Ytterdörr och källardörr till en villa där jag funderar på att byta till moderna lås för att försvåra för inbrottstjuvar. Vad tycker ni är det någon mening att byta lås i så gamla dörrar? Vad skulle ni rekommendera för lås?
Är det en bra idé att även montera bakkantsbeslag liknande dessa?
https://www.laskompaniet.se/product/bakkantsbeslag-1220-assa-
Blir troligen att jag anlitar en låssmed men vill först ha lite mer förståelse vad som är lämpligt att göra.
 
  • Trädörr med traditionellt dörrhandtag och cylinderlås installerad i en tegelvägg, sedd framifrån med vit dörrklocka till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9687.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal trädörr med dekorativt dörrhandtag och dörrlås. Diskuterar byte av lås och installation av bakkantsbeslag för att förhindra inbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal trädörr med vertikala plankor och en enkel dörrhandtag och lås, monterad på en ojämn betongvägg vid ingången till en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trädörr med ett metallhandtag och ett lås. Personen som postade funderar på att byta till mer moderna och säkra lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen trädörr med metallhandtag och vridlås, utsikt mot betongtrappa och grundmur. Diskussion om modernisering av låssystem och säkerhetsbeslag för villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ganska modern låskista och låscylinder.
Låskistan kan bytas till tex ASSA 2500,.
Cylindrarna du har är 5-stifts, idag 7-stifts, finns kopieringsskyddade (benämns d13), finns både som ovala och som runda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ASSA 2002 komplett på entredörren och 410 på den andra dörren om inte källaren används som bo-del för då sätter du en assa 2002 även där.
Om du väljer assa eller motsvarande lösningar är valfritt men de hjälper låssmeden dig med.
Bakkantsbeslag bör du ha då uppfyller dörrenheten kraven annars blir det endast låset som uppfyller krav för certifiering.
Demmpa Demmpa skrev:
Du har ganska modern låskista och låscylinder.
Låskistan kan bytas till tex ASSA 2500,.
Cylindrarna du har är 5-stifts, idag 7-stifts, finns kopieringsskyddade (benämns d13), finns både som ovala och som runda.
Nu gick det lite fort när du skrev då du vet vad som är rätt.
d13 är inte kopieringsskyddade för med kopieringsskyddet heter den d12.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
1 123abc skrev:
ASSA 2002 komplett på entredörren och 410 på den andra dörren om inte källaren används som bo-del för då sätter du en assa 2002 även där.
Om du väljer assa eller motsvarande lösningar är valfritt men de hjälper låssmeden dig med.
Bakkantsbeslag bör du ha då uppfyller dörrenheten kraven annars blir det endast låset som uppfyller krav för certifiering.

Nu gick det lite fort när du skrev då du vet vad som är rätt.
d13 är inte kopieringsskyddade för med kopieringsskyddet heter den d12.
Det finns en trappa mellan källarplan och våningsplan som inte går att låsa så lika viktigt med båda dörrar.
Vad är skillnaden mellan ASSA 2002 och ASSA 2500 som @Demmpa rekomenderar?
Vad tror du ungefär att det kan handla om för summor att få båda låsen bytta inklusive bakkantsbeslag? Har aldrig anlitat låssmed förut så har inte koll på priser.
 
På 2002 lyfts/sänks låshaken av låsvredet/cylindern.
På 2500 lyfts/sänks låshaken av trycket (handtaget), låsvredet/cylindern spärrar trycket.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På 2002 lyfts/sänks låshaken av låsvredet/cylindern.
På 2500 lyfts/sänks låshaken av trycket (handtaget), låsvredet/cylindern spärrar trycket.
Vad tror du att ett byte skulle kosta mellan tummen och pekfingret?
 
D DE73 skrev:
Vad tror du att ett byte skulle kosta mellan tummen och pekfingret?
Du betalar material + resa/parkering + arbete.
Räkna med 1 timme per dörr så 2st arbetstimmar anses normalt.

