Flyttade in i ett 60-tals hus under 2020 och påbörjade renovering av källarens tvättstuga 12kvm ganska direkt.
Utförde alla moment själva förutom inkoppling av el samt bortforsling av bigbags. VVS gjorde jag också själv med PEX rör från Uponor, la många timmar hos Rinkabyrör i Malmö där jag blev stammis och tjötade många timmar med säljaren för att få rätt grejer till golvvärme, vatten, avloppsdragning osv osv. Kakling och klinker tog många timmar, men youtube hjälpte mig mycket för att få ett bra resultat. Blev även byte av fönster vilket var svettigt när det nya fönstret inte passade.

Utgångsläge
Renoverad källartvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, duschkabin och tvättkorgar. Ljust färgsatta väggar och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte en bilningshammare för 1700 på amazon, fungerade fint till fler än detta projektet
Renovering av källarens tvättstuga med tre hinkar, en bilningshammare och synliga VVS-rör på en vit klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En delvis bilad källargolv med verktyg utspridda, exponerade rör och uppgrävd betong för avloppsdragning och golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en del hinkar att bära upp för källartrapp sen lägga i big bags på uppfarten
Svart plasthinkar fyllda med bitar av betong uppställda på rad i en källare under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räknade till 9 ton med jord/betong, allt handburet med hinkar.

Sex stora Big Bags fyllda med jord och betong står uppradade på en grusbelagd uppfart framför ett tegelhus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde ur ca 30cm för få plats med isolering och golvvärme

Renovering av tvättstuga i en källare från 60-talet med flera hinkar med jord och en bilningshammare. Markgrunden är grävd för isolering och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopsgrodor och vattendragning
Renovering av källarens tvättstuga med grävda väggar och golv. Verktyg, rör och kablar utspridda på golvet. En kartong och slangar från Rinkabyrör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Påbörjad renovering av källarens tvättstuga i ett 60-talshus med isolering på golvet, synliga PEX-rör och avloppsrör. Golvet är delvis uppgrävt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av källarens tvättstuga med underlaget för golvvärme och diverse rörinstallationer synliga på golvet, samt diverse verktyg runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installerade både elektrisk och vattenburen golvvärme
Förstärkande stål, vit pex-rör och blå kablar för golvvärme i källarens tvättstuga under renovering av ett 60-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongleverans
Säckar med grovbetong staplade på en träpall på en uppfart bredvid en gräsmatta, med ytterligare byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tombola köptes på Jula för att sedan säljes efter projektet
En orange cementblandare i en källare används för att blanda betong, med en svart hink på golvet nära blandaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutet
Nyrenoverad tvättstuga med nylagt betonggolv och synliga PEX-rör för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bygga ut vägg för få plats med vvs skåp
Installationsplatta för VVS i renoverad källartvättstuga med synliga PE-X rörledningar, väggram och två kopplingsskåp. pågående arbete med isolering och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller ett vinglas i en renoverad källarvägg med synliga oskyddade elektriska trådar som hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Påbörjad kakling av tvättstuga i källare med grå klinkersplattor, nivåregleringsklämmor och verktyg, samt golvbrunn och pågående arbeten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renovering av tvättstuga med nylagda vita kakelplattor på vägg i en oinredd källare, verktyg och material spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Källarens tvättstuga under renovering med ett bord och verktyg, blottade träbalkar i taket, rör, och fläckar på väggarna bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Resultat, vi blev mer än nöjd.
Summering av kostnaderna landade hela projektet på 90 000:-
Offerterna jag tog in låg på ca 400 - 500 000:-.

Nyrenoverat badrum med duschhörna, vita kakelväggar och grå dörrar. Ovanför duschhörnan finns en regndusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat badrum med vit kakel, inbyggt badkar, gråa skåp och tvättmaskin. En planta och en barnpall står i rummet. Uppe till vänster finns ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Bengt Larsson och 55 till
  • Laddar…
Det var finare innan, och sådana små enkla projekt räknas inte på detta forum. Det där är ju typ sånt man gjorde i syslöjen på lågstadiet.😉😄

Skämt åsido! Vilken otroligt snygg tvättstuga, och vilket otroligt jobb. Bara jobbet med att riva och bära ut allt, är värt guldmedalj. Men att sedan få ihop det så snyggt och riktigt med så liten erfarenhet är smått makalöst. Jag är grymt imponerad. Inte ens jag som snickare/målare hade gjort det bättre, om ens lika bra.
 
  • Gilla
Amrich och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det var finare innan, och sådana små enkla projekt räknas inte på detta forum. Det där är ju typ sånt man gjorde i syslöjen på lågstadiet.😉😄

Skämt åsido! Vilken otroligt snygg tvättstuga, och vilket otroligt jobb. Bara jobbet med att riva och bära ut allt, är värt guldmedalj. Men att sedan få ihop det så snyggt och riktigt med så liten erfarenhet är smått makalöst. Jag är grymt imponerad. Inte ens jag som snickare/målare hade gjort det bättre, om ens lika bra.
Tack. Det var ett jävla slit, såhär i efterhand skulle jag lejt ut grovgörat med att bära ut all betong/jord och hållt mig till mer montering och tekniska delarna :)

För något år sedan avslutade jag även badrum nummer 2 på bottenvåningen, ett mindre badrum om ca 5kvm. Totalkostnad ca 37k. Mest nöjd med klinkers.

