva länge i båda typer, gamla o nya alltså, utan att behöva göra nått.. om man vill, har tur.. eller blir hemmablind hehe)

Om ni gillar tomten/läget.. är det väldigt mycket värt (idag är det de enda viktiga för mig om jag köper hus.. allt går att förändra med ett hus.. men inget med läget..). Man måste dock ha en vision, en plan och en budget.. och vara sann mot sig själv .. inse att man kanske inte orkar allt/kan göra allt själv.. och dessutom sen sätta upp en rimlig tidsplan (som ofta går åt pepparn i slutänden, men man har den ändå..)

Skriv upp på en lista vad som är viktigt för er.. vad som är bra med huset/tomten.. vad som är dåligt med huset/tomten.. (allmänt, inte vad som behöver göras.. tex stora rum, små rum.. högt tilll tak, fula fönster osv)..

Sen skriver ni en lista på vad som behöver göras i huset..! Både vad ni själva vill ha gjort.. och vad besiktningar osv säger att ni bör göra (tänk dock på att besiktningsföretagen tar det säkra före det osäkra och skriver upp det mesta som varningar...). Sedan försöker ni göra en slags tidsplan / viktighetplan (och ekonomisk plan) på dessa saker... vad som MÅSTE göras först/nu.. och så mindre o mindre "viktigt".. (och som jag sa innan, det tar längre tid än man tror.. så planen spricker oftast lite tidsmässigt .. semestrar, sjukdomar, oväntade problem osv - det "tillhör")

Men där har ni en slags översiktsplan iaf..

Sen är frågan också såklart.. vad det är värt rent ekonomiskt.. dvs i en ev budgivning.. på det området får ni kolla vad villorna i området ni tittar kostar.. hur renoverade de är.. markvärden.. osv.. och sedan avgöra om deras utgångspris är skäligt eller ej.. och hur mycket ni tycker det är värt.. (ha då i åtanke er lista.. på saker som måste göras.. och ha dem med i budgeten från början)

Lycka till 😊
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hur har ni eventuellt trollat bort sambolagen, om den nu är aktuell i detta fallet?
 
S Staffan-N skrev:
Köpte en skruttig gammal segelbåt för 200k, la minst 100k på utrustning, material samt nya segel, tio år av hamnavgifter. Jag bryggseglade och renoverade mer än jag var ute på sjön. Sen sålde jag den i gott skick för 150k.

Om man inte kan se det som en investering i själavård och självförverkligande så ska man inte hålla på :)
Visst är det själavård. Men ett hem kommer per definition att ligga vid bryggan. Det är den ultimata perfekta bryggseglingen.
 
Ursäkta. Skrev i fel tråd 🥴
 
Q Qwerty90 skrev:
Det är väl främst dessa anmärkningar ifrån Anticimex som vi känner är viktiga att åtgärda. Så angående källaren så antar jag att du får bukt med fukten i källaren efter omdränering, sen lär det nog torkas ut ordentligt och saneras? Ett riktpris på det hade varit intressant.
Har hus byggt -28. Alla pipor i skorstenarna (2st) för ventilationen var fyllda med kajbon. 1 till 2 meter bon byggda ovanpå varandra. Riktigt jobbigt att få bort. Med mycket regn på höstarna mättades skorstenarna med vatten så att det började droppa vatten från dom. Fogningen av tagelstenarna var oxo dålig. Tog flera år innan jag fickklart för mig hur det var. Letade efter läckor i tak och takgenomföringar, som inte var nåt fel på. Ett annat problem kan vara snörök under plåtomfattning runt skorstenarna. Kan bli rätt mycket, som när det smälter rinner ner utefter skorstenen.
 
D
K kentauren skrev:
Har hus byggt -28. Alla pipor i skorstenarna (2st) för ventilationen var fyllda med kajbon. 1 till 2 meter bon byggda ovanpå varandra. Riktigt jobbigt att få bort. Med mycket regn på höstarna mättades skorstenarna med vatten så att det började droppa vatten från dom. Fogningen av tagelstenarna var oxo dålig. Tog flera år innan jag fickklart för mig hur det var. Letade efter läckor i tak och takgenomföringar, som inte var nåt fel på. Ett annat problem kan vara snörök under plåtomfattning runt skorstenarna. Kan bli rätt mycket, som när det smälter rinner ner utefter skorstenen.
Kajbon är sämst. Fick ta hit sotare för att slå loss det. Han hade någon specialgrej med kedjor på. Fakturan var oskäligt låg, tror det var 800 kr ungefär för att lossa kanon och gå igenom hela ventilationen här. Liksom vad fan, det är ju inte ens servicebilen på många firmor.
 
Anticimex (556032-9285) ett bolag med cirka 10 000 anställda med alla dotterbolag. Har man jobbat i en större organisation så bör man vara införståd med att så stora organisationer lätt får ett eget liv internt som är i otakt med kärnverksamheten och det försvårar kontrollen av att anställda verkligen håller måttet.

I tillägg så kan man med jämna mellanrum här läsa om Anticimex göranden. Således kan man nog ifrågasätta deras besiktningsprotokoll.

Säger som en del andra i tråden. Ta in en egen besiktningsman som har utbildningen och erfarenheten samt jobbar som egenföretagare eller i ett mindre företag. För de måste göra bra ifrån sig för att få uppdrag och har oftast kontakt med sin kärnverksamhet.

Mer specifikt för fastighetsobjektet så känns Gävle avsides med knepiga lokalpolitiker. Därmed bör man väga in också som andra säger läget, läget, läget. Vad får du för grannar? framtida otursprojekt på gång? fungerar offentlig verksamhet? aktivt näringsliv? mm.

Källaren är troligtvis en dränerings och rensningssak. Allt som är mögelangripet bör rivas bort fort.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Kan tillägga det att mögel är en funktion av:
* Näring (cellulosa)
* Värme
* Fukt

Plocka bort en av faktorerna och möglet upphör.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.