Jag tror inte att det kommer påverka ditt hus negativt i framtiden.
För det mesta kommer du förmodligen ha varmare inne än ute och då borde konstruktionen på utsidan av plasten torka.
 
R roke skrev:
Jag tror inte att det kommer påverka ditt hus negativt i framtiden.
För det mesta kommer du förmodligen ha varmare inne än ute och då borde konstruktionen på utsidan av plasten torka.
Eftersom det bara är 120cm isolering i snedtaket, 120+120mm i det raka taket och 120+45 i gavlarna. På vintern när det är säg -20 och man har 20+ inne, innebär det en katastrof och att det kan bli såpass mycket konden att mögel kan bildas?
 
L Lelleirra skrev:
Eftersom det bara är 120cm isolering i snedtaket, 120+120mm i det raka taket och 120+45 i gavlarna. På vintern när det är säg -20 och man har 20+ inne, innebär det en katastrof och att det kan bli såpass mycket konden att mögel kan bildas?
Fuktvandringen går från varmt till kallt. Så när det är -20 ute och +20 inne så kommer det inte bli någon kondens på utsidan av plasten.
 
Den här tiden på året blir det kondensutfällning överallt när solen går ner för kvällen. Speciellt på släta täta material som plast. Dagg.
 
L Lelleirra skrev:
Eftersom det bara är 120cm isolering i snedtaket, 120+120mm i det raka taket och 120+45 i gavlarna. På vintern när det är säg -20 och man har 20+ inne, innebär det en katastrof och att det kan bli såpass mycket konden att mögel kan bildas?
Det är för den saken plast används. Alltså för att det inte ska bli kondens. Plasten sitter då på den varma sidan av väggen. Värmen komner sakta vandra ut genom väggen, men fukten i luften stoppas av plasten. Men eftersom luften är så varm, så kommer det inte bli någon kondens.
Problemet är om det är väldigt kallt inne, och väldigt varmt ute. Då kommer den varma luften vandra in i väggen, ända tills den den möter plasten, där fukten stoppas. Men så långt in i väggen är alltså luften/plasten så kall att den kondenseras till vatten.
 
A AG A skrev:
Det är för den saken plast används. Alltså för att det inte ska bli kondens. Plasten sitter då på den varma sidan av väggen. Värmen komner sakta vandra ut genom väggen, men fukten i luften stoppas av plasten. Men eftersom luften är så varm, så kommer det inte bli någon kondens.
Problemet är om det är väldigt kallt inne, och väldigt varmt ute. Då kommer den varma luften vandra in i väggen, ända tills den den möter plasten, där fukten stoppas. Men så långt in i väggen är alltså luften/plasten så kall att den kondenseras till vatten.
Hej Ag, tack för ditt svar! Det kan alltså inte bildas såpass mycket kondens på utsida plats att det påverkar isoleringen så den blir blöt och att det sedan vandrar ut till takkonstruktionen och bildar mögel? Alltså inte takkonstuktionen i huset utan det som ligger ovanför plast och isolering
 
Nissens
L Lelleirra skrev:
Det är en gammal bild du tittar på som visar hur det som ut när jag plastade. Idag är plasten helt stängd och har alltså börjat gipsa taket. Jag vet att 120mm isolering i snedtak är lite men "bärverket" är 145mm och med luftspalten som ska vara där så blev det inte mer än så över.
I det läget salar man på takstolarna så att det blir plats för mer isolering. Bara i mitt garage lade jag 195mm isolering i snedtaket. I ett boningshus har man ju typ 500mm i trossbotten, så 120mm är väldigt lite. Kanske därför du får kondens. Daggpunkten hamnar i fuktspärren..
L Lelleirra skrev:
I det raka taket så är det 240mm isolering och i förhöjda vägglivet(ytterväggen) är det 120mm samt 45mm efter plasten på installationsskiktet.
Antar att det är ett gammalt hus med de måtten?
 
Nissens Nissens skrev:
I det läget salar man på takstolarna så att det blir plats för mer isolering. Bara i mitt garage lade jag 195mm isolering i snedtaket. I ett boningshus har man ju typ 500mm i trossbotten, så 120mm är väldigt lite. Kanske därför du får kondens. Daggpunkten hamnar i fuktspärren..

