K Kurt-olsson skrev:
Har tyvärr dålig med kontakter men ska göra som du säger ta kontakt med lokalt folk i byn. Jag är verkligen pessemistiskt/realistiskt inställd till allt. Regler och dokumentation / bygglov i Kroatien kan vara och är oftast en mardröm. Många offentliga sektorer som bara skiter i att utföra arbete eller vägrar hjälpa till. De väntar ut en liksom. Detta gäller framförallt vvs och el samt bygglov etc.

@paralun Har du erfarenheter kring Kroatien, känns som du sitter på kunskap kring en sådan här resa :)
Nej jag har en bekant som byggt i Kroatien, sen har du en tråd i forumet där TS renoverar ett hus i just Kroatien. Följer man inte reglerna så blir det bara en massa tok och de använder nog ofta bulldozern för de som försöker tänja på gränserna.

Forumtråden
https://www.byggahus.se/forum/threa...tien-vilken-planloesning-foeredrar-ni.514637/
 
P paralun skrev:
Nej jag har en bekant som byggt i Kroatien, sen har du en tråd i forumet där TS renoverar ett hus i just Kroatien. Följer man inte reglerna så blir det bara en massa tok och de använder nog ofta bulldozern för de som försöker tänja på gränserna.

Forumtråden
[länk]
Då förstår jag. Tackar för infon.

Så mycket administration nu i början men det har jag ändå räknat med.
 
P paralun skrev:
Här är huvudtråden om att renovera i Kroatien
[länk]

Jo det finns ju sedan inga genvägar och Kroatien har sina byggregler.
Toppen, tack!
 
Sen verkar man ju även kunna "betala" sig fri om man kommer i bekymmer eller innan

Min plan är också att flytta dit men då ha en riktigt bra käk och iaf minst 2-3ha gärna mer för att kunna bli till hälften självförsörjande.

Tanken var att bila dit nu i sommar men vi kom till Prag bara så nu har man rekat den vägen 😄
 
  • Gilla
Kurt-olsson och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Sen verkar man ju även kunna "betala" sig fri om man kommer i bekymmer eller innan

Min plan är också att flytta dit men då ha en riktigt bra käk och iaf minst 2-3ha gärna mer för att kunna bli till hälften självförsörjande.

Tanken var att bila dit nu i sommar men vi kom till Prag bara så nu har man rekat den vägen 😄
Do it, förhoppningsvis kan mina kids bila ner också om ett par år utan att tjafsa så mycket i baksätet att jag vänder om och åker hemåt. Hehe
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Do it, förhoppningsvis kan mina kids bila ner också om ett par år utan att tjafsa så mycket i baksätet att jag vänder om och åker hemåt. Hehe
Ja jag närmar mig 50 och grabben min 25 så jag tänkte att jag och frun ska bo där...
Barnbarn sätter lite käppar i hjulen, inte roligt att bo så långt från dom ☹️
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag närmar mig 50 och grabben min 25 så jag tänkte att jag och frun ska bo där...
Barnbarn sätter lite käppar i hjulen, inte roligt att bo så långt från dom ☹️
Bäst jag sätter fart innan barnbarnen kommer, tänkte inte på det! :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Bäst jag sätter fart innan barnbarnen kommer, tänkte inte på det! :)
Det gjorde inte jag heller för 2är sen, nu är det snart 2 och då har inte grabben börjat än 😬😄
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.