Hej!

Vi bor i ett hus från 1962 och står nu inför att renovera originalfönstren som är i halvdåligt skick.

En renoveringsfirma har varit förbi och tittat samt gett offert.

De har inte tid förrän i oktober men gav oss då rabatt på energiglas.

Vi undrar dock hur det blir att renovera fönstren i oktober, de ska fixa och måla karmar med linoljefärg, hur blir det med väder och torktider? Jag är novis men har fått för mig att man inte ska måla utomhus under höst och vinter pga hög luftfuktighet. Renoveringsfirman fick det att låta som att det inte skulle vara några problem.

Någon som har erfarenhet eller tankar om detta?

Tack på förhand!
 
Bågarna kan man väl ta till verkstad och karmarna får väl målas på plats under fönsterparaply Jag hade hellre väntat med målningen till i maj.
 
F fribygg skrev:
Bågarna kan man väl ta till verkstad och karmarna får väl målas på plats under fönsterparaply Jag hade hellre väntat med målningen till i maj.
Ja precis! Tänker du att det är någon nackdel med att måla karmarna i oktober?
 
Oktober kan gå beroende på väder men det är ju svårt att avgöra nu. Bågarna är inget problem eftersom dom kan tas ur. Men vissa firmor använder ju till och med isolerade paraply och gör då karmen från insidan, då har ju karmen samma temperatur som huset. Mycket hänger på deras arbetsmetod. Fråga vad planen är för dåligt väder.
 
A ak-47 skrev:
Ja precis! Tänker du att det är någon nackdel med att måla karmarna i oktober?
Generellt är väl luftfuktigheten lägre i maj och färgen brukar hårdna/oxidera bra då, i oktober riskerar du att inte få karmarna torra nog för fönsterlister.
 
C Chokladmonster skrev:
Oktober kan gå beroende på väder men det är ju svårt att avgöra nu. Bågarna är inget problem eftersom dom kan tas ur. Men vissa firmor använder ju till och med isolerade paraply och gör då karmen från insidan, då har ju karmen samma temperatur som huset. Mycket hänger på deras arbetsmetod. Fråga vad planen är för dåligt väder.
Okej! Så om de använder isolerade paraplyn och arbetar inifrån så ska det inte vara något problem att göra karmarna i oktober?
 
F fribygg skrev:
Generellt är väl luftfuktigheten lägre i maj och färgen brukar hårdna/oxidera bra då, i oktober riskerar du att inte få karmarna torra nog för fönsterlister.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.