Antar att det är ett gammalt hus med de måtten?
Helt nytt hus med oinredd övervåning som jag håller på att inreda. Har förstått att det är dåligt isolerat men frågan är mer om man ska göra om allt beroende på vad konsekvensen av den dåliga isoleringen är... Handlar det om att driftkostaden blir dyrare så är det ett mindre problem då jag har solceller/kamin/bergvärme. Men kan det få konsekvenser som innebär att det bildas massa mögel på vinden då är det ju något helt annat...
 
L Lelleirra skrev:
Helt nytt hus med oinredd övervåning som jag håller på att inreda. Har förstått att det är dåligt isolerat men frågan är mer om man ska göra om allt beroende på vad konsekvensen av den dåliga isoleringen är... Handlar det om att driftkostaden blir dyrare så är det ett mindre problem då jag har solceller/kamin/bergvärme. Men kan det få konsekvenser som innebär att det bildas massa mögel på vinden då är det ju något helt annat...
Eller inte helt nytt men 3.5år
 

Bästa svaret

L Lelleirra skrev:
Hej Ag, tack för ditt svar! Det kan alltså inte bildas såpass mycket kondens på utsida plats att det påverkar isoleringen så den blir blöt och att det sedan vandrar ut till takkonstruktionen och bildar mögel? Alltså inte takkonstuktionen i huset utan det som ligger ovanför plast och isolering
Hej Lelleirra!

Nej, nu när du får din övervåning inredd, och du håller den uppvärmd på samma sätt som övriga huset, kan det inte bildas mer kondens. Temperaturen ute kommer aldrig bli så mycket varmare ute, att det är risk för kondens. Samt att plasten kommen hindra fukten att gå ut i väggen, när det är kallt ute.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Hej Lelleirra!

Nej, nu när du får din övervåning inredd, och du håller den uppvärmd på samma sätt som övriga huset, kan det inte bildas mer kondens. Temperaturen ute kommer aldrig bli så mycket varmare ute, att det är risk för kondens. Samt att plasten kommen hindra fukten att gå ut i väggen, när det är kallt ute.
Var tror du daggpunkten hamnar då? För varmt ock kallt möts alltid någonstans…
 
Nissens
L Lelleirra skrev:
Helt nytt hus med oinredd övervåning som jag håller på att inreda. Har förstått att det är dåligt isolerat men frågan är mer om man ska göra om allt beroende på vad konsekvensen av den dåliga isoleringen är... Handlar det om att driftkostaden blir dyrare så är det ett mindre problem då jag har solceller/kamin/bergvärme. Men kan det få konsekvenser som innebär att det bildas massa mögel på vinden då är det ju något helt annat...
Nja, det handlar mer om att energiförbrukningen går upp. Ju mindre isolering man har desto mer energi går det åt att värma upp huset oavsett vilken energi du använder. Och den viktigaste isoleringen är den i taket.

Med 120mm isolering i taket kommer en hel del värme att gå ut där helt enkelt.
 
Nissens Nissens skrev:
Var tror du daggpunkten hamnar då? För varmt ock kallt möts alltid någonstans…
Utan plast så hamnar daggpunkten någonstans mellan 1/3 -1/2 av isoleringens tjocklek, vintertid. Detta skiljer sig sedan beroende på hur kallt/varmt det är inne och ute, samt vilken luftfuktighet det är. Hur väggen är uppbyggd i övrigt påverkar också.
 
Nissens
A AG A skrev:
Utan plast så hamnar daggpunkten någonstans mellan 1/3 -1/2 av isoleringens tjocklek, vintertid. Detta skiljer sig sedan beroende på hur kallt/varmt det är inne och ute, samt vilken luftfuktighet det är. Hur väggen är uppbyggd i övrigt påverkar också.
Hur kom du fram till det?
Det där gäller om du har tillräckligt med isolering, vilket inte är fallet här.
Vet inte varför du snackar om ”utan past”. TS har ångspärr, så det är det som gäller.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det?
Det där gäller om du har tillräckligt med isolering, vilket inte är fallet här.
Vet inte varför du snackar om ”utan past”. TS har ångspärr, så det är det som gäller.
Om jag förstått saken rätt så har TS både isolering och plast. Problemen uppstod tidigare då övervåningen var oinredd och ouppvärmd och utan ventilation.
Men, jag kan givetvis ha missuppfattat saker och ting. Men även om det ör dåligt med isolering, så kommer det inte bli någon daggpunkt inne i väggen vintertid, då det finns ångspärr. Sommartid finns det en teoretisk risk för daggpunkt på utsidan av plasten. Men då ska det vara väldigt kallt inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.