Hejsan!

Vi ka börja inreda vinden på vårt Älvsbyhus Fanny byggt -23. Vi vill ha ryggåstak hela övervåningen.
tak konstruktion vid leverans är enligt följande- Påttak kami terra plegel, bärläkt, underlagstak bison (diffusions tätt). takstol.
Har läst otaliga trådar om hur man bygger luftning på ryggåstak men blir fortfarande inte riktigt klok.
Vilken väg skall jag välja? tillägas bör väl att vi tänker sprutisolera och inte skiva.
 
R ruffrider skrev:
Hejsan!

Vi ka börja inreda vinden på vårt Älvsbyhus Fanny byggt -23. Vi vill ha ryggåstak hela övervåningen.
tak konstruktion vid leverans är enligt följande- Påttak kami terra plegel, bärläkt, underlagstak bison (diffusions tätt). takstol.
Har läst otaliga trådar om hur man bygger luftning på ryggåstak men blir fortfarande inte riktigt klok.
Vilken väg skall jag välja? tillägas bör väl att vi tänker sprutisolera och inte skiva.
Följ hustillverkarens anvisning om och hur övervåningen ska isoleras.
 
Såhär? -->
https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/

Välj en tjocklek på isoleringen som gör att det blir en luftspalt minst 25mm i takstolen.
Och de horisontella spikreglarna fäster man i takstolens överarm antar jag.

Om ni har köpt denna av Älvsbyhus själva kanske ni kan höra med dem om råd också?

Illustration av värmeisolerat tak med komponenter markerade: ventilerad luftspalt, vindskydd, horisontella spikreglar, värmeisolering, ångspärr och takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänker att man måste kanske skicka ut luften i nock eller via mögelstoppers? Att det skall lufta från takfot till takfot känns inte säkert? har släng iväg frågan till Älvsbyhus också.
Nu är ju inte nocken byggt för lufning från fabrik då underlaks taket är draget över nock plus att dom sista bärläkterna sitter rätt tätt uppe i nock och ger en luftspalt på kanske 50 mm där dom möts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.