Det är fullt rimligt tycker jag. 1800 spänn för en VVSare hem. Problemet är att de som är äldre aldrig ska göra sånt här på eget bevåg utan helst alltid prata med tex något av sina barn först. Innan de ringer till en hantverkare eller byter ut något.

Men jag förstår dilemmat. Min mamma är över 80 och har under större delen av sitt liv bott med min mycket praktiskt lagda far. Nu när hon bor ensam och ska klara saker själv så krånglar det ofta till sig. Jag vill inte tänka på de pengar hon lägger på SBS (skit bakom spakarna) saker. Oftast är det inget som helst fel på saken som krånglar, det är helt enkelt felanvändande.

Jag försöker, om jag orkar och hinner, hjälpa henne. Men ganska ofta ringer hon på hjälp. Någon som kommer och installerar en ny skrivare, fixar WIFI, lagar nån skitsak hemma osv. Ibland har det varit större saker som också varit av karaktären att man helst skulle struntat i det. Att hon bytt nåt som faktiskt funkar bra och är helt och hållet helt. Typ tvättmaskin eller nåt sånt. Ofta så säger hon att saken inte funkar alls, det är fel på den. Men 95% av fallen så använder hon den fel. Resten av fallen är det oftast att hon haft sönder saken pga felanvändning.

Hon ville byta TV för nåt år sen, men när jag kollade så hade hon, om jag minns rätt, först slagit på syntolkning på TVn så varje knappkommando gav en talad beskrivning vad man gjorde, sen slagit på syntolkning på typ netflix så den då talar vad som händer, sen tror jag texten var avstängd och språket omställt. Det var helt omöjligt att se på något. "VOLYM UPP", "HUVUDMENY" ... "EN BIL TUTAR" "ALVIN SÄGER; JAG KOMMER IMORGON" osv. Eftersom det var "fel" på flera ställen lyckades hon inte hitta i menyerna att ställa tillbaka allt samtidigt, så "felet bestod" även om hon fick en inställning rätt.

Jag har dock sagt att byter hon på eget bevåg mobil, dator, TV osv så upphör min support på det helt. Jag är numera admin på hennes dator, har fått ge ut adminlösen nån gång när en "kallefixare" stod hemma hos henne och skulle fixa nåt. Men nästan allt som dessa IT-fixare gjort har jag tillslut fått göra om. De installerar en extra router efter den första och sätter lösenord som min mamma inte vet vad de är så jag kan inte fixa nästa sak som ska anslutas. Jag har sagt att även detta upphör min support på, men har fått vara lite generös i detta. Ofta görs "nollställning" av lösenord (jag är en backupadress så får mailen) och några gånger har upprepade byten gjorts att kontot låsts helt. Det är skitjobbigt. Skrivarna slutar oftast funka för att det är papperstrassel, fel defalutskrivare blivit vald i windows, en lucka inte är stängd osv. Då köper hon en ny för 1500 som kalle-fixare kommer hem och installerar halvdant. Sist så funkade förstås inte skrivaren, "jag köper nog en ny" sa hon. Jag bad henne ta fram en chromebook jag försökt få henne att använda, och sedär, då funkade skrivaren direkt. Nåt i windows var fel. Tyvärr vill hon inte använda chromebooken utan en windowsdator. Som alltid strular.

Jag bor 1h bort och han insett att jag inte kan lösa alla problem. Jag är dock rädd att ju äldre hon blir desto fler sådana här stollegrejor kommer det bli. Jag börjar lite granna kasta in handduken. Hon får bränna lite pengar på detta. Jag försöker bara hålla bort sånt som kostar norr om 10.000.

Om du orkar, se till att äldre föräldrar alltid först ringer till dig och att du sen ringer vidare till en hantverkare.
 
  • Gilla
  • Älska
claekm och 10 till
  • Laddar…
Krilleman
A AG A skrev:
Även du måste ju inse att nästan 2000 spänn för att byta en liten spolknapp är hutlöst mycket pengar.
Här är problemet, som du inte vill utveckla, även fast jag är fullt läskunnig.
 
Otroligt vilken aktivitet denna lilla fråga har genererat.

Bakgrunden är uppenbart en person som har ett vvs-problem som inte kan ordnas på egen hand, kallas in yrkesfolk. Som löser problemet för knappt 2 tusen.

Vad mer kan man begära frågar jag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Otroligt vilken aktivitet denna lilla fråga har genererat.

Bakgrunden är uppenbart en person som har ett vvs-problem som inte kan ordnas på egen hand, kallas in yrkesfolk. Som löser problemet för knappt 2 tusen.

