Jag har en YSTY 2x2x0,8 kabel dragen lite överallt som används till KNX. Men det är bara 2 trådar av 4 som används.
Min fråga är om det finns någon regel som säger att man inte får använda de två återstående trådarna till Modbus?
OBS! jag är medveten om att Modbus-enheter måste seriekopplas.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Det är tillåtet, men kolla upp den karaktäristiska impedansen för kabeln. Jag har själv haft problem att få modbuskommunikation att funka bra med KNX-kabel. Det funkar bättre med nätverkskabel eftersom den är mer lik, profibus-kabel kan man också ganska enkelt få tag på och den är direkt anpassad för ändamålet.

Med låg hastighet kommer det nog att funka, men vid högre hastigheter kan det vara tveksamt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Millox skrev:
Det är tillåtet, men kolla upp den karaktäristiska impedansen för kabeln. Jag har själv haft problem att få modbuskommunikation att funka bra med KNX-kabel. Det funkar bättre med nätverkskabel eftersom den är mer lik, profibus-kabel kan man också ganska enkelt få tag på och den är direkt anpassad för ändamålet.

Med låg hastighet kommer det nog att funka, men vid högre hastigheter kan det vara tveksamt.
OK. Tack för svaret. Då vet jag att ingen elektriker kommer att döda mig för att jag gör så.
Det blir 19200 baud vilket jag antar räknas som låg hastighet. Allt som man slipper att dra extra är ju en bonus. Tackar även för tipset om profibus kabel.
 
Elsäkerhetsmässigt är de båda klenspänning, varför de får blandas i samma kabel.

Standardmässigt, dvs enligt instruktioner och standarder, risk för störningar och överhörning, är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.