Jag är mitt i ett våningssängsbygge där jag stött på patrull när jag skulle slipa ner och hårdvaxolja de limmade täckpluggen som sitter ovanpå mina skruvarna som håller ihop sängen.

Det ska också nämnas att hela stolpen (inklusive området runt pluggen) är hårdvaxoljad innan montering

Då jag har dålig erfarenhet med limmrester och den vita hårdvaxoljan såg jag till att inget lim trängde ut runt pluggen.
Därefter har jag spacklat och slipat ner för att jämna ut eventuella glipor mellan pluggen och stolpen.
Därefter har jag applicerat hårdvaxolja i 2 lager men ytan beter sig inte alls som förväntat, den blir inte "glansig" på samma sätt som resten av stolpen och det är fortfarande en tydlig skarv där jag slutade slipa (se bilder nedan)

Vad har jag missat? Hade uppfattat det som att man kunde få en rimlig övergång mellan det gamla och det nya hårdvaxolja. Skall också nämnas att den är vitfärgad.

Närbild av en slipad trästolpe med en delvis synlig täckplugg som har applicerats med vit hårdvaxolja, tydlig skarv där slipningen avslutats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolpe till våningssäng med spår av slipning och applicerad hårdvaxolja. En markant skarv syns där slipning har avslutats och ytan är olika glansig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slipad och vit hårdvaxoljad trädel av en våningssäng med tydlig skarv där två träbitar möts. Golvet och verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en trästolpe till en våningssäng, där en synlig skarv och ojämn yta efter slipning och applicering av vit hårdvaxolja kan ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag applicerade precis det 4de lagret i ren desperation (står 2 på burken...). Jag har just nu tre teorier:

1. Trots att det står torka av omedelbart så är det inte OMEDELBART utan antagligen några minuter. Mitt problem är att ytan är så liten, tar ca 5 sekunder att lägga på (obs jag är inte helt dum i huvudet och torkade av det direkt men de större bitarna till sängen tog antagligen 5-6 min att betsa och jag var definitivt snabbare med avtorkningen än så!)
2. Om jag förstår det rätt kan man få problem med färgnyanser i träet om man slipar en limmad yta då risken är att man pressa ner limmresterna i träet med en excenter slip, kanske är det samma situation med hårdvaxoljan? Har jag täppt till ytan genom att slipa ner hårdvaxoljan?
3.Tränger hårdvaxolja ner i träet och gör att ytan beter sig olika jämfört med en helt obehandlad yta?

Har många funderingar 😅😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.