Vad mer kan man begära frågar jag.
Ja du. Kan du inte se det? Kanske det orimliga att betala 1800 för att reparera ett fel för att spara en bråkdel av den summan. En ren förlustaffär för kunden, som hantverkaren borde upplyst om.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men det är väl ingen förlustaffär för kunden att få felet reparerat? Att det ev kunde varit billigare om kunden själv kunde sett vad det var för del som behövde bytas ut, kunnat införskaffa denna, installera den... javisst.

Att få ett vvs-fel reparerat för under 2 tusen ser jag som mycket bra utbyte av tid/pengar/energi.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men det är väl ingen förlustaffär för kunden att få felet reparerat? Att det ev kunde varit billigare om kunden själv kunde sett vad det var för del som behövde bytas ut, kunnat införskaffa denna, installera den... javisst.

Att få ett vvs-fel reparerat för under 2 tusen ser jag som mycket bra utbyte av tid/pengar/energi.
Det är ju inget egentligt fel. Det är bara en tilläggsfunktion som upphört att fungera. Toan fungerar utmärkt utan någon reparation alls. Dvs. Reparationen var helt onödig.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag kan tycka att det kan finnas en viss känsla för hur mycket man ska fakturera ett sånt här jobb.
Hur ska mellanskillnaden täckas upp då menar du?
 
Jag tycker att priset i sig är fullt rimligt, snarast billigt.

Med det sagt hade jag själv, om jag varit VVS-aren, upplyst kunden om att det kommer att bli ett par tusenlappar, mest pga resan. Som vi ofta har sett här i forumet är det många som inte vet att resor generellt debiteras.
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det är ju inget egentligt fel. Det är bara en tilläggsfunktion som upphört att fungera. Toan fungerar utmärkt utan någon reparation alls. Dvs. Reparationen var helt onödig.
Men om kunden tyckte att det var ett fel som behövde fixas... dvs som du och jag tänker om problem: är det en onödig reparation? Varför?

Typ som när jag kom in på däckverkstaden idag och bad dom balansera om samtliga hjul. Japp. kostande en tusenlapp. "Behövdes det"... tja kanske inte. Bara att det blev litet vibrationer över 110 km/h så nä, det behövdes inte för vi kör oftast under 100 km/h.

Men för mig behövdes det. Jag vill vara hundra procent säker på att alla som kör bilen ska ha vibrationsfri gång upp till 250 km/h. Det var värt denna tusenlapp att få balansen fixad, nu när jag fixat alla bromsar hjullager bussningar etc så det är top notch.
__
PS. Tillverkaren har lagt en fartbegränsning på just 250 km/h, så det är detta jag har som märke för vad bilen kan anförtros.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rea norsken och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men om kunden tyckte att det var ett fel som behövde fixas... dvs som du och jag tänker om problem: är det en onödig reparation? Varför?
Jag tänker såhär. Den gamla damen förstod inte att toan fungerade utmärkt utan den knappen, utan såg bara att den var trasig och behövde repareras. Att reparation endast marginellt förbättrade funktionen förstod hon ej. Det borde rörmokaren upplyst om.
Priset i sig, var som sagts helt ok.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Använd sedan helst också din hjärncell
Varför är du så otrevlig?
 
Saknas en del kontext. Varför skulle TS mor behöva fixa detta lilla bekymmer till att börja med? Och om hon skulle behöva fixa detta, är detta helt och hållet hennes problem?

Oavsett ser jag en faktura på detta jobb under 2 tusen som fullt rimlig, det är en annan diskussion vem som borde betala den i aktuella fallet.
 
Grejen är att det hade kostat nästan lika mycket att byta 5 spolknappar . Hade han bytt 2 hade priset landat blivit 850 kr/st . Det hade kanske varit mer rimligt per st , men priset framstår ju som högt bara för att han bara bytt en.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Harald Blåtumme skrev:
Otroligt vilken aktivitet denna lilla fråga har genererat.

Bakgrunden är uppenbart en person som har ett vvs-problem som inte kan ordnas på egen hand, kallas in yrkesfolk. Som löser problemet för knappt 2 tusen.

Vad mer kan man begära frågar jag.
Det handlar nog helt enkelt om att en del kanske inte köper in så mycket tjänster och har fastnat i en kanske 20-30 år gammal prisbild?

2000 kronor är ju inte riktigt vad det har varit, t ex motsvarades det enligt KPI av 1 250 kr år 2000. Och KPI tar inte hänsyn till att prylar är idag relativt sett billigare p g a globaliseringen medan tjänster är dyrare. Till detta kommer att år 2000 var det ofta svartarbete för att lösa småsaker som detta medan detta har dött ut annat än i bekantskapskretsen eller grannskapen utanför städerna.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
F
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Ja det är varför min far ej tar småjobb längre. Kostnaden blir orimlig för kund tyvärr.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.