I min nyförvärvade sommarstuga sitter gamla el-radiatorer från 70-talet. Jag hittar inga läsbara skyltar på dem och de sitter med sk. fast installation. Kan man utgå ifrån att de är 380volt, det installerades väl inte 220-elemet på 70-talet? Hur kan man annars kolla detta själv?
 
Om dom är 380/400 volt så finns det minst 2 säkringar i elcentralen som går till ett element.
Så börja med kolla på gruppförteckningen, det borde stå där.
 
B
Eller mät med lämplig multimeter, så behöver man inte gissa/chansa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om dom är 380/400 volt så finns det minst 2 säkringar i elcentralen som går till ett element.
Så börja med kolla på gruppförteckningen, det borde stå där.
Det finns en grupp som heter värme i elcentralen. Elcentralen är förhållandevis ny, då den byttes för dryga 10 år sedan och ersatte de gamla porslinssäkringarna. Jag är inte på plats just nu, men vad är en kvalificerad gissning, kan det verkligen sitta 220-element i huset som installerade på 70-talet?
 
Det förekom att man installerade 220-element, jag har sprungit på ett fåtal.
 
Jag har ett betydligt nyare 400v olje--element som jag fick från en kompis, då ska det väl bara vara att ta befintliga kablar och koppla på (om det visar sig vara 380 element) eller?
 
Det enda sättet är att mäta eller titta hur det är kopplat i element och central, det senare kräver en viss förståelse. Det var inte ovanligt med 220 Volts element på 70 talet.
 
D Dawkins skrev:
I min nyförvärvade sommarstuga sitter gamla el-radiatorer från 70-talet. Jag hittar inga läsbara skyltar på dem och de sitter med sk. fast installation. Kan man utgå ifrån att de är 380volt, det installerades väl inte 220-elemet på 70-talet? Hur kan man annars kolla detta själv?
220 V element var vanligt på 60-talet iaf. Hela morsans kåk med element från den tiden är 220 V.
 
Det är även vanligt med termostat på väggen och termostatlösa element i 60-talsinstallationer. Ett modernt element har vanligtvis egen termostat, fungerar dåligt tillsammans.
Finns termostatlösa även numer, men är ovanligt.
 
D Dawkins skrev:
I min nyförvärvade sommarstuga sitter gamla el-radiatorer från 70-talet. Jag hittar inga läsbara skyltar på dem och de sitter med sk. fast installation. Kan man utgå ifrån att de är 380volt, det installerades väl inte 220-elemet på 70-talet? Hur kan man annars kolla detta själv?
Men nån skylt eller märkning borde väl gå att hitta? På baksidan, undersidan eller höger/vänster sidan?
 
Den befintliga elradiatorn är väl kopplad till en vägg/golv dosa?
Öppna den och titta.
Om du har fler radiatorer så brukar man dra fram alla L-grupper även om det är 230V radiatorer, kjediekoppling.
 
Redigerat:
"Problemet är". Jag känner den tidigare ägaren och vet att han brukar fuska ihop det mesta, så bara för elementen är på 380 volt, om de nu är det (har inte varit i stugan än) så är det ingen garanti för att det går fram 380v till elementen, de kanske har körts på 1/3 fart i alla år. Ägaren är nu gammal och kommer inte ihåg. Det sitter termostater på väggarna. Hur kollar jag men en multimeter, har inte använt någon på många år ..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.