Tjena!
jag såg lite sen tidigare att många har rätt bra kunskap här, så jag tänkte jag ställer frågan..
Vad är det som avgör vilken slags HB man ska använda på elcentraler samt jfb för den delen?
Försök förklara för en idiot så kanske jag förstår hahah😆
 
Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Det är den beräknade maximala belastningen som avgör all dimensionering.
Fick du inte lära dig det eller har du suttit och sovit?
 
  • Gilla
  • Älska
avh67f och 2 till
  • Laddar…
En vanlig villa har normalt max 25A i huvudsäkringar, så elmaterialet efter mätarplatsen behöver inte vara klassad för högre än det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som Elmont skriver så det något du ska veta
Antingen har du inte lyssnat under lektionerna eller så har du haft dåliga lärare ☹️
 
  • Gilla
Bonde50
  • Laddar…
N NickyK skrev:
Inget jag lärt mig nej. Annars hade jag inte frågat? kanske missat det med vem vet..
Vet du inte hur dom enklaste "reglerna" för dimensionering fungerar kanske det inte är så lämpligt att du sysslar med elinstallationer, kanske bättre att du funderar på att byta bana.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
N NickyK skrev:
Hahaha mina lärare satt och spelade facebook spel under lektion :/
Då tycker jag synd om dig
Gick du på gymnasiet eller på vuxenutbildning?
 
Ok vilket gymnasium?
Skicka pm om du inte vill hänga ut dom
 
N NickyK skrev:
Herregud, jag ställer en fråga som är enkel.

Gymnasiet
Och svaret är som du ser i mitt första svar självklart, även för en som inte har utbildat sig.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det finns i stort två fall.

För en bostad så är det normalt mätarsäkringen som styr maximalt önskat effektuttag och det handlar normalt om 25 A som mest. Mätarsäkringen skyddar alltså komponenterna i elcentralen. Det finns inga(?) komponenter (HB, JFB, fasskena) som tål mindre än 25 A så man kan välja fritt.

Det andra fallet är en större anläggning där elcentralen är avsäkrad med kanske 100 A uppströms. Där behöver man bedöma vilket maximalt effektuttag man vill ha från varje elcentral och ev sätta ett överströmsskydd på ingången av elcentralen som skyddar de interna komponenterna.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Man väljer en brytare som har en högre märkström än den beräknade belastningströmmen. Välj med god marginal.

Egentligen är märkströmmen alltid angiven för en viss typ av drift också. De så kallade driftkategorierna. Det brukar framgå på produkten eller instruktionerna.

Jag ska erkänna att jag är dålig på kolla detta själv.

Välkommen hit också.
 
Redigerat:
Kan ju även nämnas att i bostadshus används inte bara 25A utan det är MINST 25A och sedan hela "stegen" uppåt från 25 till flera hundra ampere, helt beroende på hur stor anläggningen är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Beroende på vilken storlek på max mätarsäkringar så väljs enligt tumreglerna efterföljande apparater (HB, JFB och fasskenor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.