Hej,
min förrådsdörr är placerad mittemot ytterdörren till huset. Ytterdörren är vänsterhängd och det är även förrådsdörren.
Jag planerar på att byta förrådsdörr och gå upp i storlek. Eftersom den idag öppnas inåt så kommer den nya större dörren uppta mer yta i förrådet om den ska öppnas inåt också.

Finns regler för åt vilken riktig förrådsdörrar ska öppnas? Kan jag köra högerhängd istället??

Hälsningar
 
Bifoga en skiss.
 
Mig veterligen är det väl bara badrum där dörrar uttryckligen ska gå utåt men ytterdörren brukar ju alltid göra det samma och hos mig gör både förrådet och garaget det med. Du får ha den som det passar platsen bäst. Det kan ju vara dumt om dörrbladen kan krocka med varandra om det skulle vara väldigt trångt mellan entré och förråd?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Mig veterligen är det väl bara badrum där dörrar uttryckligen ska gå utåt men ytterdörren brukar ju alltid göra det samma och hos mig gör både förrådet och garaget det med. Du får ha den som det passar platsen bäst. Det kan ju vara dumt om dörrbladen kan krocka med varandra om det skulle vara väldigt trångt mellan entré och förråd?
Kommer inte att göra det. Även om jag har 10x21 på både ytterdörren och förrådsdörren så kommer de inte krocka med varandra i öppetläge. Har mätt.
 
Alti Alti skrev:
Bifoga en skiss.
Nu så
 
  • En ritning som visar fördelningen av utrymmen med etiketter för Förråd, Sluss, Hus och en markering för Skjutdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Du kan lugnt köpa höger eller vänster, öppna utåt eller inåt. En utåtgående tätar teoretiskt bättre mot regn pga tröskeln.
I offentlig miljö och hyreshus finns krav pga utrymning, men inte i ditt förråd om du inte kan förvänta dig köbildning vid en eventuell utrymning av förrådet. 😉( en ungefärlig skrivning som gäller hyreshus…)
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Du kan lugnt köpa höger eller vänster, öppna utåt eller inåt. En utåtgående tätar teoretiskt bättre mot regn pga tröskeln.
I offentlig miljö och hyreshus finns krav pga utrymning, men inte i ditt förråd om du inte kan förvänta dig köbildning vid en eventuell utrymning av förrådet. 😉( en ungefärlig skrivning som gäller hyreshus…)
Eftersom både förrådsdörren och ytterdörren till huset är i en sluss så är dörrarna skyddade mot regn och vind.
Tack för svar, då känner jag mig trygg oavsett vilken riktning det blir på dörren.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.