Ska dra nätverkskabel mellan två våningar och sen in i två olika rum via en kattvind. När rören när vinden behöver jag dela det med något likt en t koppling för att de två sladdarna ska delas upp så en går åt vänster och en åt höger.

Jag har läst att man ej har t koppling för vp rör pga säkerheten vid eldragning. Men det finns inget undantag för nätverkskabel? Måste man köra en apparatdosa eller vad det heter? Isåfall vad hade passat där? För är ju mitt i golvet på kattvinden, kan man fästa sådan där?
 
Det skulle ju bli lite knivigt att dra in en kabel i röret, till rätt gren.

Tänk också på att dte kan vara struligt/trögt att få igenom två nätverkskablar i ett 16mm rör. Kör med 20mm!
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Det skulle ju bli lite knivigt att dra in en kabel i röret, till rätt gren.

Tänk också på att dte kan vara struligt/trögt att få igenom två nätverkskablar i ett 16mm rör. Kör med 20mm!
Till och med meckigt att få i 2 ethernet i 20mm slang.

Rekommenderar att köra 2 st 16mm istället om du kan.
 
  • Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skulle ju bli lite knivigt att dra in en kabel i röret, till rätt gren.

Tänk också på att dte kan vara struligt/trögt att få igenom två nätverkskablar i ett 16mm rör. Kör med 20mm!
tack för tipset, ska köra 20mm. :)

klurigt, jag tänkte nog dra den upp o sen sätta t korsning o sen resterande me det blir lite tokigt kanske.

Dosa låter ju definitivt det klokare nu när du la fram det...
 
Varför behöver du rör, kabeln kan ligga löst eller klamras.
 
  • Gilla
Lorpar och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför behöver du rör, kabeln kan ligga löst eller klamras.
Eller bara ligga löst en liten bit där röret med 2 kablar kommer upp och sedan ner i var sitt efter det... Men en dosa är ju bättre om man vill ha den skyddad från eventuella gnagare eller lådor och annat som kanske ställs på kablarna och nöter i framtiden....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svaren. Tanken var för att skydda från gnagarna 🙈
 
tommib
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.