Vi har ca 10 friskluftsventiler av klaffmodell, alltså en lucka som man fäller ut. Som denna bild som jag lånat från Byggfabriken.

http://www.byggfabriken.com/bilder/8322pro.jpg

Jag skulle vilja ha ett snöre att hänga i denna, men borde den inte hänga ut från väggen lite grand Liksom en pinne ut, så att inte handtaget i snöret skaver mot väggen.

Hur har ni gjort/skulle ha gjort?
 
Normalt sett sitter det väl bara som ett persiennsnöre i dessa. Sålänge det inte blåser så snöre gunger eller du med flit skaver det mot väggen så blir det väl inga märken? Man tar ju tag i snöret när man ska öppna luckan och då tar det inte i väggen eller?
 
Det beror nog på vad det är för sak som hänger i snöret. De här spjälltofsarna är nog inte så skavande:
http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=819

Upplever ni det som ett stort problem får ni kanske svetsa på en lite pinne som sticker ut.
 
I mina föräldrars hus, som var byggt 1940, fanns det sådana ventiler. I dem satt en kedja, av samma typ som brukar sitta i vertikala spjäll i murstocken ovanför vedspisar, Länkarna är lite droppformade och så satt det en droppformad kula som var gul tror jag, den drog man i.
 
Vi har "persiennsnöre" med en plastplupp att ta i när man ska dra. Det är en knut på snöret uppe vid luckan vilket gör att det hänger fritt.
 
Vi har dragit av två sådana persiennsnöre, annars var det en vädligt diskret lösning.
 
Se till att smöret inte går över en vass kant. Om så görs så sätt en nyckelring eller dylikt där det är vass så håller snöret länge. Persiennsnöre håller för en 30-40 kilo och går ventilen tyngre än så så är det nåt annat fel ;)
 
I vårat hus sitter klaffventiler i gjutjärn insatta på 30-talet (rosettventiler, vridbara var orginal när huset byggdes). I ett antal rum, vardagsrum och liknande fanns vita nylonliknande snöre med en porslinsknopp utformad som tofs. I köken satt det kedjor med svarvad metall klimpar i mässing. I sovrum, och finrum fanns porslinstofsar som hängde i platta broderade snören. Kan fotografera om du vill.

(Alla sitter där än idag men mitt uttryck "fanns" var hur det såg ut när vi köpte huset.)

mvh plexi


mvh plexi
 
Hej plexi, skulle bli jätteglad om du tog några bilder, både på håll och detaljer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.