Hejsan.

Det kanske ser ut som att jag får realisera en livslång dröm vilket är att bygga ett väldigt litet hus i Kroatien.
Jag har fått ärva marken som idag är agriculture/jordbruk klassad.

Min plan är att bygga ett litet hus att sova i mer än ett traditionellt hus. Det kommer vara helt off grid.

Det som skall rymmas i huset är två sovrum med två våningssängar i varje rum samt en toalett med dusch.

Inget kök eller större vardagsrum då planen är utekök och relax etc utomhus under pergola.

Jag tar gärna tips om vad ni anser vara bästa grunden för att sedan mura upp väggar?

Jag vill och hoppas att man kan gräva diken som jag fyller med betong och murar på. Men som sagt, hör gärna era tankar.

En kamin skall ev byggas inomhus då jag ska kunna vara där på vintern också.
 
K Kurt-olsson skrev:
Hejsan.

Det kanske ser ut som att jag får realisera en livslång dröm vilket är att bygga ett väldigt litet hus i Kroatien.
Jag har fått ärva marken som idag är agriculture/jordbruk klassad.

Min plan är att bygga ett litet hus att sova i mer än ett traditionellt hus. Det kommer vara helt off grid.

Det som skall rymmas i huset är två sovrum med två våningssängar i varje rum samt en toalett med dusch.

Inget kök eller större vardagsrum då planen är utekök och relax etc utomhus under pergola.

Jag tar gärna tips om vad ni anser vara bästa grunden för att sedan mura upp väggar?

Jag vill och hoppas att man kan gräva diken som jag fyller med betong och murar på. Men som sagt, hör gärna era tankar.

En kamin skall ev byggas inomhus då jag ska kunna vara där på vintern också.
Jag vet inga bra tips men kräver att du dokumenterar med massa bilder och spännande text 😉😊
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
L Lars Höstner skrev:
Jag vet inga bra tips men kräver att du dokumenterar med massa bilder och spännande text 😉😊
Absolut! Funderar att skapa en byggtråd över hela projektet men jag måste bestämma mig för grunden innan jag kan pussla ihop resten. :)

Det som jag gillar i detta projekt är att våga utmana att inte bygga för stort.

Jag hade kunnat tänka i följande banor:
1: Bygga större medans man ändå håller på
2: Klart du ska ha kök

Det skall vara ett ställe att hänga med familjen max en månad per år olika säsonger samt att jag (och förhoppningsvis min sambo hehe) ska bo där halvåret sen när jag är pensionär.
 
K Kurt-olsson skrev:
Hejsan.

Det kanske ser ut som att jag får realisera en livslång dröm vilket är att bygga ett väldigt litet hus i Kroatien.
Jag har fått ärva marken som idag är agriculture/jordbruk klassad.

Min plan är att bygga ett litet hus att sova i mer än ett traditionellt hus. Det kommer vara helt off grid.

Det som skall rymmas i huset är två sovrum med två våningssängar i varje rum samt en toalett med dusch.

Inget kök eller större vardagsrum då planen är utekök och relax etc utomhus under pergola.

Jag tar gärna tips om vad ni anser vara bästa grunden för att sedan mura upp väggar?

Jag vill och hoppas att man kan gräva diken som jag fyller med betong och murar på. Men som sagt, hör gärna era tankar.

En kamin skall ev byggas inomhus då jag ska kunna vara där på vintern också.
Jo först måste du ju sätta dig in i vilka regler som gäller i Kroatien och ett bygglov.

Kollade snabbt och här har du mycket.
https://www.expatincroatia.com/building-permit/
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Jag hade försökt titta på lokala byggtraditioner och göra något som passar in både byggtekniskt och utseendemässigt. Det finns ju ofta underliggande praktiska anledningar till varför det brukar vara byggt som det är.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo först måste du ju sätta dig in i vilka regler som gäller i Kroatien och ett bygglov.

