Hej, har en (gissningsvis) 10 år gammal kyl som varit omskriven tidigare på forumet "Electrolux ERE3500".

Kom hem efter 2 dagar julfirande och hade endast ett " - " på den digitala temperaturmätaren. Skåpet var förhållandevis varmt, uppskattar till 10 grader.
Enligt bruksanvisningen ska jag "Tillkalla service" om jag får " - " på displayen, men beskriver inte mer.

Jag kunde sätta på "Quick Chill" och displayen visade då ett "C" och kylen började kyla ner.
Försökte jag stänga av Quick chill funktionen gick den tillbaka till " - " och slutade låta (kyla).
Lät Quick Chill stå på över natten och vaknade till ett fungerande kylskåp med "6" på temperaturmätaren.

Idag vaknar jag till att temperaturen gått upp och det står "8" på mätaren, försöker jag sänka så ser jag att det är inställt på 5 grader, nått det inte verkar som den "orkar" dra ner sig till.

Några tips på hur jag kan gå tillväga för att felsöka vidare?
 
A
Blinkar belysningen?
 
electroluxaren skrev:
Blinkar belysningen?
Hej!
Nej I övrigt normalt beteende, bara att jag inte kan få ner temp under 8 som det är nu.
 
A
Köldmedelsläcka i förångaren är möjlig orsak.
 
electroluxaren skrev:
Köldmedelsläcka i förångaren är möjlig orsak.
OK! Kan jag visuellt se det på nått sätt?
 
A
Svårt
Men om läckan är stor så brukar det vara rätt oljekladdigt i dräneringsrännan
 
P PontusmedPP skrev:
OK! Kan jag visuellt se det på nått sätt?
Hej Pontus, 2 år senare upplever jag precis samma problem. Vad hade du hittat för lösning?

Tack
 
DavidetJulie DavidetJulie skrev:
Hej Pontus, 2 år senare upplever jag precis samma problem. Vad hade du hittat för lösning?

Tack
Tja, problemet kvarstod och löste sig aldrig. Hittade egentligen aldrig någon orsak till det, teorin var att kapaciteten på kyleffekten hade gått ner. Troligtvis som följd av dess ålder.
Vi hittade en likadan kyl på blocket som vi bytte till och den har fungerat prima sedan dess.
 
P PontusmedPP skrev:
Tja, problemet kvarstod och löste sig aldrig. Hittade egentligen aldrig någon orsak till det, teorin var att kapaciteten på kyleffekten hade gått ner. Troligtvis som följd av dess ålder.
Vi hittade en likadan kyl på blocket som vi bytte till och den har fungerat prima sedan dess.
Frågar i samma ärende(vet att det är några år sedan).
Har samma felbeteende. I kondensröret är det lite svart i. Tänkte först att det var sånt slem som blir när man inte rengjort på ett tag.
Fråga; hur vet jag om det är köldmediumläckaget/kompressorolja. Ja tänker att det är det för det var liksom lite fettigt, klistrigt, mest åt det klistriga hållet. Ni som vet, är det så det känns?
 
  • Närbild på en hand som håller i ett plastkondensrör med svart, klistrig beläggning inuti, från en diskussion om köldmediumläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Sekelskifteshuset1900 skrev:
Frågar i samma ärende(vet att det är några år sedan).
Har samma felbeteende. I kondensröret är det lite svart i. Tänkte först att det var sånt slem som blir när man inte rengjort på ett tag.
Fråga; hur vet jag om det är köldmediumläckaget/kompressorolja. Ja tänker att det är det för det var liksom lite fettigt, klistrigt, mest åt det klistriga hållet. Ni som vet, är det så det känns?
det luktar olja och smakar skit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.