Krilleman
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag kan tycka att det kan finnas en viss känsla för hur mycket man ska fakturera ett sånt här jobb.
Och hur mycket är det för 4mils enkel resa enligt dig?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Och hur mycket är det för 4mils enkel resa enligt dig?
Ja, man kan ju ta det här nån dag man har samma 4mil enkel resa till nått annat jobb?
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Krilleman
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, man kan ju ta det här nån dag man har samma 4mil enkel resa till nått annat jobb?
Ja det blir det ju då kund misstänksamt inte bor i centralort.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det var inte min mening att klippa bort en del av ditt inlägg.
Ursäkta för det @13th Marine ! 👍

Men jag påtalar trots detta att damen i sakfrågan hade spörsmål med grannen och grannen i sig rekommenderade ett byte av spolknapp. Helt rätt agerat, WC-stolen var av nyare modell och hade antagligen många års livstid kvar. Det var ju bara plastbiten i form av knappen som var trasig. Och vill eller kan man inte göra detta arbetet själv...

Om man bara kokar ner kostnaden till 1744:- så är majoriteten ROT/restid/materielanskaffning.

Tryckknappen i sig, kostade således inte så mycket.
Men det kanske TS kan svara på mer exakt?!

Vore det moraliskt lika illa om VVS-firman låg 400meter från kunden som 4mil? 🤔
Det jag menar är att det är en känd faktor att kunden ringt ett bolag långt bort.

Mängder med kunder (även jag) hatar när företag försöker sälja på kunderna i all form av oönskad "merförsäljning".

Jag lämnade in min egen bil på märkesverkstad, enkom för att bibehålla den förlängda nybilsgarantin, alldeles nyligen. Dom rekommenderade mig över 10,000:- extra i merförsäljning 30min efter jag lämnat in bilen, utöver den dyra normala servicen som jag beställt. Allt från bromsvätskebyte till rekond. Det vara bara klicka i ett snabbt formulär så skulle dom ordna med detta innan 16,00.

Många klarar inte av att tacka nej och det är detta beteende jag är så starkt emot.

Jag avstod från alla extra kostnader kan tilläggas.
Det jag ville poängtera med mitt inlägg var att enligt KTjL har hantverkaren ett ansvar att informera om kostnaderna kanske överstiger eventuell nytta med tjänsten.
Jag menade på att hantverkaren kanske brustit i detta då stolen trots allt är ganska brukbar även om bara en knapp fungerar.
Jag tycker detta är en intressant del av KTjL som jag tycker hantverkare ska ha med sig.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag ville poängtera med mitt inlägg var att enligt KTjL har hantverkaren ett ansvar att informera om kostnaderna kanske överstiger eventuell nytta med tjänsten.
Jag menade på att hantverkaren kanske brustit i detta då stolen trots allt är ganska brukbar även om bara en knapp fungerar.
Jag tycker detta är en intressant del av KTjL som jag tycker hantverkare ska ha med sig.
Helt korrekt. Jag gillar åsikten!

Men frågan i detta fallet är ju att hantverkaren inte gjort något som helst fel då kunden ringt ett företag 4mil bort.

Det kan ju även vara så att det är den närmaste VVS-firman.

Majoriteten av kostnaden är restiden.
Ofrånkomligt med tanke av fakturans mindre totalsumma.

Jag nämnde det även i #55
 
Krilleman Krilleman skrev:
Helt korrekt. Jag gillar åsikten!

Men frågan i detta fallet är ju att hantverkaren inte gjort något som helst fel då kunden ringt ett företag 4mil bort.

Det kan ju även vara så att det är den närmaste VVS-firman.

Majoriteten av kostnaden är restiden.
Ofrånkomligt med tanke av fakturans mindre totalsumma.

Jag nämnde det även i #55
Och man kunde sagt "du, det är en bit att köra och detta kommer kosta xxx, tycker du det är värt det?" Så hade man helt klart haft sitt på det torra.
 
  • Gilla
  • Wow
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Och man kunde sagt "du, det är en bit att köra och detta kommer kosta xxx, tycker du det är värt det?" Så hade man helt klart haft sitt på det torra.
Ja, man det är ju inte en öppen faktor när kunden själv ringer en röris 4mil bort som antagligen är den närmsta som finns. Där ligger skillnaden.