Utgångsläge

Modernt badrum med svart duschdraperi, vitt kakel runt badkar, grå väggar, grått klinkers, flera gröna växter och handdukar i turkos färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delning av badkar för att få ut det
Bild av ett pågående renoveringsprojekt i badrum. Ett delat badkar ligger på golvet, en borrmaskin på fönsterbrädan och gamla plattor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivning, notera samma bilningshammare som användes i källaren
Bild på ett badrum under renovering med blottlagda väggar och golv, verktyg, byggmaterial och skräp på golvet, samt en borrmaskin i hörnet vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av badrum i ett tidigt skede, med väggar delvis rivna, verktyg och byggmaterial utspridda på golvet, samt ett fönster som släpper in blått ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglering utbyggnad vägg ett par cm.
Pågående renovering av badrum med gipsväggar och verktygslådor på golvet. Väggstommen framträder, och elkablar och uttag är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskikt monterat enligt instruktion samt fotograferat i detalj vid e.v framtida försäkringsärende.
Badrum med tätskikt monterat, väggar och golv täckta med grå folie märkta "Mega". Ett fönster samt några badrumsmonteringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum under renovering med vita kakelplattor på väggen, några plattor saknas. Golvet skyddat med plast, verktyg och byggmaterial syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av golvläggning med vita och grå klinkerplattor i ett badrum under renovering, kartonger och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat!
Nyrenoverat badrum med svartvitt rutigt klinkergolv, vit toalett, handfat med underskåp, dusch med glasvägg, och frostat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 25 till
  • Laddar…
Så himla snyggt!! Bra jobbat! Håller själv på att bila bort golvet i mitt pannrum för att isolera och klinka. Dock märkte jag att det var fuktigt under den oisolerade plattan trots dränering.. grundvattnet står högt här. Ser ut som att det var fuktigt under din platta med? Antar det inte är några problem att gjuta på isolering trots detta? Hur gjorde du förresten med tätskiktet här? Mest nyfiken då jag har ett badrum jag tänkte göra i framtiden. Många frågor men du verkar ha löst det mesta ☺️
 
  • Gilla
Barunder
  • Laddar…
Kosyer Kosyer skrev:
Så himla snyggt!! Bra jobbat! Håller själv på att bila bort golvet i mitt pannrum för att isolera och klinka. Dock märkte jag att det var fuktigt under den oisolerade plattan trots dränering.. grundvattnet står högt här. Ser ut som att det var fuktigt under din platta med? Antar det inte är några problem att gjuta på isolering trots detta? Hur gjorde du förresten med tätskiktet här? Mest nyfiken då jag har ett badrum jag tänkte göra i framtiden. Många frågor men du verkar ha löst det mesta ☺️
Tack!

Lite fuktigt var det, men det var aldrig någon pöl med vatten undertill, iaf inte under tiden det var "öppet". Jag tror inte det är några problem att gjuta isolering på det, jag hade dock även makadam några centimeter ovanför markduken som låg på jorden. Jag är ingen expert, allt jag lärt mig är från detta forumet och youtube - och senaste 3åren har badrummet haft 0 problem.

Tätskikt är klurigt i källare, jag bestämde mig till slut att tätskikta enbart under badkar samt duschhörnan, diffusionsöppet tätskikt om jag minns rätt. Resterande ytor är utan tätskikt.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Kul projekt och mycket imponerande! Jag skulle också vilja bila ur en del av källaren på sikt av samma anledning och försöker lära mig så mycket som möjligt. Ursäkta mina nybörjarfrågor!
Hur nära ytterväggen går man med bildningen? Isoleringen ligger inte så tätt, antar att springorna fylls upp med fix. Blir det ingen fuktvandring där?
 
R Danwag skrev:
Kul projekt och mycket imponerande! Jag skulle också vilja bila ur en del av källaren på sikt av samma anledning och försöker lära mig så mycket som möjligt. Ursäkta mina nybörjarfrågor!
Hur nära ytterväggen går man med bildningen? Isoleringen ligger inte så tätt, antar att springorna fylls upp med fix. Blir det ingen fuktvandring där?
Så nära som möjligt, jag hade inga synligt tydliga L stöd i grunden utan snarare en hård betong blandat med stenar så det gick inte bila mer mot yttervägg, vilket nog var bra då huset förmodligen skulle mått mindre bra av det.
 
  • Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Tack. Det var ett jävla slit, såhär i efterhand skulle jag lejt ut grovgörat med att bära ut all betong/jord och hållt mig till mer montering och tekniska delarna :)

För något år sedan avslutade jag även badrum nummer 2 på bottenvåningen, ett mindre badrum om ca 5kvm. Totalkostnad ca 37k. Mest nöjd med klinkers.

Utgångsläge

[bild]
Delning av badkar för att få ut det
[bild]

Rivning, notera samma bilningshammare som användes i källaren
[bild]

[bild]

Reglering utbyggnad vägg ett par cm.
[bild]

Tätskikt monterat enligt instruktion samt fotograferat i detalj vid e.v framtida försäkringsärende.
[bild]

[bild]
[bild]

Slutresultat!
[bild]
Wow, lika snyggt det också. Det finaste var nästan tätskiktet😄. Jag har byggt många badrum och tvättstugor. Men så snyggt har jag aldrig fått tätskiktet. Det brukar alltid bli massa kladd från lim, och rollade skiktet. Samt diverse andra fula saker. Hos dig behövdes nästan inget kakel. Så snyggt var det.😀
Gällande kakling så är det något av det roligaste man kan göra, när man som total amatör provar det första gången, och man lyckas. När man sedan provar allt svårare saker är lyckan nästan lika stor. Men det är verkligen imponerande hur bra du har lyckats.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Flyttade in i ett 60-tals hus under 2020 och påbörjade renovering av källarens tvättstuga 12kvm ganska direkt.
Utförde alla moment själva förutom inkoppling av el samt bortforsling av bigbags. VVS gjorde jag också själv med PEX rör från Uponor, la många timmar hos Rinkabyrör i Malmö där jag blev stammis och tjötade många timmar med säljaren för att få rätt grejer till golvvärme, vatten, avloppsdragning osv osv. Kakling och klinker tog många timmar, men youtube hjälpte mig mycket för att få ett bra resultat. Blev även byte av fönster vilket var svettigt när det nya fönstret inte passade.

Utgångsläge
[bild]

Köpte en bilningshammare för 1700 på amazon, fungerade fint till fler än detta projektet
[bild]


[bild]
Blev en del hinkar att bära upp för källartrapp sen lägga i big bags på uppfarten
[bild]

Räknade till 9 ton med jord/betong, allt handburet med hinkar.

[bild]

Grävde ur ca 30cm för få plats med isolering och golvvärme

[bild]

Avlopsgrodor och vattendragning
[bild]


[bild]

[bild]

Installerade både elektrisk och vattenburen golvvärme
[bild]

Betongleverans
[bild]

Tombola köptes på Jula för att sedan säljes efter projektet
[bild]

Gjutet
[bild]


Bygga ut vägg för få plats med vvs skåp
[bild]

[bild]


[bild]


[bild]
Nu blev ju jag nästan sugen på att fixa vår tvättstuga själv! Utgångsläget är ungefär densamma om än utan plattorna. Golvbrunnen är rostig och troligtvis även själva röret så bilning lär ju behövas! Hur lång tid uppskattar du att du lagt ner på det hela?
 
Är SPA:t helt färdigt?
Det ser ut att fattas fogar lite runt om längs tak och dörrposter? Men kanske är som det ser ut på bilderna.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Tack. Det var ett jävla slit, såhär i efterhand skulle jag lejt ut grovgörat med att bära ut all betong/jord och hållt mig till mer montering och tekniska delarna :)

För något år sedan avslutade jag även badrum nummer 2 på bottenvåningen, ett mindre badrum om ca 5kvm. Totalkostnad ca 37k. Mest nöjd med klinkers.

Utgångsläge

[bild]
Delning av badkar för att få ut det
[bild]

Rivning, notera samma bilningshammare som användes i källaren
[bild]

[bild]

Reglering utbyggnad vägg ett par cm.
[bild]

Tätskikt monterat enligt instruktion samt fotograferat i detalj vid e.v framtida försäkringsärende.
[bild]

[bild]
[bild]

Slutresultat!
[bild]
Så roligt att se. Mors hus 1959 ser nämligen ut att vara exakt samma som ditt i både tvätt o bad.rum.
Hennes pyttelilla badrum har jag gått o undrat över då allt är i originalskick! Om än välhålllet.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Kungligt! Shit vad kul att se. Nu blir jag nästan sugen på att försöka fixa rördragningen själv i nästa projekt.

oscarwww oscarwww skrev:
[...]
Köpte en bilningshammare för 1700 på amazon, fungerade fint till fler än detta projektet
Pro tip: hyr ut den på Hygglo. Typexempel på ett sällanverktyg som bara ligger och tar plats, men när det väl behövs så är det oumbärligt. Jag tänkte sålt min efter att jag blev klar med tvättstugan i källaren, men nu har den snart betalt av sig själv.
 
Helheten ser ju bra ut, men vad har hänt runt dörren?
 
Väldigt stiligt!
Och med den besparing du har gjort skulle du ju kunna murmla runt ett år hemma och bygga på saker :)
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.