36 616 läst · 239 svar
37k läst
239 svar
Rimligt att VVS:are debiterar 1744 kr för att byta spolknapp?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 250 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 250 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 587 inlägg
Det jag ville poängtera med mitt inlägg var att enligt KTjL har hantverkaren ett ansvar att informera om kostnaderna kanske överstiger eventuell nytta med tjänsten.Krilleman skrev:Det var inte min mening att klippa bort en del av ditt inlägg.
Ursäkta för det @13th Marine ! 👍
Men jag påtalar trots detta att damen i sakfrågan hade spörsmål med grannen och grannen i sig rekommenderade ett byte av spolknapp. Helt rätt agerat, WC-stolen var av nyare modell och hade antagligen många års livstid kvar. Det var ju bara plastbiten i form av knappen som var trasig. Och vill eller kan man inte göra detta arbetet själv...
Om man bara kokar ner kostnaden till 1744:- så är majoriteten ROT/restid/materielanskaffning.
Tryckknappen i sig, kostade således inte så mycket.
Men det kanske TS kan svara på mer exakt?!
Vore det moraliskt lika illa om VVS-firman låg 400meter från kunden som 4mil? 🤔
Det jag menar är att det är en känd faktor att kunden ringt ett bolag långt bort.
Mängder med kunder (även jag) hatar när företag försöker sälja på kunderna i all form av oönskad "merförsäljning".
Jag lämnade in min egen bil på märkesverkstad, enkom för att bibehålla den förlängda nybilsgarantin, alldeles nyligen. Dom rekommenderade mig över 10,000:- extra i merförsäljning 30min efter jag lämnat in bilen, utöver den dyra normala servicen som jag beställt. Allt från bromsvätskebyte till rekond. Det vara bara klicka i ett snabbt formulär så skulle dom ordna med detta innan 16,00.
Många klarar inte av att tacka nej och det är detta beteende jag är så starkt emot.
Jag avstod från alla extra kostnader kan tilläggas.
Jag menade på att hantverkaren kanske brustit i detta då stolen trots allt är ganska brukbar även om bara en knapp fungerar.
Jag tycker detta är en intressant del av KTjL som jag tycker hantverkare ska ha med sig.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 250 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 250 inlägg
Helt korrekt. Jag gillar åsikten!13th Marine skrev:Det jag ville poängtera med mitt inlägg var att enligt KTjL har hantverkaren ett ansvar att informera om kostnaderna kanske överstiger eventuell nytta med tjänsten.
Jag menade på att hantverkaren kanske brustit i detta då stolen trots allt är ganska brukbar även om bara en knapp fungerar.
Jag tycker detta är en intressant del av KTjL som jag tycker hantverkare ska ha med sig.
Men frågan i detta fallet är ju att hantverkaren inte gjort något som helst fel då kunden ringt ett företag 4mil bort.
Det kan ju även vara så att det är den närmaste VVS-firman.
Majoriteten av kostnaden är restiden.
Ofrånkomligt med tanke av fakturans mindre totalsumma.
Jag nämnde det även i #55
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 587 inlägg
Och man kunde sagt "du, det är en bit att köra och detta kommer kosta xxx, tycker du det är värt det?" Så hade man helt klart haft sitt på det torra.Krilleman skrev:Helt korrekt. Jag gillar åsikten!
Men frågan i detta fallet är ju att hantverkaren inte gjort något som helst fel då kunden ringt ett företag 4mil bort.
Det kan ju även vara så att det är den närmaste VVS-firman.
Majoriteten av kostnaden är restiden.
Ofrånkomligt med tanke av fakturans mindre totalsumma.
Jag nämnde det även i #55
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 250 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 250 inlägg
Ja, man det är ju inte en öppen faktor när kunden själv ringer en röris 4mil bort som antagligen är den närmsta som finns. Där ligger skillnaden.13th Marine skrev:
Dessutom är priset oerhört rimligt för antalet mil.
