I Intet skrev:
Ja. Faktiskt. Det tar emot att medge det. För vanligtvis uppför sig hantverkare som små bortskämda barn. Även här på forumet, med kommentarer som
-jag arbetar bara för företag.
-var glad att du får jobbet gjort.
-akta dig så du inte hamnar på deras svarta lista.
-gör jobbet själv om du är så djävla snål.
Etc.
Lågkonjunkturen som vi bara sett början av än, kommer nog att täppa till truten på de lata och inkompetenta. Ja ändå tills det är dags att gråta ut i lokaltidningen när fogden knackar på dörren.

Så. Ja. Summan är efter omständigheterna skälig. Men han skulle definitivt meddelat damen om att det kan kosta 2000kr, för det är inte helt lätt för alla att förstå.
du har nog missförstått detta
de lata och inkompetenta är de som använder yrkesfolk och de lata och inkompetenta har inget frikort för sina nedlåtande åsikter
lågkonjunkturen kommer slå hårt mot de lata och inkompetenta då de inte kan få något utfört
 
Krilleman Krilleman skrev:
Visst är det enkelt för många, men långt ifrån för alla.

Glöm inte det.

Och missunna inte den äldre generationen som än lever idag.
Dom har haft ett oerhört hårdare liv än du och jag.

All heder till dessa. Hatten av!

Sätt dig ner när du är på ett äldreboende nästa gång, fråga hur många som var med på MOT-bokens tid. Du kommer få massor med sanna egenupplevda berättelser som fångar ditt intresse i timmar.

Det är dock få som minns dessa upplevelser numera...

[bild]
Jo naturligtvis är det enkelt om men kan och obegripligt om man inte vet.

Dessa äldre är dock inte uppväxta i samma tid som barnbarnen vilka frågar sig vilken tjänst/app finns det så jag slipper göra något själv.
De äldre resonerande tvärtom, hur kan jag själv fixa det här. Det blir då jobbigt om man är dement och sitter på hemmet.
 
returen returen skrev:
du har nog missförstått detta
de lata och inkompetenta är de som använder yrkesfolk och de lata och inkompetenta har inget frikort för sina nedlåtande åsikter
lågkonjunkturen kommer slå hårt mot de lata och inkompetenta då de inte kan få något utfört
Det är så sant. Alla latmaskar får det lite knapert när det är ont om bröd. Även inkompetenta, lata och självgoda hantverkare.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag lämnade in min egen bil på märkesverkstad, enkom för att bibehålla den förlängda nybilsgarantin, alldeles nyligen. Dom rekommenderade mig över 10,000:- extra i merförsäljning 30min efter jag lämnat in bilen, utöver den dyra normala servicen som jag beställt. Allt från bromsvätskebyte till rekond. Det vara bara klicka i ett snabbt formulär så skulle dom ordna med detta innan 16,00.

Många klarar inte av att tacka nej och det är detta beteende jag är så starkt emot.

Jag avstod från alla extra kostnader kan tilläggas.
Bromsvätskan bör bytas med jämna mellanrum pga den tar upp vatten som kan orsaka rost i bromssystemet.
 
Krilleman
M maxmsm skrev:
Bromsvätskan bör bytas med jämna mellanrum pga den tar upp vatten som kan orsaka rost i bromssystemet.
Absolut, men skulle det vara ett måste så skulle det ingå i den normala servicen som jag bokat.

Serviceverkstäder gör allt för att få dina surt förvärvade slantar.
Så detta var UTÖVER. Eller för att benämna det på ett annat sätt: "Om du vill".

Alla tjänster utöver den bokade servicen (helt enligt miltalet på bilen som jag angett) var tillägg som jag själv kunde välja till. Inte på något sätt ett måste enligt serviceplanen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag säger inget emot priset alls, tycker nog det är rätt billigt.

Men jag ser att du klippte bort hela poängen med mitt inlägg 🤔

Rimlighetsfrågan var om hantverkaren borde upplyst kunden om att det kanske inte var värt 1700kr efter rot att kunna spola med båda knapparna istället för en.
Jag har ingen nytta av 2 spollägen, jag kör alltid den "stora" spolningen pga hus från 60-talet och för stor lutning på rören, enda gången jag inte kör ett tryck på den stora spolningen är på dagens första sittning då håller jag ner knappen till vattnet runnit ur tanken.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
S
M maxmsm skrev:
Jag har ingen nytta av 2 spollägen, jag kör alltid den "stora" spolningen pga hus från 60-talet och för stor lutning på rören, enda gången jag inte kör ett tryck på den stora spolningen är på dagens första sittning då håller jag ner knappen till vattnet runnit ur tanken.
Intressant! Kan du utveckla lite till? Hur snabbt är ett normalt tryck? Varför inte avsluta dagen med ett lite längre tryck?
 
A
Vvs-firma åkte ca 3 km och bytte ett strålmunstycke på en kran, kostade 24 kr. Räkningen var på straxt under 600 kr.
 
D
A Achren57 skrev:
Vvs-firma åkte ca 3 km och bytte ett strålmunstycke på en kran, kostade 24 kr. Räkningen var på straxt under 600 kr.
Anlitas samma firma för att öppna och stänga kranen? 😂
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Hoppas innerligt att detta är en trolltråd!
 
P Pin skrev:
Här krävs varken utrustning elker expertis. Byta spolknappen är som att bygga med Duplo. Bara trycka fast.
Jag har förståelse om det inte upplevs enkelt av alla.

B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende
Dessutom ska man ha förmågan att få tag i rätt reservdel, vilket i sig kan vara en utmaning.
 
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
jag kör alltid den "stora" spolningen pga hus från 60-talet och för stor lutning på rören,
Då kan du sluta med det.
 
Lite O T

Pensionär. Gräver upp runt halva huset för att åtgärda utvändig tätning av sula o grund. Puts, färg, primer, kallasfalt mm.

Har spade och alla verktyg som behövs. Gräver för hand. Beräknad total tid 10 arbetsdagar.

Undras vad en hantverkare 5 mil bort hade debiterat?
50 000 kr gissningsvis.

Visst denne hade väl haft med sig en minigrävare och grävt av diverse kablar, dräneringsslangar, elkablar
e t c också. Som jag skulle bekosta lagning av

Nu blir det ingen arbetskostnad eller dagliga resor e t c.
Handlar material gör jag samtidigt jag köper veckans mat.

O andra sidan är jag fortfarande både road och arbetsför, om än lite långsam. Fint med kaffe o kaka i solskenet. Och plockar mig lite hallon

Förvånar mig likväl över att folk oftast inte ens försöker utan betalar, för att kunna vara arbetsledig o göra annat.

Info finns hos grannar, vänner, släkt och inte minst Google och sådana här forum. Men då är vi där igen...
Knaprar på den lediga tiden.

Pensionär ja! Men jag höll på så även när jag jobbade för fullt. Hade större ork då.


Back to topic.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att det kan finnas en viss känsla för hur mycket man ska fakturera ett sånt här jobb.
 
I Intet skrev:
Då kan du sluta med det.
??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.