Hej! En person (närstående) ska flytta ut ur en hyreslägenhet. Den lägenheten fick han genom ett kontraktbyte och då gjordes ingen ordentligt besiktning utan man fick "ta varandras skador", som de sa då. Tapeten i vardagsrummet var sliten och slets även mer när han försökte dra loss en sån där "lössifferklocka" som förra hyresgästen klistrat direkt på väggen. Övriga tapeter var i normalt skick men fick väl några extra skruvhåll och sånt under de 10 åren han bott där. Alla tapeter i lägenheten är minst 13 år gamla (och vissa även äldre än det). Eftersom att både jag själv och flera av mina vänner/släktingar bott i lägenheter från denna hyresvärd vet jag att de försöker få ersättning för vartenda litet hål och slitage de hittar. Min vän fick t.ex. betala 9000 för ett rum med fettfläckar och en annan fick betala 3000 för några hål i väggen efter en TV. De är också supersnåla med allt... badrum har de t.ex. aldrig renoverat trots hål i golvet och väggarna och fruktansvärt skick (husen är ca 50 år gamla). För att renovera tapet krävs att det har gått 13 år och då kan man använda bofonden till det, men bofonden växer inte i samma takt som tapetens slitage (man har alltså inte tillräckligt med pengar i bofonden för att tapetsera om ett rum efter 13 år). Så 13 år verkar vara deras egna standard på hur länge en tapet ska kunna leva? Finns det nåt lag om det (med exakt antal år)?

Min fråga är om hyresvärden kan nu kräva ersättning för skador i vardagsrummet (den är minst 15 år gammal) och skruvhålen i övriga lägenheten (minst 13 år gamla)? Vet inte om det kanske är så att det även dragits bort nån bit av tapet också när barnen var små...osäker. Kan de kräva ersättning för badrummet som är 50 år gammal och aldrig renoverats? I badrummet finns färgskada i badkaret och brännhål i golvet som var där innan han flyttade in (men oklart om den orsakades av hyresgästen kan bytte kontrakt med eller innan det).
 
Vad är normalt slitage?

För att förstå vad som räknas som normalt slitage och vad som räknas som onormalt slitage brukar man vanligen hänvisa till gamla praxis.

Enligt gamla praxis brukar nedanstående exempel anses räknas som normalt slitage:

  • Hål i väggar efter tavlor eller fastskruvade bokhyllor
  • Små repor i golv eller parkett efter möbler
  • Liten mängd fettfläckar på väggar och tack (fettfläckar i kök är ofrånkomligt och kan godtas i större utsträckning än exempelvis sovrum)
  • Måttliga rökskador efter tobaksrökning
  • Måttlig mängd repor och små sprickor i handfat samt badkar
  • Avskavd tapet efter möbelflyttning anses i stor utsträckning vara fråga om normalt slitage. Detta är förutsatt att tapetseringen inte skett inom det närmaste året. Mängden avskavd tapet som räknas som normalt slitage beror på hur lång tid det gått sedan hyresvärden tapetserade om bostaden. I vanliga fall brukar hyresvärden vara skyldig att ombesörja tapetsering av lägenheten vart tionde år. Ju längre tid det var sedan omtapetseringen ägde rum – desto större mängd avskavd tapetsering räknas till normalt slitage.
Källa: https://www.samtrygg.se/s/tenant/vad-ar-normalt-slitage-sa-undviker-du-bli-ersattningsskyldig
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Vad är normalt slitage?

För att förstå vad som räknas som normalt slitage och vad som räknas som onormalt slitage brukar man vanligen hänvisa till gamla praxis.