Kollade snabbt och här har du mycket.
[länk]
Japp, tackar och den har jag lusläst många gånger. :)
 
S Staffan-N skrev:
Jag hade försökt titta på lokala byggtraditioner och göra något som passar in både byggtekniskt och utseendemässigt. Det finns ju ofta underliggande praktiska anledningar till varför det brukar vara byggt som det är.
Sant. De flesta hus har en gjuten platta direkt på marken och murade väggar. Sedan gjuter man nästan alltid bjälklagen även mot taket pga hårda vindar.

Känns sjukt overkill att gjuta hela "taket" men det är så de flesta husen ser ut.

Jag hoppas kunna hitta någon kompromiss som både passar in och är en bra lösning för vad jag är ute efter.

Har lite planer på att gå ner på byn och prata med någon byggherre alt höra med arkitektfirma där nere när jag väl är på plats.
 
K Kurt-olsson skrev:
Japp, tackar och den har jag lusläst många gånger. :)
Jo annars så riskerar du att man bara kör fram en bulldozer och jämnar huset med marken.
Sen måste du ju undersöka marknaden med hantverkare där du funderat på att bygga.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Här är min farmors hus som tyvärr såldes innan jag hade möjlighet att ta över. Ett ex på hur man gjuter istället för att köra takstolar.
 
  • Ett byggprojekt med väggar av tegelstenar under konstruktion, omgiven av grönska samt närliggande hus med tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas ju kunna bygga huset helt själv men är det större gjutningar som skall göras så blir det ju att köpa den tjänsten tyvärr.
 
D
Smäll upp en faluröd stuga med vita knutar och en mastodont-dalahäst i trädgården. ;)

Skämt å sido, spännande projekt, ställer mig i skaran som inte kan någonting alls om att bygga i Kroatien men tycker det låter som ett hysteriskt roligt projekt att följa.

Lycka till och rapportera gärna här ibland!
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo annars så riskerar du att man bara kör fram en bulldozer och jämnar huset med marken.
Sen måste du ju undersöka marknaden med hantverkare där du funderat på att bygga.
Absolut. Första steget är ju att ta reda på om jag ens kan konvertera marken till residential och på så vis få ett bygglov.
 
K Kurt-olsson skrev:
Här är min farmors hus som tyvärr såldes innan jag hade möjlighet att ta över. Ett ex på hur man gjuter istället för att köra takstolar.
Jo men då har du nog bra kontakter för att undersöka var du kan få tag på hantverkare.
Sen har ju Kroatien sin byggregler och det ska ju framgå vad du tänker bygga i en bygglovsansökan.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Smäll upp en faluröd stuga med vita knutar och en mastodont-dalahäst i trädgården. ;)

Skämt å sido, spännande projekt, ställer mig i skaran som inte kan någonting alls om att bygga i Kroatien men tycker det låter som ett hysteriskt roligt projekt att följa.

Lycka till och rapportera gärna här ibland!
Tack! Man skulle säkert kunna göra detta utan att någon bryr sig om det är tillräckligt off men då jag hoppas kidsen ska ta över när jag dör så är det bäst att undvika svartbygge. :)

Dock kan man bygga en stor dalahäst utan bygglov så där har vi något! Hehe
 
P paralun skrev:
Jo men då har du nog bra kontakter för att undersöka var du kan få tag på hantverkare.
Sen har ju Kroatien sin byggregler och det ska ju framgå vad du tänker bygga i en bygglovsansökan.
Har tyvärr dålig med kontakter men ska göra som du säger ta kontakt med lokalt folk i byn. Jag är verkligen pessemistiskt/realistiskt inställd till allt. Regler och dokumentation / bygglov i Kroatien kan vara och är oftast en mardröm. Många offentliga sektorer som bara skiter i att utföra arbete eller vägrar hjälpa till. De väntar ut en liksom. Detta gäller framförallt vvs och el samt bygglov etc.

@paralun Har du erfarenheter kring Kroatien, känns som du sitter på kunskap kring en sådan här resa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.