Den stora skillnaden är att med ASSA 2002 låser du som du alltid gjort, drar igen dörren och låser men med 2500 måste du lyfta handtaget innan du kan låsa.
Det är en smaksak vilket du vill ha.
Skillnaden mellan källare och ytterdörr kan vara om det finns vred på insidan vilket är bra om någon bor i källaren av utrymningsskäl.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Skickade bilderna och skrev att jag ville ha moderna lås samt bakkansbeslag på båda dörrarna. Nedan är svaret jag fick. Spontant så var det lite mer pengar än jag räknat med. Tycker ni det verkar rimligt?

”Snabb räkning på detta så skulle jag säga att materialet kostar 5000 ex moms, så tillkommer installationstid ca 4 timmar (5400 ex moms).”

”Total kostnad skulle jag uppskatta till 11-12 000 ex moms.”
 
Snabb koll på nätet får jag följande prisnivåer:

ASSA2002 kostar 1000-2000 kr.
ASSA2500 kostar 1500-2500 kr.
Behörssats med runda d12-cylindrar kostar ca 2500-3500 kr.

Skulle tippa på en timkostnad på ca 1000 kr för en låssmed på plats.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Snabb koll på nätet får jag följande prisnivåer:

ASSA2002 kostar 1000-2000 kr.
ASSA2500 kostar 1500-2500 kr.
Behörssats med runda d12-cylindrar kostar ca 2500-3500 kr.

Skulle tippa på en timkostnad på ca 1000 kr för en låssmed på plats.
Denna låssmed ska ha 1668kr/h inklusive moms. Sedan så går ROT bort. Sedan så framgår det inte om allt är nytt eller om tex handtag mm ska återanvändas.
Har skickat frågan till ytterligare en låssmed och väntar på svar.
 
Det var en hög timkostnad och många timmars arbete, det bör vara 2 arbetstimmar men sedan skiljer det hur resa räknas och då kan det tillkomma arbetstid som egentligen är restid.

Om du är lite händig och har tillgång till verktyg så fixar du det själv och kan ha roligare för pengarna.
ASSA Entré K1 är komplett med låshus men det finns även andra alternativ som är motsvarande men kanske inte har kopieringsskyddade nycklar.

Kollade lite snabbt på prisjakt efter fyndpriser.
Assa entré
https://www.hornbach.se/p/komplett-lassats-assa-abloy-entre-k1-nickel/8390196/
Alternativ till bättre pris
https://www.hornbach.se/p/ytterdorrsats-habo-sakra-utan-lashus-new-york-borstad-krom/12179912/
Skickar även en länk i PM då det var begränsat antal så det inte är slut när du läser det.

Bakkantsbeslag kan du beställa separat eller kanske köpa lokalt över disk.
Om du tycker det blir för dyrt med bakkantsbeslag så finns det karmstift, vilka kanske inte är riktigt lika bra men bättre än inget och de kan monteras genom gångjärnen.
 
  • Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det var en hög timkostnad och många timmars arbete, det bör vara 2 arbetstimmar men sedan skiljer det hur resa räknas och då kan det tillkomma arbetstid som egentligen är restid.

Om du är lite händig och har tillgång till verktyg så fixar du det själv och kan ha roligare för pengarna.
ASSA Entré K1 är komplett med låshus men det finns även andra alternativ som är motsvarande men kanske inte har kopieringsskyddade nycklar.

Kollade lite snabbt på prisjakt efter fyndpriser.
Assa entré
[länk]
Alternativ till bättre pris
[länk]
Skickar även en länk i PM då det var begränsat antal så det inte är slut när du läser det.

Bakkantsbeslag kan du beställa separat eller kanske köpa lokalt över disk.
Om du tycker det blir för dyrt med bakkantsbeslag så finns det karmstift, vilka kanske inte är riktigt lika bra men bättre än inget och de kan monteras genom gångjärnen.
Tack så mycket för svar. Jag har svårt att få tiden att räcka till så vill helst anlita någon. Jag har skickat förfrågan till ytterligare ett företag och väntar på svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.