Enligt gamla praxis brukar nedanstående exempel anses räknas som normalt slitage:

  • Hål i väggar efter tavlor eller fastskruvade bokhyllor
  • Små repor i golv eller parkett efter möbler
  • Liten mängd fettfläckar på väggar och tack (fettfläckar i kök är ofrånkomligt och kan godtas i större utsträckning än exempelvis sovrum)
  • Måttliga rökskador efter tobaksrökning
  • Måttlig mängd repor och små sprickor i handfat samt badkar
  • Avskavd tapet efter möbelflyttning anses i stor utsträckning vara fråga om normalt slitage. Detta är förutsatt att tapetseringen inte skett inom det närmaste året. Mängden avskavd tapet som räknas som normalt slitage beror på hur lång tid det gått sedan hyresvärden tapetserade om bostaden. I vanliga fall brukar hyresvärden vara skyldig att ombesörja tapetsering av lägenheten vart tionde år. Ju längre tid det var sedan omtapetseringen ägde rum – desto större mängd avskavd tapetsering räknas till normalt slitage.
Källa: [länk]
Om nu aktuell hyresvärd inte underhåller lägenhet/er i den grad som anses vara normalt och vid avflyttning minutiöst letar fel, ja då skulle jag totalvägrat att betala för det som kan ses som normalt slitage.

Vidhåller hyresvärden sitt krav hade jag vänt mig till min hyresgästförening ( vid medlemskap). Alternativt bett hyresvärden stämma mig vid aktuell tingsrätt.

Är hyresvärden medveten att denne tar i för hårt kommer denne att backa på sitt krav. Men oftast måste hyresgästen, om denne anser sig ha rätt, våga visa lite "muskler". Hyresvärdar är vana vid att hyresgäster viker sig.

Skrivet av en hyresvärd sedan 30 år.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Alla tapeter i lägenheten är minst 13 år gamla (och vissa även äldre än det).
Då är de förmodligen redan avskrivna (eller nära på det; kanske är 20 år). Och om hyresgästen ber om det ska man normalt få nya när de är närmare 20 år gamla (men om värden är dålig kanske man måste gå via hyresnämnden). Det kommer ju aldrig vara hela kostnaden för nya tapeter man får ta med så gamla som sitter uppe...
 
S sjoelund skrev:
Då är de förmodligen redan avskrivna (eller nära på det; kanske är 20 år). Och om hyresgästen ber om det ska man normalt få nya när de är närmare 20 år gamla (men om värden är dålig kanske man måste gå via hyresnämnden). Det kommer ju aldrig vara hela kostnaden för nya tapeter man får ta med så gamla som sitter uppe...
Frågan är
rogu rogu skrev:
Om nu aktuell hyresvärd inte underhåller lägenhet/er i den grad som anses vara normalt och vid avflyttning minutiöst letar fel, ja då skulle jag totalvägrat att betala för det som kan ses som normalt slitage.

Vidhåller hyresvärden sitt krav hade jag vänt mig till min hyresgästförening ( vid medlemskap). Alternativt bett hyresvärden stämma mig vid aktuell tingsrätt.

Är hyresvärden medveten att denne tar i för hårt kommer denne att backa på sitt krav. Men oftast måste hyresgästen, om denne anser sig ha rätt, våga visa lite "muskler". Hyresvärdar är vana vid att hyresgäster viker sig.

Skrivet av en hyresvärd sedan 30 år.
De är säkert vana att hyresgästerna viker sig för alla jag känner (som varit i den situationen) har betalat utan att ens försöka bestrida fakturan. Det enda de har gjort är att ringa och försöka resonera med hyresvärden. De har försökt att kräva ersättning från mig för diverse skador (när jag flyttade ut för några år sedan) men som tur är tar jag alltid bilder på allt när jag flyttar in så jag hade ju bevis på allt. De blev det tyst...
 
S sjoelund skrev:
Då är de förmodligen redan avskrivna (eller nära på det; kanske är 20 år). Och om hyresgästen ber om det ska man normalt få nya när de är närmare 20 år gamla (men om värden är dålig kanske man måste gå via hyresnämnden). Det kommer ju aldrig vara hela kostnaden för nya tapeter man får ta med så gamla som sitter uppe...
Frågan är vad kostnaden kommer att vara. Finns det några exakta siffror i lagen om hur många år som får dras av? Annars kanske de säger "vi räknar tapeter som avskrivna efter 100 år och då är han skyldig nästan hela priset"
 
L Lappkattfot skrev:
Frågan är vad kostnaden kommer att vara. Finns det några exakta siffror i lagen om hur många år som får dras av? Annars kanske de säger "vi räknar tapeter som avskrivna efter 100 år och då är han skyldig nästan hela priset"
Tyvärr finns inga exakta siffror... Se till exempel https://lawline.se/answers/nar-maste-hyresvarden-tapetsera-om
Kanske står i avtalet att annat är förhandlat med hyresgästföreningen också...
 
