Hej!
Är det någon som har inputs ang att använda någon av dessa företag för helrenovering av ett mindre badrum i Sthlm? Vi har fått in offerter från:
Dåderman (klart dyrast)
K3 gruppen
BOB våtrumsrenovering
Liljeholmens måleri (kart billigast).

Är det någon som anlitat någon av dessa och kan rekommendera eller avråda från någon av dom?
 
R Rox02 skrev:
Hej!
Är det någon som har inputs ang att använda någon av dessa företag för helrenovering av ett mindre badrum i Sthlm? Vi har fått in offerter från:
Dåderman (klart dyrast)
K3 gruppen
BOB våtrumsrenovering
Liljeholmens måleri (kart billigast).

Är det någon som anlitat någon av dessa och kan rekommendera eller avråda från någon av dom?
Ett bra sätt att ”sålla lite” är att säga vi har tänkt ta in en besiktningsman för besiktningar, skulle det vara ok för er? När vi tog in offerter så försvann hälften då med motiveringar i stil med ”Nej, vi jobbar inte så…” eller ok ”då måste vi lägga på 30% på priset” - underförstått de vet att de bygger slarvigt och fel där det inte syns.

Men oavsett vilken ni anlitar så är det alltid väldigt bra att betala för 3st standard besiktningar. Dessa brukar vara vid färdig konstruktion, vid lagt tätskikt och slutbesiktning. En otrolig trygghet, och vi definitivt väl värt pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi anlitade Dådermans och är väldigt nöjda med arbetssätt och utförande. De var typ 10 % dyrare än det andra företaget (som vi också skulle ha kunnat tänka oss att anlita) men å andra sidan fick vi minst så mycket i rabatt på kakel, klinker, toalett och annan inredning jämfört med ordinarie pris i butikerna/online samt att de då skötte alla inköp.

Dådermans arbetssätt går bland annat ut på den tekniskt utbildade projektledaren utför inspektioner av plattsättarens arbete regelbundet (mer än 3 gånger).

När det gäller K3 Gruppen ser jag att de bara hade 4 anställda 2022. Det ihop med de 44 miljonerna i omsättning tyder på att de tar in underentreprenörer i mycket stor utsträckning och då har man ingen koll på att den som utför jobbet hos en verkligen kan sitt jobb.

Man kan jämföra det med BOB våtrumsrenovering som hade 22 miljoner i omsättning på 14 anställda 2023.

Liljeholmens måleri har 12 miljoner i omsättning på 5 anställda 2023.

Som för alla företag ska man använda sig av personliga referenser (vänner, kollegor, grannar) och absolut inte lita på Reco och andra liknande ställen med omdömen.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi anlitade Dådermans och är väldigt nöjda med arbetssätt och utförande. De var typ 10 % dyrare än det andra företaget (som vi också skulle ha kunnat tänka oss att anlita) men å andra sidan fick vi minst så mycket i rabatt på kakel, klinker, toalett och annan inredning jämfört med ordinarie pris i butikerna/online samt att de då skötte alla inköp.

Dådermans arbetssätt går bland annat ut på den tekniskt utbildade projektledaren utför inspektioner av plattsättarens arbete regelbundet (mer än 3 gånger).

När det gäller K3 Gruppen ser jag att de bara hade 4 anställda 2022. Det ihop med de 44 miljonerna i omsättning tyder på att de tar in underentreprenörer i mycket stor utsträckning och då har man ingen koll på att den som utför jobbet hos en verkligen kan sitt jobb.

Man kan jämföra det med BOB våtrumsrenovering som hade 22 miljoner i omsättning på 14 anställda 2023.

Liljeholmens måleri har 12 miljoner i omsättning på 5 anställda 2023.

Som för alla företag ska man använda sig av personliga referenser (vänner, kollegor, grannar) och absolut inte lita på Reco och andra liknande ställen med omdömen.
Sen … även om man har en granne eller kompis som är nöjd med ett företag så är det alltid gambling till viss del. Entreprenörer byter underleverantörer, och projektledare och sen har någon en dålig dag eller så blir det något kommunikation fel. Eller faktiskt (händer ju väldigt många även behöriga) att man gör rena kompetensfel.

Det absolut bästa sättet att få värde för pengarna är att anlita en egen besiktningsman (i samråd med entreprenör såklart). Även de bästa av de bästa kan nämligen göra fel….

Men, väldigt bra idé att kolla på forumet! 🙌
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Sen … även om man har en granne eller kompis som är nöjd med ett företag så är det alltid gambling till viss del. Entreprenörer byter underleverantörer, och projektledare och sen har någon en dålig dag eller så blir det något kommunikation fel. Eller faktiskt (händer ju väldigt många även behöriga) att man gör rena kompetensfel.
Javisst är det så. Alla på ett företag är inte heller lika skickliga. Men det blir bra mycket säkrare med personliga referenser än sidor med omdömen på nätet.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Om du vill sova lugnt om nätterna ska du anlita nån av ceramike, Vega plattsättning eller Molin plattsättning.
Kostar säkert några spänn mer men det har du igen.
 
F Fjonken skrev:
Om du vill sova lugnt om nätterna ska du anlita nån av ceramike, Vega plattsättning eller Molin plattsättning.
Kostar säkert några spänn mer men det har du igen.
Är det enmanna företag? Låter som mindre (behöver inte vara dåligt)
 
Globetrot Globetrot skrev:
Är det enmanna företag? Låter som mindre (behöver inte vara dåligt)
Ceramike en ensam, Molin kör nog själv och Vegas är lite större. Men dom löser allt du vill ha. Bra som djävulen blir det oxå.
Kika på deras Instagram
 
R Rox02 skrev:
Hej!
Är det någon som har inputs ang att använda någon av dessa företag för helrenovering av ett mindre badrum i Sthlm? Vi har fått in offerter från:
Dåderman (klart dyrast)
K3 gruppen
BOB våtrumsrenovering
Liljeholmens måleri (kart billigast).

Är det någon som anlitat någon av dessa och kan rekommendera eller avråda från någon av dom?
Jag hade inte valt LM iaf, för mycket strul och konstigheter med dom.
 
Vilket företag valde du?
 
Globetrot Globetrot skrev:
Vilket företag valde du?
Vi landade i att köra med BOB våtrumsrenovering!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R Rox02 skrev:
Vi landade i att köra med BOB våtrumsrenovering!
Såg tråden först nu…jag har BOB hemma hos mig just nu för en renovering av badrummet och än så länge är jag väldigt imponerad👍 de gör det så professionellt och strukturerat. Lycka till
 
H Helwic skrev:
Såg tråden först nu…jag har BOB hemma hos mig just nu för en renovering av badrummet och än så länge är jag väldigt imponerad👍 de gör det så professionellt och strukturerat. Lycka till
Vad skönt att höra! Vi har hittills fått väldigt bra intryck av dom också, hoppas på att allt ska gå smidigt när vi kommer igång 😊
 
R Rox02 skrev:
Vad skönt att höra! Vi har hittills fått väldigt bra intryck av dom också, hoppas på att allt ska gå smidigt när vi kommer igång 😊
Lycka till😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.