Hej alla! Har smärre panik. En propp gick i natt (20A) och jag bytte den imorse (1 av 3 möjliga). De andra ser hela ut och jag har testat att skruva ur och skruva in dem och det resulterar i att saker och ting slocknar (CTC EcoHeat ligger på 3e proppen märkte jag). Jag fick först felmeddelandet: "Fel fasföljd". Återställde men sen gick propp 1 igen (!). Bytte den (ca.1 timme sen) och nu funkar allt som går på propp 1.

Men. Nu för jag felmeddelandet: "Larm - Motorskydd låg ström". Jag har klickat på den röda "Återställ" - knappen kanske 5 gånger. Får varje gång då "Startfördröjning". Så här ser fel-loggen ut Här är fler bilder som kanske kan tyda något: Har ni förslag på vad jag kan eller bör göra? Nyinflyttad i hus och är total novis på sådant här, all hjälp mottages oerhört tacksamt! 😢
 
  • Närbild av en larmloggsdisplay på en värmepump som visar flera larmmeddelanden om "Motorskydd låg ström" och ett meddelande om "Fel fasföljd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en CTC EcoHeat värmepump med meddelandet "Larm: Fel fasföljd" och en röd "Återställ larm" -knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displayskärm på en CTC EcoHeat visar ett larm med meddelandet "Motorskydd låg ström" på enheten från EV Energivärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kollat de interna säkringarna? Slå av strömmen först bara
 
D Drburr skrev:
Kollat de interna säkringarna? Slå av strömmen först bara
Hej! Vilka är dessa? Är det jordfelsbrytarna? Eller är det propparna du menar?
Eller menar du säkringarna i själva CTC EcoHeat-maskinen? 😲
 
Sök "Ctc ecoheat motorskydd" på värmepumpsforum.com.
Verkar vara minst en som har haft samma problem.
Han fick byta något kretskort verkar det som.
 
Rådet är att mäta.. helst med en spänningsprovare att du har 230v på faserna å 400v mellan faserna fram mot kompressorn genom kontaktorn å motorskydd
 
Tack alla och ursäkta det sena svaret, men det är inte förens nu jag fått tid att sitta ner och skriva.
Hel otroligt nog, så klickade min bättre hälft på "Återställ" igen (den röda knappen) - efter cirka 1 timme från min senaste återställning (av 5 st) - och helt otroligt nog - fungerar allting, även 4 dygn senare. Inga felmeddelanden eller dylikt.

Är det möjligt att den behövde lite mer tid att återställa sig, och efter en bra stund, klarade av att göra detta och att allting är som det ska nu?

Modellen är för övrigt en Ecoheat 300.

Tack för att ni tog er tid att svara! ♥️
 
Skulle kunna vara något som behövde svalna. Hade du provat att helt bryta strömmen till den en stund, alltså inte bara stänga av med någon brytare på pumpen, utan göra den helt spänningslös en stund?
 
H hempularen skrev:
Skulle kunna vara något som behövde svalna. Hade du provat att helt bryta strömmen till den en stund, alltså inte bara stänga av med någon brytare på pumpen, utan göra den helt spänningslös en stund?
Nej.. men känns som jag inte vågar pilla nu när den fungerat i 4 dygn. Är det inte dumt? :O
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.