Dessutom är priset oerhört rimligt för antalet mil.

All heder till bolaget som utförde tjänsten!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, man det är ju inte en öppen faktor när kunden själv ringer en röris 4mil bort som antagligen är den närmsta som finns.
Jag ställer mig frågande till om man kan anses uppfylla den citerade delen i KTjL bara för att man ringde en hantverkare långt bort, jag kan tycka att även detta inkluderas.

Och ärligt talat vet vi ju inte om kunden visste var hantverkaren körde ifrån, denne kan ju bara fått ett nummer.

Min farfar ringde, förvisso ett lokalnummer, till vad han trodde var en lokal firma ett par gator bort, när väl fakturan kom så var det en jäkla resekostnad, visar sig att de kom från någon kommun bort.

Jag höll på att göra samma sak, ringde ett lokalnummer men hade sinnesnärvaro att fråga var de utgick från, och när det visade sig att de hade en timmes körväg enkel resa valde jag att kontakta någon annan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Priset är rimligt, felet är att det inte kommunicerades innan. Både att beställaren inte frågade och att rörisen inte upplyste. Det är ju just detta merparten av liknande trådar handlar om.

På temat oskäliga priser kan vi ju diskutera bilbesiktning också. 500-750 kr för 10 minuter jobb är helt oförskämt.
Besikta har till exempel haft mer än 300 miljoner i vinst de senaste åren och det efter utdelning till aktieägarna på närmare en kvarts miljard….

Men det är tema för en annan tråd.
 
  • Gilla
  • Älska
ch75 och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ställer mig frågande till om man kan anses uppfylla den citerade delen i KTjL bara för att man ringde en hantverkare långt bort, jag kan tycka att även detta inkluderas.

Och ärligt talat vet vi ju inte om kunden visste var hantverkaren körde ifrån, denne kan ju bara fått ett nummer.

Min farfar ringde, förvisso ett lokalnummer, till vad han trodde var en lokal firma ett par gator bort, när väl fakturan kom så var det en jäkla resekostnad, visar sig att de kom från någon kommun bort.

Jag höll på att göra samma sak, ringde ett lokalnummer men hade sinnesnärvaro att fråga var de utgick från, och när det visade sig att de hade en timmes körväg enkel resa valde jag att kontakta någon annan.
Jag förstår hur du menar.

Men det är lite långsökt.
Framförallt när kunden har blivit debiterad ett oerhört sunt belopp.

Hade däremot fakturan kommit på 5,6 eller 8 tusen så hade jag omedelbart ställt mig bakom att det är oskäligt.

Tvärt om i detta fallet är detta en röris som man bör hålla hårt i.
En ärlig firma som inte överdebiterar, just detta verkar ju vara oerhört svårt att få tag i dagens läge, och även erfarenhetsmässigt enligt forumet i stort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
??
Ju större fall, destå bättre.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår hur du menar.

Men det är lite långsökt.
Framförallt när kunden har blivit debiterad ett oerhört sunt belopp.
Man kan väl se det som att jag spelar djävulens advokat, jag försöker visa på vilka argument man skulle kunna ha på andra hållet.

Priset har även jag hållt med om är fullt rimligt, det handlar om skyldigheten att avråda om nyttan av att byta knappen är lägre än kostnaden, det var ju inte så att toan inte gick att spola alls.
Tänk också på att detta är en äldre dam som är på väg till ett demensboende, då kanske man ska vara ännu försiktigare och tydligare.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Om TS fortfarande är osäker går det ju prova att ta en taxi tur och retur till rörfirman för jämförelse. Och vänta där en stund med taxameter igång.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk också på att detta är en äldre dam som är på väg till ett demensboende, då kanske man ska vara ännu försiktigare och tydligare.
Lyckligtvis hade hon en granne som kunde numret till en vettig och ärlig röris! 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
4774
returen returen skrev:
du har nog missförstått detta
de lata och inkompetenta är de som använder yrkesfolk och de lata och inkompetenta har inget frikort för sina nedlåtande åsikter
lågkonjunkturen kommer slå hårt mot de lata och inkompetenta då de inte kan få något utfört
Jag skulle tycka att iom att ts skriver att mamman är dement så är det fel att kalla henne för lat och inkompetent.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.