Vi byggde hus förra våren och har sedan dess haft diverse problem med dels husleverantören men mest med markägarna vi köpte tomten av. Går inte in för mycket på detaljer här och nu. Vi har i alla fall bott här nu i snart 11 månader, grannen i 14 mån.
Strax efter nyår skickade markägarna nya fakturor till både oss och grannen för något som vi anser ingick i köpet. Formuleringen som följde med fakturan löd "Vi kan tyvärr inte längre bjuda på det som vi från början hade tänkt". Vi bestred dessa fakturor, skrev med stora bokstäver "Bestrides" + datum och skickade tillbaka dem. De svarade att de tyckte att vi skulle betala och hänvisade till en paragraf som inte hade med saken att göra. Vi svarade igen att ingånget avtal gäller. Idag fick vi nytt svar där de åter säger samma sak och hotar med att skicka fakturorna till Intrum Justitia istället.
Det kan de gärna göra, men vad kan hända? Tar inkasso ens emot och behandlar bestridna fakturor? Måste inte ärendet utredas först, så att det står klart att det finns en skälig skuld?
Om de är fula och skriver ut kopia på fakturorna innan de skickar in dem till inkasso så att inte Bestrides-texten är med, kan man göra något då förutom att bestrida igen? Vi har självklart tagit kopior på allt själva innan vi skickade tillbaka originalen, och vi skickade det dessutom rekommenderat så att vi har kvitto på att det är skickat.

Har de något att komma med, behöver vi förbereda oss på vidare strider? Är det kanske dags att ta upp kontakten med juristen igen, som hjälpte oss i somras med att lösa det vi trodde var hela situationen? Men tydligen tar det aldrig slut... Svårt förstås för utomstående att avgöra när man inte har alla fakta från båda sidor men se det som det är skrivet, från mitt perspektiv.

Och hur långt efteråt får man komma med extrafakturor utöver överenskommet belopp?
 
Visst kan de skicka fakturorna till inkasso/kronofogden men det är bara att bestrida igen. Om ni bestrider när kronofogden kommer med ettt krav så är de tvungna att stämma er och vinna i rätten för att komma vidare.
 
Om vi förutsätter att ni har rätt i själva skafrågan, och alltså inte är skyldiga att betala. Då skall man kunna ta det lungt bara man som sagt bestrider fakturan både när den kommer direkt och om dn senare kommer via inkasso eller kronofogde.

Som jag förstår det så kan de dels skicka till inkasso, inkassobolaget kan mycket väl göras medvetna om att fakturan har bestridits, men ha i uppdrag att driva skulden via stämmning. I det läget tror jag att inkassobolaget inte får skicka ärendet till kronfogden om de skall uppfylla "god inkassosed". Däremot så finns det nog inget som hindrar ett företag eller privatperson att skicka även en tvistig faktura till fogden (alltså om man inte är i inkassobranschen).

Kronofogden skall lägga ned ärendet direkt om ni bestrider fakturan till fogden. Sedan är alltså nästa möjlighet för motparten att stämma.

Det har framgått av inlägg här att man skall inte kunna riskera en kreditanmärkning om man bestrider den tvistiga fakturan, eller betalar direkt när kronofogden hör av sig.

Jag är inte riktigt säker på att det är sant, jag har för mig att det i en kreditprövning kan stå något om hur många ärenden som är inlämnade till indrivning hos kronofogden och att ex. mobilföretagen använder den uppgiften för att neka kredit. Dvs jag tror att även ärenden där man fått rätt kan belasta i kreditsammanhang.
 
Ok, jag blandade ihop inkasso med kronofogden. Då får de gärna försöka sig på att gå den vägen till att börja med, de får inte ut mer pengar från oss för det. Men vi ska nog kolla upp det där med anmärkningar och om tidigare ärenden kan påverka framtiden trots friande "dom". Kan vara bra att veta.

Tack för svaren!
 
Mikael_L
jellydog skrev:
Formuleringen som följde med fakturan löd "Vi kan tyvärr inte längre bjuda på det som vi från början hade tänkt".
Går det att leda i bevis att det är dom som skrivit denna kommentar?
I så fall måste det ju vara lysande "bevismaterial" för er, att dom försöker ändra på den ursprungliga uppgörelsen.
 
Det stämmer, som hemmapularen skriver, att inkassobolaget inte kan vända sig direkt till kronofogdemyndigheten om de är medvetna om att ni har bestritt betalningsansvar (strider mot god inkassosed). Bestridandet måste dock vara 'sakligt grundat', dvs väl utvecklat. Det räcker INTE med att skriva "bestrider". Om ert bestidande är sakligt grundat måste inkassobolaget i så fall stämma er direkt vid tingsrätten. Skulle de ändå, mot bättre vetande, vända sig till kronofogdemyndigheten får de inte sina kostnader för processen där täckta (300+340 kr) om ärendet därefter lämnas till tingsrätt, vilket det gör ifall ni bestrider vid KFM och husbolaget begär att tingsrätten ska pröva målet.

Husbolaget behöver inte 'stämma' om de först har vänt sig till KFM, utan de begär då istället att målet 'ska lämnas över' till tingsrätten för fortsatt prövning. Men ni ska alltså aldrig behöva landa hos KFM om ni har bestritt sakligt, utan då är de hänvisade till att stämma direkt.

Jag kan egentligen inte svaret på frågan om betalningsanmärkning, men har dock för mig att KFM noterar alla händelser (det vi normalt kallar betalningsanmärkning) på en privatperson. Dvs att noteringen görs direkt när en ansökan kommer in, oavsett om ansökan är korrekt eller ej. Kreditbolaget tankar över uppgifterna dagligen till sina register. Nu uppstår 'pricken'. Kreditbolagen får behålla uppgifterna i tre år. Du kan dock, om du 'vinner' begära att KFM ska gallra (rensa bort) sin uppgift. Då måste också kreditbolagen göra detsamma. Om KFM vägrar gallra kan du överklaga beslutet till länsrätten som är... ...låt oss säga mycket vana, och trötta, på dylika mål...

Om du vill veta mer hur betalningsanmärkningar funkar eller dubbelkolla är det bara att ringa KFM. De är väldig hjälpsamma med att svara på frågor.

Ett sista tips på vägen är att många företagare undviker att gå vidare med fordringar som understiger ett halvt basbelopp (typ 20 000 kr) eftersom de då inte får sina kostnader (för jurister) täckta utöver en mindre summa (runt 1 000 kr). Oavsett om de vinner måste de då alltså ofta betala juristerna mer än de får in av dig. Bestämmelsen är dock full av fallgropar så var försiktig.

/daColonel (hovrättsfiskal)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.