Hej!

Ska köpa denna bokhylla imorgon, och tänkte höra om det finns någon som har koll vad den är gjord av? Köps av en äldre person, samt med tanke på designen skulle jag tippa 50/60 tal. Den är också sliten på botten, vilken visar en ljusare ton.

Hur skulle jag också gå vidare med att fina upp och få den att se som "ny" ut?

Alla svar skulle uppskattas då jag inte har någon koll på sånt här!:)

Bästa!
 
  • En gammal träbokhylla med flera fack, fylld med böcker och några prydnadsföremål. Botten är sliten och visar en ljusare ton på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du redan bestämt att du ska köpa den är det nog bättre att ta bättre bilder när du har den och lägga upp här. Gärna på det som är slitet.
 
Hep Hep skrev:
Om du redan bestämt att du ska köpa den är det nog bättre att ta bättre bilder när du har den och lägga upp här. Gärna på det som är slitet.
Lägger ut imorgon! Tack!:)
 
Tycker det ser ut som ekfanerad spånskiva. Men lite smutsig?
 
  • Gilla
bladhiii
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tycker det ser ut som ekfanerad spånskiva. Men lite smutsig?
Kan definitivt vara smuts/damm som samlats! Hoppades på massivt trä, men faner blir bra det med hahah
 
Svårt, vild gissning är Iroko. Men bilderna är lite suddiga, man behöver närbild. Ekfaner brukar vara mer gulnad men på en bild är det svårt.

Tror med på faner med tanke på hur det är sammanfogat
 
G g.kraft skrev:
Svårt, vild gissning är Iroko. Men bilderna är lite suddiga, man behöver närbild. Ekfaner brukar vara mer gulnad men på en bild är det svårt.

Tror med på faner med tanke på hur det är sammanfogat
Uppskattar svaret!! Kommer fler bilder imorgon när den är i min ägo:) förhoppningsvis gör det lite lättare hahah!
 
Om det är fanerad spånskiva, vilket det ser ut som, så ser du det på baksidan troligen.
 
  • Gilla
bladhiii
  • Laddar…
Definitivt fanér. Det kan vara spånskiva eller massivt "fulträ" under. Oavsett så behöver du hantera ytskiktet försiktigt. Tvätta rent, spackla eventuella skador och olja eller lacka. Behöver du slipa så var försiktig. Fanérskiktet kan vara tunt. Du kanske kan se tjockleken på om du tittar på hyllan bakifrån.
 
  • Gilla
bladhiii
  • Laddar…

Bästa svaret

Mig veterligen så används massivt trä sällan i den här typen av möbler. Man tyckte nog att faner var finare, även på de dyrare modellerna. För att massivt trä inte ska slå sig och spricka behöver man såga upp och stavlimma, och det blir ju inte lika clean och stilren yta. Notera att det är en "bookmatch" på fronterna, någon har brytt sig när de gjort hyllan :)
 
  • Gilla
bladhiii
  • Laddar…
S
Teak är mitt tips
 
  • Gilla
bladhiii
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.