Hej!
Vi funderar på att måla om vår träfasad och funderar därför om vi kan få några tips och råd innan vi börjar köpa grejer.

Fasad vi har nu är liggande träpanel och vi bedömer att om inte vi gör en fasadmålning inom 1-2 år så kommer panelen behöva bytas ut inom 5 år.
Investerar vi i fasadmålning nu snarast så kanske panelen klarar 10+ år till, vilket skulle vara kanon för oss då vi har andra planer för andra större renoveringar som är mer akuta.

Därför så undrar jag om någon har bra tips på någon bra fasadfärg (akrylat) som har bra täckningsförmåga samtidigt som den inte är dyrast på marknaden.
Eftersom vi bedömmer att fasaden kommer att behöva bytas ut om ca 10 år så känns det lite dumt att behöva köpa den absolut dyraste färgen om det vore nybyggt hus.

Var förbi Bauhaus och rådfrågade de lite och de rekommenderade deras billigaste varianten av fasadfärgen som kan brytas till valfri nsc kulör som kostar 1490 kr för 10L (märke Kul.r).
Men när jag undersökte hemma lite om färgen så såg jag att många lämnade dåligt omdömme om att färgen täcker dåligt och behöver strykas minst 3ggr för att det ska börja täcka gamla färgen.
Det känns jobbigt att behöva måla fasaden minst 3ggr. Jag hade räknat med max 2ggr.

Kan lägga till att vi idag har gult hus och vill måla om det till ett ljusare variant mellan gult och vitt, något närmare vitt, exempelvis smörvitt eller fläder.

Någon som har bra tips och erfarenhet av en bra fasadfärg? Samt hur mycket färg kan vi förvänta oss att det går åt när vi har ett 1,5 plans hus av standard storlek?
 
Målade vårt hus med cuprinol täckfärg 1ggr. med en lösningmedelsbaserad olje grund från Beckers innan på nya paneler. Det var för 10 år sedan tror vi har minst två år till innan det är dags igen.
 
H Håbbe01 skrev:
Målade vårt hus med cuprinol täckfärg 1ggr. med en lösningmedelsbaserad olje grund från Beckers innan på nya paneler. Det var för 10 år sedan tror vi har minst två år till innan det är dags igen.
Tack för tipset. Så konstigt, jag satt och läste precis om den färgen på byggmaxs sida.
Låter intressant, lockande beskrivning men framför allt priset, 1300 kr för 10L.
Låter som en möjlig kandidat.
Funderar på att eventuellt köpa en provburk både för att testa täckförmåga samtidigt se om vi bli nöjda med kulören.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Är inte Rustas eller Biltemas färger lämpliga?
 
F fribygg skrev:
Är inte Rustas eller Biltemas färger lämpliga?
Det är de säkert men deras sortiment består ju bara av ett fåtal standard kulörer utan möjlighet till att bryta till valbar ncs-kulör.
 

Bästa svaret

Men vill ju också ha samma batch nummer på hinkarna så det inte blir diff i kulör när man öppnar ny burk, åtminstone på samma hussida.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Det är de säkert men deras sortiment består ju bara av ett fåtal standard kulörer utan möjlighet till att bryta till valbar ncs-kulör.
Rustas färg kommer säkert fungera tillräckligt bra för ditt tillfälliga behov
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.