Mikael_L
För jag laddade upp en 15kB liten gif, med perfekt skärpa (med linjegrafik, text och liknande kan GIF vara bäst, både minst och skarpast).
Men bilden konverterades till en 50 kB något större JPG, med långt sämre skärpa ... :mad:
 
För mig funkar det som det ska (se nedan). Är det någon annan som har samma problem som Mikael_L?
 
  • 16x16_gif.gif
Per Eskilsson skrev:
För mig funkar det som det ska (se nedan). Är det någon annan som har samma problem som Mikael_L?
Ser ingen bild, det står bara GIF i rutan
 
Den lilla GIF-texten är en bild. Jag bifogar en annan gif-bild för att det ska bli tydligare.
 
  • logo.gif
Mikael_L
Kan det bero på storleken (dvs pixlar X * Y). Skalar servern automatiskt om bilder till mindre format?
Och då blir det jpg oavsett vad det var innan?!
 
Testar ladda upp 1,45 mb gifbild.
 
  • alnarp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L, hur stor var din bild i antalet pixlar?
 
Mikael_L
Jag vet inte just nu... Jag kan kolla ikväll.
Men runt 800x600, lite mer eller mindre.

Jag ser att Marlenes bild är 640 bred, betyder det att bilder automatiskt skalas ner till max 640x480?
Isåfall var det säkert det som hände.
 
Jag tycker att det är lite intressant oxå ALLA bilder görs om, även om bilderna är under 100K, tycker det är lite irriterande.
Det enda alternativet har jag kommit på är att bifoga dem från webben istället, då ändras inga storlekar.
Bara för att testa så lägger jag här med en GIF-bild från webben:

*EDIT*
Ja, det funkar ju fint iaf, orginalet finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:AnimECHECS-Le-coup-du-Berger.gif
 
  • AnimECHECS-Le-coup-du-Berger.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jadå, min bild (den som gjordes om från gif till jpg) är numera 622x480.
Jag är nästan 100% på att gifen var större, så det är nog en automatisk förminskning då...

lösningen skulle alltså vara att först skala om den till max 640x480 innan jag laddar upp den, annars blir det omvandling till jpg?!
 
Mikale_L , haha, hann läsa vad du tyckte om bilden... ;)
 
vBulletin (forummjulvaran) ser ut att ha en funktion som gör allting till ett o samma bildformat.

Vanligtsvis så ska filen laddas upp som den är om den möter kriterierna. Är den mindre än t.ex 100kb så görs ingen beskärning. Är bilden inte heller större än forumstandarden (t.ex 1024) så beskär det inte om det inte är större.

Den extra plugin som ser ut att var installerat är troligen till för att bespara utrymme, men samtidigt inte... då den beskär och gör om bilder på ett mindre bra sätt.
 
Gif-bilder som är större än 640x480 skalas per automagik ner av servern, och konverteras under omskalningen till jpg. Om du inte vill att servern ska manipulera din bild så måste du själv sköta nerskalningen.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.