Iom att man bytt kontrakt så försvåras ju möjligheten att hävda att man inte är ansvarig för en viss skada. Det som man får göra då är att ta reda på så mycket man kan om när saker har underhållits. T ex att badrummet inte renoverats alls under 50 år ger ju rimligen att ingen skada alls är ersättningsskyldig då ett 50år gammalt badrum sedan länge är avräknat och borde helrenoveras.

Jag tror en rimlig inställning är att kort svara att alla punkter som tas upp faller under normalt slitage. Och om de har några synpunkter på det så välkomnas en prövning i domstol.
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Iom att man bytt kontrakt så försvåras ju möjligheten att hävda att man inte är ansvarig för en viss skada. Det som man får göra då är att ta reda på så mycket man kan om när saker har underhållits. T ex att badrummet inte renoverats alls under 50 år ger ju rimligen att ingen skada alls är ersättningsskyldig då ett 50år gammalt badrum sedan länge är avräknat och borde helrenoveras.

Jag tror en rimlig inställning är att kort svara att alla punkter som tas upp faller under normalt slitage. Och om de har några synpunkter på det så välkomnas en prövning i domstol.
Ja, jag förstår att det inte går att avgöra vems skada är vems så frågan här är om man kan bli ersättningsskyldig för så gamla grejer. Att badrummet aldrig renoverats går att utläsa från alla tillhörande dokument (där kan man även se när det senast tapetserats om och i vilka rum).
 
S
Fascinerande att många vänner och släktingar har bott hos denna hyresvärd, blivit kränkta/blåsta/utnyttjade på ersättning och underhåll, men likajävlafullt görs ingen egen dokumentation/besiktning/fotografering av skicket, när nästa vän/släkting flyttar in hos värden.

Finns det verkligen noll självbevarelsedrift och sunt förnuft hos dig och dina vänner/släktingar?
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Fascinerande att många vänner och släktingar har bott hos denna hyresvärd, blivit kränkta/blåsta/utnyttjade på ersättning och underhåll, men likajävlafullt görs ingen egen dokumentation/besiktning/fotografering av skicket, när nästa vän/släkting flyttar in hos värden.

Finns det verkligen noll självbevarelsedrift och sunt förnuft hos dig och dina vänner/släktingar?
Alla bor ju inte i stora städer som Stockholm o.s.v. där det finns många olika hyresvärdar att välja på. I den kommunen finns totalt 2 eller 3 hyresvärdar (är några år sen jag flyttat) och 90% av alla hyresrätter är just hos den hyresvärden jag pratar om. Plus enorm bostadsbrist (att få hyra en lägenhet i ett bra område kräver runt 20 års kötid, jag hyrde min sönderslitna, illaluktande lägenhet efter 7 års kötid och då hade jag extremt tur för alla andra före mig i kön tackade nej till den). Så ja, antingen gillar du läget och flyttar in eller så har du ingenstans att bo.
 
Finns inget som hindrar att man dokumenterar läget bara för att det är enda möjligheten till bostad. Dokumentationen är ju till just för att plocka fram I en situation som den nu uppkomna.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Finns inget som hindrar att man dokumenterar läget bara för att det är enda möjligheten till bostad. Dokumentationen är ju till just för att plocka fram I en situation som den nu uppkomna.
Jag har i alla fall dokumenterat allt i alla mina lägenheter de senaste gångerna jag flyttat in någonstans. Varför inte alla gör det kan jag inte svara på. Kan ju vara så att man förväntar sig inte att det kan bli på det viset när man flyttar ut? Jag själv tog inga bilder innan jag lärt mig att det kan bli konsekvenser. Tänkte inte på det helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.