M Manhunter skrev:
Sugbil kostar 3000/tim
Säger ju väldigt lite.
Hur lång tid tar ett liknande jobb med en rejäl sugbil?
Blir ju viss skillnad på 15 minuter och åtta timmar.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Du behöver inget jättekraftigt om du bara skall luckra upp hård sand. Faktum är att det går utmärkt med bara en borrhammare med mejslingsfunktion, men är det mycket vill man ha en lång (SDS-Max) mejsel så man får lite bättre ergonomi. En variant är att köpa beg och sälja vidare när man är klar, så behöver man inte känna sig stressad över en tickande hyra.
Själv har jag en Hilti TE 700 som är en populär maskin för mindre arbeten.
En tusenlapp på jula just nu:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011625/

En äldre variant av samma fungerade mycket bra för mig när jag bilade i källaren för avlopp under sommarsemester.
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
Transportband borde väl gå att köpa för inte allt för mycket och ev sälja när du är klar eller använda det till vedhantering
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En tusenlapp på jula just nu:

[länk]

En äldre variant av samma fungerade mycket bra för mig när jag bilade i källaren för avlopp under sommarsemester.
Tack för användbart tips. Stärker tanken om att försöka själv ändå.
 
Jag har inte förstått om det jobbiga i detta är att högen är stenhård eller om det är bärandet av massor som är det tunga jobbet. Jag bar själv ut någonstans mellan 3-4 kubik i hinkar. Tog några vändor då det passade och det sänkte mig inte helt. Ca 1 kubik va då betonggolv som jag även bilade i bitar med en mindre maskin.
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag har inte förstått om det jobbiga i detta är att högen är stenhård eller om det är bärandet av massor som är det tunga jobbet. Jag bar själv ut någonstans mellan 3-4 kubik i hinkar. Tog några vändor då det passade och det sänkte mig inte helt. Ca 1 kubik va då betonggolv som jag även bilade i bitar med en mindre maskin.
Både och! Slutar nog med borrhammare, skyffel och skottkärra. Men- allt som förenklar ett strävsamt arbete är bra!
 
tommib
Ett av problemen med sugbil är att det är rätt dyrt att bli av med innehållet om man inte kan tömma ut det på egen fastighet.

I övrigt låter det inte som ett oöverstigligt problem. Fyllhacka, spade, hinkar. Med den hålstorleken får du ju in en skottkärra också men det kanske inte är ett hål i en vertikal vägg?

Bilder är alltid bra...
 
Claes Sörmland
Att skyffla går fort och är inte tungt. Att transportera massorna sliter på rygg och axlar. Så kanske en elskottkärra eller en minidumper?
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett av problemen med sugbil är att det är rätt dyrt att bli av med innehållet om man inte kan tömma ut det på egen fastighet.

I övrigt låter det inte som ett oöverstigligt problem. Fyllhacka, spade, hinkar. Med den hålstorleken får du ju in en skottkärra också men det kanske inte är ett hål i en vertikal vägg?

Bilder är alltid bra...
Haha ska du säga.... TS kolla hans tråd
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Haha ska du säga.... TS kolla hans tråd
Bifogar bild. Frilagt område 7m x3,60m
Sandbumlingen som är kvar 3m x3,60. Som högst ca 1,70m
Takhöjden 1,90m
 
  • Frilagt område i källare med sandbumling, delvis utgrävt, och en hacka liggande på marken. Betongväggar och tak med en liten magasinsventilation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Och det är alltså bara sand? Och du har ett hål som är 130x150 cm? Som du kan köra en skottkärra i?


Det är bara att köra!

:D
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.