All heder till bolaget som utförde tjänsten!
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 587 inlägg
Jag ställer mig frågande till om man kan anses uppfylla den citerade delen i KTjL bara för att man ringde en hantverkare långt bort, jag kan tycka att även detta inkluderas.Krilleman skrev:
Och ärligt talat vet vi ju inte om kunden visste var hantverkaren körde ifrån, denne kan ju bara fått ett nummer.
Min farfar ringde, förvisso ett lokalnummer, till vad han trodde var en lokal firma ett par gator bort, när väl fakturan kom så var det en jäkla resekostnad, visar sig att de kom från någon kommun bort.
Jag höll på att göra samma sak, ringde ett lokalnummer men hade sinnesnärvaro att fråga var de utgick från, och när det visade sig att de hade en timmes körväg enkel resa valde jag att kontakta någon annan.
Priset är rimligt, felet är att det inte kommunicerades innan. Både att beställaren inte frågade och att rörisen inte upplyste. Det är ju just detta merparten av liknande trådar handlar om.
På temat oskäliga priser kan vi ju diskutera bilbesiktning också. 500-750 kr för 10 minuter jobb är helt oförskämt.
Besikta har till exempel haft mer än 300 miljoner i vinst de senaste åren och det efter utdelning till aktieägarna på närmare en kvarts miljard….
Men det är tema för en annan tråd.
På temat oskäliga priser kan vi ju diskutera bilbesiktning också. 500-750 kr för 10 minuter jobb är helt oförskämt.
Besikta har till exempel haft mer än 300 miljoner i vinst de senaste åren och det efter utdelning till aktieägarna på närmare en kvarts miljard….
Men det är tema för en annan tråd.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 250 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 250 inlägg
Jag förstår hur du menar.13th Marine skrev:Jag ställer mig frågande till om man kan anses uppfylla den citerade delen i KTjL bara för att man ringde en hantverkare långt bort, jag kan tycka att även detta inkluderas.
Och ärligt talat vet vi ju inte om kunden visste var hantverkaren körde ifrån, denne kan ju bara fått ett nummer.
Min farfar ringde, förvisso ett lokalnummer, till vad han trodde var en lokal firma ett par gator bort, när väl fakturan kom så var det en jäkla resekostnad, visar sig att de kom från någon kommun bort.
Jag höll på att göra samma sak, ringde ett lokalnummer men hade sinnesnärvaro att fråga var de utgick från, och när det visade sig att de hade en timmes körväg enkel resa valde jag att kontakta någon annan.
Men det är lite långsökt.
Framförallt när kunden har blivit debiterad ett oerhört sunt belopp.
Hade däremot fakturan kommit på 5,6 eller 8 tusen så hade jag omedelbart ställt mig bakom att det är oskäligt.
Tvärt om i detta fallet är detta en röris som man bör hålla hårt i.
En ärlig firma som inte överdebiterar, just detta verkar ju vara oerhört svårt att få tag i dagens läge, och även erfarenhetsmässigt enligt forumet i stort.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 587 inlägg
Man kan väl se det som att jag spelar djävulens advokat, jag försöker visa på vilka argument man skulle kunna ha på andra hållet.Krilleman skrev:
Priset har även jag hållt med om är fullt rimligt, det handlar om skyldigheten att avråda om nyttan av att byta knappen är lägre än kostnaden, det var ju inte så att toan inte gick att spola alls.
Tänk också på att detta är en äldre dam som är på väg till ett demensboende, då kanske man ska vara ännu försiktigare och tydligare.
Om TS fortfarande är osäker går det ju prova att ta en taxi tur och retur till rörfirman för jämförelse. Och vänta där en stund med taxameter igång.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 250 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 250 inlägg
Jag skulle tycka att iom att ts skriver att mamman är dement så är det fel att kalla henne för lat och inkompetent.returen skrev: