Hej,

Har en E-tron 50 från 2020 och har B-körkort.

Får jag dra en skylift typ DINO 125T med enbart B-körkort? Totalt blir vikten mer än 3500 men E-tron får dra 1800 och verkar vara undantag för "efterfordon" men jag blir inte riktigt klok på reglerna.

Fordonsspecifikationer: längd 4901 mm, bredd 1935 mm, höjd 1583 mm, max lastvikt 480 kg, ursprunglig totalvikt 3040 kg, tjänstevikt 2560 kg, totalvikt 3040 kg, skattevikt 2560 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Information om maximala släpvagnsvikter och gränser för olika körkortskategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R
Nej Max vikt är 750kg med vanligt B kort..
 
Skyliften väger 1450 kg.

Om den är oregistrerad (efterfordon) får du du dra den även om den är obromsad eftersom 1450 är mindre än tjänstevikten 2560 på bilen.
Efterfordon är inte släp.


Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
Tilläg den får bara framföras i 30km/h.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
U
D Dilato skrev:
Skyliften väger 1450 kg.

Om den är oregistrerad (efterfordon) får du du dra den även om den är obromsad eftersom 1450 är mindre än tjänstevikten 2560 på bilen.
Efterfordon är inte släp.


Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.
Ja du har helt rätt, tänkte inte hela vägen. ”30-släp” eller efterfordon får väga lika mycket som bruttovikten på bilen även om man inte har högre behörighet än B. Däremot får du inte överskrida tekniska maxlasterna på draganordningen, i TS fall 1800kg.

Med tanke på att man läst en hel del teori borde jag tänkt på de, har alla behörigheter utom B1 på mitt kort…
 
Mera tillägg:
om efterfordonet har bromsar får det väga hur mycket som helst.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Rekommenderar denna om du har reg. Nr på både släp och bil.

[länk]

Har du bara B får får du dra personbil+750kg släp även om du överskriver 3.5t
Väger släpet mer än 750kg får det inte väga mer än 3.5t total tågvikt.
Skyliften har inget reg.nr. Så det funkar inte
 
D Dilato skrev:
Mera tillägg:
om efterfordonet har bromsar får det väga hur mycket som helst.
Trevligt, då ska jag kolla upp detta! Är det bara 30 km/h som gäller?
 
G gimmok skrev:
Skyliften har inget reg.nr. Så det funkar inte
Det är bara att köra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Trevligt, då ska jag kolla upp detta! Är det bara 30 km/h som gäller?
Max 30, LGF skylt.
 
U
Jo det finns ju mer regler, är efterfordonet nyare (minns inte exakt men typ 2000-2005 nån gång) så är det krav på blinkers.
Och i mörker krävs positionsljus och reflexer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla regler om belysning och sånt finns här:
[länk]
Är väl bättre att köra hem liften på en gång medans det är ljust?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är väl bättre att köra hem liften på en gång medans det är ljust?
Självklart, det var bara en kommentar till Utsliten och utdömd:s inlägg om blinkers och sånt.🙄

Jag är ganska säker på att hyr man en skylift är den modern nog att ha all utrustning som krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.