hej jag ska installera en sax lyft och mitt problem är hur jag skal koppla in den då jag inte riktigt
hittar vad N ska sitta. på el-schema finns det märkt/utsatt .Men var i manöver skåpet skal Nollan sitta ??
Tack för svar mvh Jörgen. N
 
  • Manöverskåp med flera elkopplingar, ledningar och reläer inklusive ett KACX2-modul, M3Y timer och ett DZ47-63 brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manuell för installation av saxlyft med elektriskt schema, kopplingsschema och lista över elektriska komponenter för systemet (220V, 1PH och 3PH).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen behöver den ingen nolla (eftersom det finns en 380-24v transformator), men det är en gissning från en glad amatör.

Har du köpt den ny hade jag kontaktat leverantören och frågat, bara för att uppmärksamma dem på att dokumentationen inte motsvarar verkligheten.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Troligen behöver den ingen nolla (eftersom det finns en 380-24v transformator), men det är en gissning från en glad amatör.

Har du köpt den ny hade jag kontaktat leverantören och frågat, bara för att uppmärksamma dem på att dokumentationen inte motsvarar verkligheten.
Precis det står även på el schemat att det är 220V fast den visar 380V har ringt o fråga leverantören men dom skulle ringa till baka men det samtalet har jag inte fått och det har gått en vecka :(
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tja, schemat verkar ju visa en modell som har 220 volt styrspänning, men jag antar att din har 24 volt eftersom den har en transformator...

Det finns inga fler varianter/scheman i manualen?
 
Jag tycker det ser ut som att du fått en ren 380V lyft.
Vad jag ser på shemat är det ju flera av sakerna som använder nolla. Lättast borde vara att hitta 220V indikatorlampan och se vart de kablarna tar vägen.
 
Totte_S
Om kontaktorspolen är 24 så undrar jag varför man enligt schemat så tar ut 230 till kontaktorn.
Här behöver du gå igenom apparaterna och se vilken spänning de skall ha om du inte får svar från leverantören.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag tycker det ser ut som att du fått en ren 380V lyft.
Vad jag ser på shemat är det ju flera av sakerna som använder nolla. Lättast borde vara att hitta 220V indikatorlampan och se vart de kablarna tar vägen.
stämmer jag har trefas motor 3kw det finns ett annat 220v schema som stämmer med 220v där är det nolla och fas
 
#jögga #jögga skrev:
stämmer jag har trefas motor 3kw det finns ett annat 220v schema som stämmer med 220v där är det nolla och fas
Nu pratar du om att du har en 3fas motor men enligt det shemat du har lagt ut används ju 220V till bland annat en indikatorlampa. Så då behövs ju nollan till den. Eller så har du fått helt fel schema för den lyften du har köpt. Och jag kan inte hitta 380V till 24V trafon i det schemat heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej schemat stämmer inte med skåpet, du har någonting med 24V manöver som verkar anpassat för 380V utan nolla medan schemat säger 220/380V med nolla och 220 manöver. En annan detalj är att dvärgen verkar specad för 220-380V men används för 24V?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
På bilden ser man att KM matas med tre faser in och nollan, men på översidan är endast faserna på utgående kopplade.
 
D Danne824 skrev:
På bilden ser man att KM matas med tre faser in och nollan, men på översidan är endast faserna på utgående kopplade.
0 = är ju till manöverspolen, har ingenting med motorn att göra.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
#jögga #jögga skrev:
hej jag ska installera en sax lyft och mitt problem är hur jag skal koppla in den då jag inte riktigt
hittar vad N ska sitta. på el-schema finns det märkt/utsatt .Men var i manöver skåpet skal Nollan sitta ??
Tack för svar mvh Jörgen. N
problemet löst denna behöver ingen nolla utan alla knappar lampor går på 24 v motorn går på 3 fas
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
#jögga #jögga skrev:
problemet löst denna behöver ingen nolla utan alla knappar lampor går på 24 v motorn går på 3 fas
Bra. Fick du ett nytt schema oxå som stämmer med den maskinen du har?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bra. Fick du ett nytt schema oxå som stämmer med den maskinen du har?
nej men jag påtala att schema inte stämmer med skåpet . företaget skulle kolla upp detta sa att det inte var så bra . men en smart sak var att dra med en nolla så jag får 220 ut till sj lyften lätt annars att man klämmer sönder skarvsladdar. det är en höglyftande bilsaxlift som är ned sänkt i golvet
 
Tänk bara på att om du vill dela en 3fas last med 1 fas last är det mycket lämpligt med en 3 polig brytare.
Själv skulle jag kräva rätt shema innan inkoppling då det du har nu är helt fel utan 24V trafo mm.
 
  • Gilla
#jögga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.