Helt rätt, det blev fel där, Givetvis ökar res vid tänd lampa....
 
Kuriosa:

Glödlampors beteende att öka resistansen med temperaturen (Hoppas det blev rätt nu) användes förr? får att bygga oscillatorer, med ganska rena egenskaper. har för mig att HewlettPackard en gång startades med just en sådan
signalgenerator "HP200A"? (Byggd i garaget tillhörande antingen gubben Hewlett eller gubben Packard
 
Jag tror att själva elementtråden håller flera hundra grader, den är ju isolerad med något keramiskt innaför patronens plåthölje. Om det sen gör nån större skillnad i effekt tror jag inte men ska koppla upp och prova vid tillfälle.
 
Alltså, kopplar elektiker så som i bifogad fil, så blir det 3 kw.

Har jag fattat rätt?

Grejen är den, att jag tror att det redan sitter ett sådant där Y-bleck på patronen.
Betyder det att den redan tidigare var kopplad för 3 kw? (patronen är begagnad och jag vet inte hur och var den har suttit)

Om patronen skulle ge 9 kw borde det ju suttit raka bleck så att den blev D-kopplad, eller hur?
 
Nu blir det ju genast mer tveksamt. Du skrev i det inledande inlägget att det var 6 anslutningar, och 3 X 3Kw. Så som du nu beskriver den så verkar det ju snarare vara 4 anslutningar. Då är ju den stora frågan om ellementens angivna effekt gäller vid Y koppling eller D koppling.

Står det något spänning på typskylten? Eller vad står det överhuvudtaget på typskylten?
 
hempularen skrev:
Nu blir det ju genast mer tveksamt. Du skrev i det inledande inlägget att det var 6 anslutningar, och 3 X 3Kw. Så som du nu beskriver den så verkar det ju snarare vara 4 anslutningar. Då är ju den stora frågan om ellementens angivna effekt gäller vid Y koppling eller D koppling.

Står det något spänning på typskylten? Eller vad står det överhuvudtaget på typskylten?
Det är 6 stift. (den ser ut precis som i den bifogade filen) med ett bleck för Y koppling.
Det står 3*3000w stämplad på den.
Jag är osäker på vad mer som står där (om det står 400v eller nåt, ,ska kolla detta)
 
Matss skrev:
Jag tror att själva elementtråden håller flera hundra grader, den är ju isolerad med något keramiskt innaför patronens plåthölje. Om det sen gör nån större skillnad i effekt tror jag inte men ska koppla upp och prova vid tillfälle.
Ja, det vore intressant att veta. Idealet vore att få en kurva över hur strömmen varierar med tiden efter inkoppling av ett kallt element, både vid Y och D-koppling.

/Hasse
 
hempularen skrev:
Nu blir det ju genast mer tveksamt. Du skrev i det inledande inlägget att det var 6 anslutningar, och 3 X 3Kw. Så som du nu beskriver den så verkar det ju snarare vara 4 anslutningar. Då är ju den stora frågan om ellementens angivna effekt gäller vid Y koppling eller D koppling.

Står det något spänning på typskylten? Eller vad står det överhuvudtaget på typskylten?
Skulle märkningen 3 x 3 kW gälla för Y-koppling så har man ju gjort det omöjligt att köra D-koppling.
Ingen vettig människa skulle ju våga köra 3 x 9 kW = 27 kW på en patron som är märkt med 3 x 3 kW.

Hmmmm, om patronen är gjord för att funka både i Norge och Sverige skulle det kunna vara 3 x 3 kW vid Y-koppling i Sverige, och 3 x 3 kW vid D-koppling i Norge.

Mät resistansen på ett element. Då går det förhoppningsvis att räkna ut vad som gäller.
Annars kan du göra en Y-koppling och mäta strömmen. Löser dina 10A säkringar ut vid Y-koppling, så är det 3 x 3 kW vid Y-koppling!

/Hasse
 
Elementspänningen står på patronen. Står det 230 V dvs Y-koppling (vid 230/400 V) brinner den upp om man lägger 400 V över elemeten, så en vettig människa kopplar inte den så i alla fall :)
 
Väntar med spänning (hö-hö) på uppgift om elementspänning, misstänker att det är en 230-voltspatron.
 
Är det en 230V-patron så ser jag bara ett alternativ till att säkra upp:
koppla alla tre elementen i serie mellan två faser. Det ger ca 3 kW totalt.

/Hasse
 
Det står stämplat:

Backer S 00
IU 3
3*3000W
400/230V

Då betyder ju det, om jag har fattat rätt, att det blir 3kw vid Y-koppling och 9kw vid D-kopping.
Alltså kan jag använda befintligt kablage och få 3 kw.

Eller 5kw, om det kopplas efter Hasses "fulkopplingsförslag".

Okej, jag tackar för hjälpen med att reda ut detta.
 
Nej, 400v är inte automatiskt lika med d-koppling. När nånting är märkt med med 400v så menas det att det är 2 eller fler faser. alltså både Y och D koppling är 400V, har du 2 eller fler faser så är huvudspänningen 400v, fasspänningen i apparaten kan fortfarande vara 230v, el-patroner t.ex anger alltid effekten för y-koppling men är märkt 230/400v!
 
:rolleyes:Oj, har det redan gått två år sedan det här tråden var igång sist.....
 
Om TS kopplade så som han uppfattade att det skulle kopplas så gick nog hans patron upp i rök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.