Har funderat på att tillverka egna lättklinkerblock och har ett par funderingar kring det. Anledningen till detta är ingenting annat än ”kul”, just det, det skulle vara roligt att prova göra egna former osv för div. projekt…

Det jag hade tänkt göra är att blanda i ordning betong och sedan blanda betongen med lättklinker (LECA).

Det osäkra är:
1) Vilken betong bör användas? Cement innehåller kalk och då undrar jag om det kan påverka lättklinker.
2) Vilka blandningsproportioner skall hållas för att erhålla en optimal kombination?
3) Lättklinker som man köper på säck, kan de vara behandlade med något så de inte kan sammanfogas med betong?
 
Hej eestere

Låter som ett spännande projekt allmänt, så jag ska försöka ge dig några råd.

Betong är benämningen när sand/sten/vatten och cement har blandats, alltså den färdiga produkten när du för e.x gjuter.
Det heter cement och är bindemedlet.

svar på frågor.
1) Vilken cement du bör använda är nog Murcement A och kalk brukar det finnas i cement, byggcement för exempel innehåller mellan 13-21% kalk
2)Blandningsproportionerna ska vara 70% lättklinker, 16% cement och 14% vatten, då bör det motsvara ca 3mpa alltså samma hållfasthet som standard Leca/lättklinker-blocken.
3)Lättklinker som du köper på säck innehåller vad jag vet ingenting förutom att dom är lite dammiga pga dom har gnidits mot varandra.( finns i storsäck )

OBS! Blöt inte lättklinkerkulorna före blandningen, blanda sedan cementen/vatten och häll sedan i blandningen i små portioner och låt blandaren ( typ tombola ) gå flera minuter innan du sakta häller på mer cementblandning och fortsätt så till dom ser något kladdiga ut.
Det är väldigt lätt att få mer cement blandning i botten i din gjutform eftersom graviditeten får cementen att sträva nedåt.

Lycka till och återkom med resultatet.

MvH Jawen
 
Tack Jawen, nu är första försöket avklarad.
Det ser bra ut, formen och blocket ligger i 10 graders värme och torkar.
Jag använder 12-20mm LECA men det ser ut att fungera.
Återkommer med mer info när kakan har torkat.

Det sura i det hela är 4-5x så högt pris man får betala för en dm3 hemmagjord block, till skillnad om man köper en tillverkad.
I detta fallet framstår 400mm DSM-block som ruskigt billigt =)
 
Ska man göra det riktigt så får man skaffa sig en Press på runt 40ton och köra jordfuktig betong. Men att göra kantsten lättklinkerblock för hand är grymt tråkigt :)
Vi har gammal halvautomatisk Platt, blockmaskin på jobbet. Har kört den nån gång. Jublade inte efterått :)
 
Menar du att blocken utsätts för 40tons tryck under tillverkning?
 
runt 40ton. Man använder tycket för få bort vattnet och få ett stabilt block snabbt. Man har ju bara ex antal formar
 
Hm...Watchmen menar du att vanliga lecakulor som ska slammas/limmas till ett block behöver massor med tryck ?.
Varför skulle man behöva ett tryck för att tillverka en stabil lecasten om för e.x 400mm X 200mm X 600mm snabbt ?.

Jag fick berättat att dom enbart sätter formarna i vibbreringsmaskin under ett antal minuter för att öka hållfastheten från 2mpa till 3 mpa när dom gör lecakulor till byggstenar.

Men man lär sig alltid något nytt, bara denna info stämmer.

MvH Jawen
 
Så har ser ut det.
 
  • lekablock hemma.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Levidebo
  • Laddar…
Finns endel olika tekniker. Den snabbast som jag har sett ida är den tillsätter tryck istället för vibrationer. Sen var fördel men det sättet att man kan göra kantsten osv med samma maskin :) Med vibratorer så riktig kraftiga grejer som slå ut- Inga vibrostavar direkt :)
 
Då har jag fått svar på varför ingen bygger lättklinkerväggar på plats. (bygger två väggar av trä och fyller med lättklinker + cement där i mellan.

Delvis pga tryck som skall fram, delvis pga kostnader.
 
Asså nu snackade vi massproduktion av block inte plats gjutning :)
Tryck med vibrationer är väldigt vanligt inom betong allt från håldeck, plattor, kantsten, brunsrör, tunnelväggar osv
Men det har med att man får en hållbar produkt redan efter per sekunder, som kan flyttas till ett härdningsrum
Där av ökas produktioner rätt mycket :)
 
Jag tror att det någonstans här på vägen har blivit ett missförstånd, man behöver varken skapa tryck eller vibbrera för att skapa bra lättklinker´sblock.
Jag har personligen 100-tal´s ggr gjutit lecagolv, d.v.s. öst på lösa lecakulor i olika ´storlek upp till 70 cm tjocklek och bundit dom med cementvatten/slammning, resultatet blir ett hållfast material som tål mycket belastning, jag har även gjort bindningen med flytspackel med perfekt resultat.

Så det som ska tänkas på för att tillverka prisvärda block är att köpa in på storsäck ( läs 1kubik ) med rabatter och gjuta dom med acceptabellt kostnadsmässigt bindmedel, då kan man tillverka mycket stora partier/stenar i en enda gjutning och relativt prisvärt.

Jag motbevisar vem som helst som säger annat på plats i verkligheten.

MvH Jawen
 
Jag hade en idé om att provgjuta egna lättklinkerblock. Idén verkställdes med helt OK resultat. Därefter kom en fundering fram: Varför inte gjuta en hel husvägg på plats för att slippa mura block efter block. Idén lämnades dock på diverse grunder.

Det främsta är kostnadsbilden som visar sig vara högre om man gjuter själv. Jämförelsen är gjort på listpriser, dvs inga volymer med rabatter. En annan faktor är hållfastighetsmomenten som verkar kräva en hel del tryck, vibrationer, ugnar mm.

På samma gång tolkar jag vissa inlägg som - go for it, dvs det är inga större problem att gjuta väggarna på plats till en rymlig kostnad.

Det jag hade tänkt göra är att bygga en form, typ 600mm hög (från sulan mätt), runt hela fundamentet. Därefter blanda kulorna med cement och fylla upp formen. Efter ett par dagar byggs en ny form upp som reser sig vidare från kanten på den befintliga formen 600mm upp. Denna fylles med kulor och cement och på så sätt reses en homogen vägg upp.
För att erhålla en armerad vägg så kan ett armeringsnät ställas upp i mitten av väggen. Till denna kan även alla el-slangar najas fast innan lättklinkergjutningen.

Vad tror ni, är det lättare/billigare/nyttigare/vettigare att bygga block på block eller att gjuta enligt beskrivningen ovan?
 
Blanda lättklinker,vatten,cement,så får du lättklinkerblock.Blanda makadam,sement,vatten,så får du betonghålsten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.